سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷

مصرف دخانیات باعث ایجاد کمبودهای تغذیه‏ ای در بدن می‏شود.

ارتباط سوء تغذیه بااستعمال دخانیات

گیلان

به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات ازتاریخ ۵ الی ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ مطلب آموزشی در خصوص ارتباط سوءتغذیه با استعمال دخانیات جهت اطلاع رسانی عموم ارائه می گردد.مصرف دخانیات اعم از سیگار و قلیان ، روی جذب موادمغذی تاثیر می‏ گذارد و جذب املاح و انواع ویتامین‏ ها به‏ خصوص ویتامین D و C را با مشکل روبرو می‏ کند.

به گزاش مفدا گیلان، مصرف دخانیات اعم از سیگار و قلیان ، روی جذب موادمغذی تاثیر می‏گذارد و جذب املاح و انواع ویتامین‏ها به‏ خصوص ویتامین D و C را با مشکل روبرو می‏کند. از آنجا که وجود ویتامین D در بدن برای جذب کلسیم ضروری است، افراد سیگاری علاوه بر ابتلا به تمام عوارض ناشی از استعمال دخانیات، در طولانی‏ مدت به پوکی استخوان نیز مبتلا خواهند شد. از سوی دیگر، کشیدن یک نخ سیگار مقدار زیادی از ویتامین C موجود در بدن را از بین می‏برد و نیاز به این ویتامین را در بدن افزایش می‏دهد چه برسد به قلیان که برابر با کشیدن ۷۰ تا ۱۰۰ نخ سیگار است.

استعمال دخانیات، سلول‏های ریوی را تخریب می‌کند. برای ترمیم و تجدید سلول‏های ریوی، فرد سیگاری باید رژیم غذایی حاوی پروتئین،سلنیوم، ویتامین A و E داشته باشد. نیاز بدن به موادمغذی دراثر مصرف سیگارافزایش پیدا می‏کند.اگراین موادتامین نشود،بدن نمی‏‏تواند سلول‏های از دست رفته را بازسازی کند وبه‌تدریج مشکلات زیادی برای فرد سیگاری ایجاد خواهد شد. به همین دلیل افراد سیگاری باید میزان بیشتری میوه و سبزی نسبت به افراد غیرسیگاری مصرف کنند تا نیازهای بدنشان تامین شود.

بین استعمال دخانیات و تغذیه ارتباط متقابل وجود دارد:

افراد سیگاری عمدتا بر اثر استعمال دخانیات کم اشتها می شوند.به همین دلیل است که اغلب آنها ضعیف و لاغر هستند و از سوی دیگر تمایلی هم به مصرف میوه و سبزیجات ندارند.در حالیکه این گروه از افراد جامعه به علت افزایش استرس اکسیداتیو در بدن و فلزات سنگین موجود در سیگار نیاز به میوه و سبزیجات بیشتری نسبت به افراد عادی دارند.

بیشتر این افراد معمولا غذای کمی می‏خورند و مایلند هر چه سریع‌تر سیگارشان را روشن کنند. همچنین تاثیرهایی که سیگار بر بدن می‏گذارد، باعث بیمار شدن آن می‏شود و قطعا بدن بیمار در هضم، جذب و به‌کارگیری موادغذایی و مغذی دچار مشکل می‏شود. وقتی فردی سیگار می‏کشد، به‌دلیل کمبود اکسیژن، نمی‏تواند به خوبی از موادغذایی استفاده کند.

افراد سیگاری یا کسانی که زیاد قلیان می‏کشند، معمولا میوه و سبزی کمتری می‏خورند .توصیه این است که نصف بشقاب غذا را در هر وعده غذایی میوه و سبزی تشکیل دهد. از سوی دیگر، افراد سیگاری قهوه و کافئین بیشتری مصرف می‏کنند. مصرف بیش از اندازه قهوه یا کافئین عوارض زیادی در دستگاه گوارش و سیستم قلبی- عروقی ایجاد می‏کند. ضمن اینکه این افراد خواب کمتری دارند و معمولاکم ‏تحرک هستند.دیده شده است دخانیات باعث افزایش بیماری‏های قلبی- عروقی می‏شود و احتمال ابتلا به انواع سرطان‏ها، به ‏خصوص سرطان ریه را بالا می‏برد.

افراد سیگاری عمدتا نامنظم غذا می خورند و میان وعده هم ندارند. تنوع غذایی آنها کم است و گاهی مواقع بعضی از گروه های غذایی را اصلا مصرف نمی کنند و حتی اکثر آنها تمایل به غذای چرب دارندبعضی از آنها سیگار را با معده خالی حتی قبل از صبحانه استعمال می کنند.
در افراد سیگاری استعمال دخانیات میزان استرس اکسیداتیو، رادیکال های آزاد و فلزات سنگین مثل سرب، آرسنیک و کادمیوم در بدن را بالا می برد که برای کاهش میزان این مواد در بدن نیاز به مواد آنتی اکسیدان نظیر ویتامین C و E و سلنیوم است و این ترکیبات به وفور در میوه و سبزیجات یافت شده و باید در وعده های غذایی افراد سیگاری بیشتر باشد.
همچنین لبنیات (شیر، ماست، کشک، دوغ و…) به طور رقابتی مانع جذب فلزات سنگین موجود در سیگار می شود که باز هم توصیه می شود مصرف مواد لبنی در افراد سیگاری نسبت به افراد عادی بیشتر باشد.
داشتن تعادل و تنوع غذایی و اسنفاده ازگروه های اصلی غذایی شامل نان و غلات،میوه و سبزیجات، حبوبات و انواع مغزها، گوشت سفید(ماهی و مرغ)،تخم مرغ، لبنیات کم چرب و همچنین استفاده از میان وعده های مناسب در کنار وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام از عوارض کشیدن سیگار می کاهد. افزایش فعالیت فیزیکی روزانه همراه با نفس عمیق در کاهش عوارض سیگار بسیار موثر است.

 منبع: سایت معاونت بهداشتی گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.