به گزارش مفدا، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در یکصد و هفتادمین اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور که شنبه ۱۴ مهرماه جاری برگزار شد، تربیت سرمایههای انسانی حوزه سلامت را ماموریت اصلی دانشگاههای علوم پزشکی کشور ذکر کرد و گفت: آغاز سال تحصیلی فرصت خوبی است تا حوزه آموزش را در دانشگاههای علوم پزشکی کشور اعتلا دهیم.
لاریجانی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو در مهرماه امسال در دانشگاههای علوم پزشکی سال تحصیلی جدید را آغاز کردند، گفت: اعضای هیات علمی دانشگاهها نقش چشمگیری در امر آموزش دارند و باوجود اینکه در حوزه علوم پزشکی ۱۰ درصد اعضای هیات علمی را در اختیار داریم اما ۳۰ درصد تولیدات علمی به این حوزه اختصاص دارد و این بالندگی با تلاش تمامی دست اندرکاران باید استمرار یابد.
وی به بیان تجارب جهانی در ارتقای آموزش علوم پزشکی پرداخت و اظهار داشت: لازم است آموزش علوم پزشکی در کشور ما همگام با استانداردهای جهانی حرکت کند و از تجارب جهانی برای ارتقای آموزش بهره برداری کنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: این بستهها تنها برنامهای در کشور است که با استفاده از رصد تمامی اسناد بالادستی حوزه مربوطه تدوین شده و در آن سعی شده همگام با استانداردهای بین المللی، نیازهای نظام سلامت کشور رصد شود.
وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی در قالب برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی راه اندازی شده و دهها طرح پژوهشی مرتبط با آموزش در این مرکز تصویب شده و پیگیری میشود، اظهار داشت: دانشگاهها میتوانند از ظرفیتهای این مرکز برای پیشبرد طرحهای تحقیقاتی خود در حوزه آموزش و همچنین طرحهای مرتبط با ماموریتهای ویژهای که به آنها محول شده استفاده کنند.
لاریجانی ادامه داد: دورههای زیادی در مرکز تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی برگزار میشود و دانشگاهها میتوانند از این دورهها برای توانمندسازی اعضای هیات علمی خود استفاده کنند.
وی به برنامههای طراحی شده برای حرکت دانشگاهها به سمت دانشگاههای نسل سوم اشاره کرد و بیان کرد: دانشگاهها باید طوری دانشجو تربیت کنند که این افراد پس از فارغ التحصیلی افراد کارآفرینی باشند که بتوانند برای خود کسب و کار راه اندازی کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه کرد: دورههای آموزش کارآفرینی طراحی شده که به زودی در دانشگاههای علوم پزشکی برای دانشجویان دکترای تخصصی برگزار میشود.
دکتر لاریجانی هدف بستههای تحول و نوآوری در آموزش را ارتقای پاسخگویی آموزش به نیازهای جامعه ذکر کرد و گفت: در همین راستا برنامه آموزشی دوره پزشکی عمومی بازنگری شده و لازم است کارگروهی در دانشگاهها اجرای این برنامه جدید را عهده دار شوند. هدف این است که دانشجویان پزشکی در بسترهای واقعی جامعه آموزش ببینند و با مسائل واقعی سلامت جامعه مواجه شوند.
وی به بحث بیماریهای غیرواگیر به عنوان یکی از مشکلات اصلی نظام سلامت اشاره کرد و گفت: سند ملی پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر طراحی شده و کشور ما یک جایزه بین المللی هم در این زمینه دریافت کرده است. اطلاعات کامل در خصوص حدود ۲۰۰ بیماری و ۶۰ عامل خطر در سطح استانی وجود دارد و لازم است دانشگاهها با استفاده از این اطلاعات برنامه ریزی مناسبی برای کنترل بیماری های غیرواگیر در استان خود داشته باشند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تعداد زیادی دوره مهارتی در مرکز ملی آموزشهای مهارتی تصویب شده و مراکز آموزش مهارتی در سطح کشور در حال اعتباربخشی است، گفت: دانشگاهها میتوانند با توجه به نیازهای بومی خود دورههای کوتاه مدتی را طراحی کنند تا افراد بتوانند با طی این دورهها به بخشی از نیازهای منطقه خود پاسخ دهند.
وی به تدوین سند برآورد نیروی انسانی سلامت کشور اشاره کرد و گفت: میزان نیروی انسانی مورد نیاز در تمامی مقاطع و رشتهها برای پنج تا ۱۰ سال آینده برآورد شده و نکته مهم این است که دانشگاهها با مشارکت یکدیگر برشهای منطقهای این برآورد را آماده کنند تا گسترشهای هر منطقه آمایشی متناسب با این برآوردها صورت پذیرد.
دکتر لاریجانی اظهار داشت: این اختیار به مناطق آمایشی داده شده که بتوانند ۲۰ درصد برنامه آموزشی رشتههای مختلف را متناسب با شرایط بومی خود تغییر دهند. لازم است تا دانشگاهها از این فرصت فرصت استفاده کنند.
وی اظهار داشت: با ماموریتهایی که به مناطق آمایشی محول شده این مناطق همکار وزارت بهداشت برای انجام این ماموریتها هستند و باتوجه به واسپاری ۲۵ ماموریت جدید به مناطق در سال جدید، لازم است این ماموریتها به صورت جدی پیگیری شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ماندگاری نیروهای بومی در مناطق آمایشی را یکی از برنامههای مهم برای توسعه نظام سلامت کشور ذکر کرد و با بیان اینکه وزارت بهداشت در این زمینه مطابق با قانون پیش میرود، از مسئولین دانشگاههای علوم پزشکی خواست باتوجه به قوانین موجود و دستورالعملهایی که از سوی وزارت بهداشت دریافت میکنند در این راستا تلاش نمایند.
دکتر لاریجانی به اهمیت اخلاق حرفهای اشاره کرد و گفت: حدود ۲۰۰ هزار دانشجو در دانشگاههای علوم پزشکی کشور مشغول به تحصیل هستند و لازم است با متدهای مختلف به تربیت بهتر و اخلاق مدار این دانشجویان همت بگماریم و محیط دانشگاهی را اخلاقی تر کنیم.
وی با بیان اینکه ارزیابی کیفی اجرای برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در مناطق آمایشی آغاز شده گفت: خوشبختانه با برگزاری اولین دوره این ارزیابی دستاوردهای خوبی حاصل شده و اکنون در مناطق آمایشی کشور تیم های ارزیابی شکل گرفته که با ارتقای توانمندی می توانند بازوی خوبی برای رصد برنامه های آموزشی در دانشگاهها باشند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ظرفیت ارزیابی کیفی در مناطق آمایشی ایجاد شده گفت: این ارزیابیها ضمن اینکه نگاه کیفی به برنامههای تحول را جایگزین نگاه کمی می کند، کمک میکند تا تعامل میان مناطق بیشتر شده و بتوانند تجربیات موفق را به یکدیگر منتقل کنند.
دکتر لاریجانی با بیان اینکه برای ارتقای آموزش نمیتوان تنها به اقدامات ستادی اکتفا کرد، گفت: همراهی و همدلی مسئولان ارشد دانشگاهها و مشارکت اعضای هیات علمی یکی از نکات کلیدی بوده که در اجرای برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی راهگشا بود و امیدواریم از این پس نیز با همکاری مسئولین محترم شاهد اعتلای آموزش علوم پزشکی کشور باشیم.
ارسال نظر