چهارشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲

چهار پیشنهاد برای گردشگری سلامت

مسافرت با طعم سلامت

گردشگری سلامت

مسافرت رفتن علاوه بر اینکه بر روحیه و نشاط افراد تاثیر دارد می‌تواند تاثیرات مثبتی نیز بر جسم افراد بگذارد و باعث بهبود برخی مشکلات و بیماری ها شود. این موضوع بستگی به انتخاب مقصد گردشگری دارد. در اینجا چهار پیشنهاد برای شما داریم که می‌خوانید.

۱- خواب‌های کوتاه در ارتفاع بالا: سفر به پناهگاه‌های کوهستانی
سفر به ارتفاعات هم می‌تواند به تندرستی شما کمک کند و هم می‌تواند برای آنانی که مشکلات تنفسی یا قلبی عروقی دارند ایجاد خطر کند، به همین سبب مسیری را برای صعود انتخاب کنید که پناهگاه داشته باشد و تحت نظر امداد و نجات کوهستان باشد. تجربه سفر به درون برف‌ها، آن هم در نخستین روزهای سال، علاوه بر تقویت قوای جسمی و بهره‌گیری از هوای پاک به تمرکزتان کمک می‌کند؛ فرق اساسی در سفرهای کوهستانی با دیگر سفرها به دل طبیعت، در تقویت قوای فردی (چه ذهنی و چه جسمی) در عین همبستگی جمعی است. برای سفر به این چنین مسیرهایی دو راه را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ سفرهای یک روزه به مسیرهای آسان‌تر یا سفرهای چند روزه و اقامت در پناهگاه‌های مجهز. در هر صورت حتی اگر لباس مناسب هم دارید ولی با مسیر آشنا نیستید، حتما همراه کوهنوردی حرفه‌ای پا در مسیر بگذارید. در این سفرها، کرم ضدآفتاب با SPF مناسب را فراموش نکنید.

۲- هیجان آبکی: قایقرانی در آبهای خروشان
هیجان همیشه بد نیست. گاهی قرارگیری در محیطی بکر و به دور از هرگونه آلودگی چنان فرصتی را در اختیارمان قرار می دهد که از درگیری‌های روزمره به کلی دور شویم ولی در این میان هیجان‌های کوچک ولی ایمن برخی سفرها مثل رفتینگ (قایقرانی در آب‌های خروشان) می‌تواند مانند شوکی کوچک بر فعالیت ذهنی و شروعی دوباره برایمان باشد. برای رفتینگ حتما باید با آژانس‌های برگزارکننده آن تماس حاصل کنید و از مجرب بودن رفتگاید (سرپرست قایق) مطمئن شوید. برای این سفر ما به شما مسیر سرچشمه‌های کارون را پیشنهاد می کنیم، البته اگر به سرمای آب عادت ندارید می توانید تا نزدیکی تابستان صبر به خرج دهید. گرچه بلد بودن شنا در این سفر الزامی نیست و شما جلیقه نجات دارید ولی توانایی شنا کردن به شما قدرت مانور بیشتری می‌دهد؛ از جمله تجربه همزمان غوطه‌وری بر آبهای پاکی که از دل کوه سرچشمه می‌گیرند یا تنفس هوای تازه طبیعت، فارغ از هرگونه آلودگی.

۳-  اکسیژن پلاس: سفر به عمق جنگل‌های بکر
اگر به سفرهای کمپینگ علاقه مندید و آن را تجربه نکردید، فرصت را از دست ندهید. از همین نوروز می‌توانید همپای گروه‌هایی شوید که پای پیاده را بر هر وسیله‌ای ترجیح می‌دهند. فرقی نمی‌کند که این مسیر از جنگل ابر شاهرود، توسکستان گلستان، ارتفاعات هشتپر یا در عمق طبیعت کردستان بگذرد، مهم این است که شما طبیعت بکر را لمس می کنید. سفر به جنگل در ماه فروردین به سبب سرمای شبانه‌اش، باب طبع همه نیست. ولی اگر مجهز و با راهنما پا به این سفرها بگذارید، طراوات، سرزندگی و اکسیژن تازه را با هم تجربه می‌کنید. بین یک گردشگر تازه کار با ماجراجوی حرفه‌ای، فاصله زیادی وجود دارد، به همین علت پیشنهاد می‌کنیم که همیشه با در نظر گرفتن توانایی‌های خود پا به این سفرها بگذارید. آژانس‌های برگزارکننده تورهای گردشگری طبیعت (اکوتوریسم) در معرفی برنامه‌های خود، میزان آمادگی جسمانی لازم یا دشواری مسیر را به شما اطلاع می‌دهند.


۴- اقامت در طبیعت
کلبه‌ای بر فراز جنگل‌های شمال و غرب کشور، کاروانسرایی بازسازی شده در دل کویر یا اقامتگاهی ساحلی در حاشیه جنوبی ایران، همگی اقامتگاهی مناسب برای آنهایی است که می‌خواهند در تعطیلات نوروز از آلودگی‌های همه جانبه و دغدغه‌های روزمره فاصله بگیرند. شاید اینجاست که میان پزشکان امروزی و طب سنتی توافق وجود دارد: طبیعت، مادر همه ما است. حضور در طبیعت، علاوه بر آرامش ذهنی، سبب تنفس هوای پاک می‌شود و بدن ما را از آلودگی‌ها پاک می‌کند. اگر قصد چنین سفری را دارید و دغدغه خود تندرستی است، پاکت سیگار و قلیان را در خانه جابگذارید.

منبع: مجله همشهری تندرستی

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.