یکشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱

گفتگو ، فرهنگی است که باید در سیستم مدیریتی معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ماندگار شود

دکتر آقازاده

دکتر آقازاده ساعت ها برای شنیدن حرف ها ، پیشنهادها و انتقادهای دانشجویان و دیگر اعضای جامعه دانشگاه وقت می گذارد و می شود گفت بیشترین وقت معاون دانشجویی فرهنگی صرف شنیدن حرف های جامعه دانشگاهی می شود.

گفتگو و شنیدن صدای همدیگر و تفکر در مورد این شنیده ها هم رفتاری خردمندانه محسوب می شود و هم خداوند در متن کتاب قرآن به صورت صریح به این موضوع اشاره کرده است و انسان ها را از اینکه صدای همدیگر را نشوند و در مورد شنیده هایشان تفکر نکنند بیم داده است.‌چرا که در این صورت دچار خسران خواهند شد و مدت عمری که از خدا گرفته اند رشد لازم را نخواهند داشت و دچار خسران خواهند شد.

عمل به این فریضه الهی در راهبردهای مدیریتی دکتر محمدآقازاده معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تبریز دیده می شود.

دکتر آقازاده ساعت ها برای شنیدن حرف ها ، پیشنهادها و انتقادهای دانشجویان و دیگر اعضای جامعه دانشگاه وقت می گذارد و می شود گفت بیشترین وقت معاون دانشجویی فرهنگی صرف شنیدن حرف های جامعه دانشگاهی می شود.

خبرنگار مفدا تبریز نزدیک به ساعت پانزده بعد از ظهر وارد ساختمان‌معاونت دانشجویی فرهنگی می شود با نگهبانی سلام و احوال پرسی می کند و پله های معاونت را بالا می رود اداره کاملا سوت و کور است و بازتاب صدای بالا رفتن خبرنگار ما از پله ها حکایت از سکوت حاکم بر اداره دارد.

بعد از تمام شدن پله ها صدایی از سمت راست انتهای سالن اداره توجه خبرنگار ما را جذب می کند و وی به سمت انتهای سالن حرکت می کند از پشت درب شیشه ای که محل دفتر دکتر آقازاده صدای گپ و گفت تعدادی از دانشجویان را می شنود به سمت دفتر حرکت می کند و در جمع صمیمی دانشجویان می نشیند.

سه دانشجو و یک عضو هیئت علمی  منتظرند تا با دکتر آقازاده گفتگو کنند؛ خبرنگار ما وقت آزاد دکتر آقازاده را برای مصاحبه پیگیر می شود مسئول دفتر وی در جواب می گوید: همانطور که می دانید دکتر هر زمان در جلسه یا کلاس نباشد وقتش را صرف گفتگو با افراد دانشگاهی می کند و بعد از تمام شدن کار این چهار نفر می توانید با دکتر مصاحبه کنید.

خبرنگار ما فرصت را غنیمت می شمارد و با افراد حاضر گپ و گفت می کند؛ یکی از آنان که از چهره های فعال دانشگاه علوم پزشکی تبریز در فعالیت های صنفی رفاهی است می گوید: دکتر آقازاده همیشه گوش شنوا برای شنیدن حرف هایمان دارد و مسئله ی مهم  این است دیدگاه کاملا مثبتی نسبت به فعالیت ها و فعالان دانشجویی دارد و این دیدگاه باعث شده است اعتمادی متقابل بین ما و ایشان به وجود بیاید.

لحظه ای سکوت حاکم می شود و خبرنگار ما سکوت را می شکند و از دانشجویی دیگر که از فعالان تشکلات دانشجویی است می پرسد: شما چه خبر؟ ، او سعی دارد بنابر روحیه تشکیلاتی پاسخ صریحی ندهد و می گوید: مسئله ای در دانشگاه وجود دارد که آمده ام با دکتر آقازاده مطرح کنم و از او راهنمایی و کمک بگیرم.

اینجا فردی که از اعضای هیئت علمی دانشگاه است نیز وارد گپ و گفت می شود و می گوید: فردی مثل دکتر آقازاده با اصل قرار دادن گفتگو در سیستم مدیریتی خود باعث می شود به اصلاح امور امیدوار شویم.

در این میان درب اتاق دکتر آقازاده باز میشود و مراجعه کننده از اتاق دکتر خارج می شود؛ دکتر پس از مشایعت مراجعه کننده به فضای دفتر می آید و با خبرنگار ما که جدیدا به جمع اضافه شده است سلام و احوال پرسی می کند و مراجعه کننده جدید را به اتاق دعوت می کند.

بالاخره حدود ساعت شانزده بعد از ظهر نوبت به خبرنگار ما می رسد به اتاق دکتر می رود و دکتر مثل همیشه با لبخند خاص خود او را تحویل می گیرد و پس از سلام و احوال پرسی ، خبرنگار ما وارد اصل مطلب می شود: از نظر دکتر آقازاده جایگاه فرهنگ گفتگو در سیستم مدیریتی معاونتی مثل این معاونت که با دانشجو سر و کار دارد چیست؟ وی در پاسخ می گوید : ببینید ما با نسلی سر و کار داریم که در آینده پست های مختلف در جایگاه ها و موقعیت های گوناگون در کشور خواهند داشت یعنی به عبارت ساده تر این دانشجویان امروز هستند که فردا قاضی ، رییس دانشگاه ، معاون اداره و سازمان و... می شوند و این وظیفه دانشگاه و سیستم دانشگاهی به خصوص معاونت دانشجویی فرهنگی است که برخی آموزه ها همچون مدیریت امور ، شرافتمندی ، پایبندی به ایمان و عقیده ، رشد قدرت فهم و... را در دانشجویان در دانشجویان نهادینه کند و این مهم اتفاق نمی افتد مگر با گفتگو و شنیدن نظرات و حرف های یکدیگر.

وی با تبسمی بر چهره می گوید : وظیفه ما تعیین و تکلیف کردن برای دانشجو نیست ما موظفیم بسترهای رشد دانشجویان را فراهم آوریم صدایشان را بشنویم و راهنماییشان کنیم؛ باید با دانشجو حرف بزنیم و قدرت تفکر را در جامعه دانشجویی تقویت کنیم و این تقویت در صورتی خواهد بود که تصمیم نهایی برای عمل و نحوه عمل را به خود دانشجو واگذاریم.

مسئول دفتر معاون دانشجویی فرهنگی در می زند و داخل اتاق می آید و می گوید: دکتر ، یک ربع دیگر در حوزه ریاست دانشگاه با تعدادی از دانشجویان فعال فرهنگی جلسه دارید، خبرنگار ما از دکتر و مسئول دفتر وی تشکر می کند و دکتر آقازاده از خبرنگار ما معذرت خواهی می کند و دفتر را ترک می کند.

فرهنگ گفتگو از دید معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به گفت و شنود ختم نمی شود بلکه ارزش دادن به نظرات همدیگر ، واگذر کردن تصمیمات مربوط به جامعه دانشجویی به خود دانشجویان و گسترش فرهنگ تفکر در جامعه اطلاق می شود.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.