شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵

دانشجوی نمونه دانشگاه علوم پزشکی لرستان:

دغدغه اصلی دانشجوی نمونه باید اقتدار کشور باشد

مریم دهقانی دانشجوی نمونه وزارت بهداشت

دهقانی، دانشجوی نمونه وزارت بهداشت، توکل بر خدا، تلاش و برنامه‌ریزی را فرمول موفقیت یک دانشجوی نمونه دانست و گفت: دغدغه اصلی دانشجوی نمونه باید اقتدار کشور باشد.

به گزارش مفدا، مریم دهقانی دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تازگی و در بیست و ششمین دوره جشنواره دانشجوی نمونه موفق به کسب عنوان دانشجوی نمونه وزارت بهداشت شده است؛ به این مناسبت به سراغ وی رفته‌ایم و برای دقایقی با این دانشجوی نمونه گفت‌وگو کرده‌ایم.

مفدا: لطفا خودتان را معرفی کنید و بگویید که در چه رشته ای و در کدام دانشگاه تحصیل می کنید؟

مریم دهقانی هستم؛ متولد فروردین ۱۳۷۱ در  یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی؛ فرزند بزرگ خانواده‌ام و پدر و مادرم هر دو کارمند بازنشسته هستند. هم اکنون نیز دانشجوی ترم دوم مقطع کارشناسی ارشد«فناوری اطلاعات سلامت» در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستم.

مفدا: کمی از فعالیت‌های علمی-پژوهشی و فرهنگی خود بگویید؛
در دوران ابتدایی پدرم در آموزش و پرورش فعالیت می‌کرد، بنابراین جو خانواده با فعالیت‌های فرهنگی آمیخته بود؛ من نیز از دوران ابتدایی با حضور در پایگاه بسیج و اجرای برنامه‌های فرهنگی وارد فعالیت‌های فرهنگی شدم؛ در دوره راهنمایی نیز فعالیت‌ها فرهنگی و پژوهشی‌ام در بسیج مدرسه، پژوهشسرای دانش آموزی و انجمن ادبی«آفاق» ادامه یافت. پیش از ورود به دانشگاه مسوولیت‌های دیگری در حوزه فرهنگی ستاد اقامه نماز شهرستان و بسیج را نیز عهده‌دار بودم و این فعالیت ها در دوران دانشگاه نیز ادامه یافت.
فعالیت های فرهنگی‌ام در دانشگاه از دبیری کانون شهید همت وابسته به نهاد رهبری دانشگاه آغاز شد و در ترم دوم مقطع کارشناسی به عنوان دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی لرستان انتخاب شدم و پس از آن به مدت سه سال در شورای مرکزی قرآن و عترت وزارت بهداشت عضویت داشتم.

عضویت در شوراهای مختلف دانشگاه از جمله «شورای نظارت بر نشریات»، «شورای نظارت و حمایت از انجمن های علمی»، «شورای راهبردی» و «شورای فرهنگی» از دیگر مسوولیت‌های دوران دانشجویی‌ام بوده است و در کنار آن، نمایندگی کانون‌های فرهنگی دانشگاه، مدیرمسؤول نشریه‌های مشکات و قلم، عضو هیات تحریریه تعداد دیگری از نشریات دانشجویی و ... را نیز تجربه کرده‌ام.
در حوزه فعالیت های پژوهشی تا اندازه زیادی مدیون تلاش‌های خانم دکتر صمدبیگ هستم؛ الفبای پژوهش را از ایشان فرا گرفته‌ام و با کمک و حمایت ایشان موفق به چاپ ۲۳ عنوان مقاله علمی به رویدادهای ملی و بین‌المللی شده‌ام. عضویت در تیم اجرایی همایش‌های عملی، دانشجوی استعداد درخشان، کسب عنوان سوم قرآن پژوهشی در بیست و یکمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت، سفیر فرهنگی دانشگاه، مسؤول دفاع مقدس بسیج دانشگاه، بانوی نمونه برگزیده دانشگاه و ... نیز از دیگر حوزه‌هایی است که در آن فعالیت کرده‌ام.

از دوران کودکی با کمک مادرم با آموزه‌های قرآنی آشنا شدم؛ همواره به حوزه‌های تفسیر و قرآن‌پژوهی علاقه ویژه‌ای داشته‌ام و تلاش کرده‌ام که آموزه‌های قرآنی را با دانش روز در حوزه پزشکی تطبیق دهم و ثابت کنم که متون علمی  آنچه قرآن کریم اشاره کرده را کشف کرده‌اند. بر این اساس در بیست و یکمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت، پژوهشی با عنوان«بررسی مدت زمان شیردهی نوزادان بر اساس آیات قرآن و احادیث» ارائه کردم که مورد توجه قرار گرفت و موفق به کسب عنوان سوم در بخش پژوهشی این جشنواره شدم.

مفدا: برای کسب عنوان دانشجوی نمونه کشوری چه مراحلی را پشت سر گذاشته‌اید؟

به عنوان یک دانشجوی مسلمان ایرانی که هویت ایرانی اسلامی خود را وامدار پرچمداران این عرصه است، معتقدم انسان اگر به دنبال کسب موفقیت است باید در همه ابعاد رشد کند و این موفقیت تک بعدی نباشد؛ همچون شهید چمران و نمونه‌های بارز دیگر که هم نیروی جهادی و علمی بودند و هم در عرصه های فرهنگی، سیاسی و ... گام گذاشتند؛ بنابراین کسی که از چنین هویتی برخوردار باشد می تواند در تمام حوزه‌ها موفق باشد.


در دوران کارشناسی از طریق یکی از دانشجویان ترم بالاتر با جشنواره دانشجوی نمونه آشنا شدم و با توصیه او در ترم هفتم کارشناسی برای نخستین بار در جشنواره شرکت کردم و مقام اول دانشگاهی و چهارم کشوری را به دست آوردم اما در اولین فراخوان پس از فارغ التحصیلی موفق به کسب عنوان دانشجوی نمونه کشوری در بیست و ششمین دوره جشنواره شدم.

مفدا: گام بعدیتان پس از کسب عنوان دانشجوی نمونه چه خواهد بود و چه هدفی برای خود متصورید؟

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و جذب شدن در هیات علمی از اهدافی است که در سر دارم؛ احساس می کنم که پتانسیل عضویت در هیات علمی دانشگاه را دارم و پیش از این بازخوردهای مناسبی از هم کلاسی‌ها و استادان در این خصوص گرفته‌ام و به این حوزه بسیار علاقمندم.

مفدا: دانشجویان نمونه و نخبه در کشور چه رسالتی بر عهده دارند؟ مشکلاتشان چیست و چه نقشی در پیشبرد اهداف کشور دارند؟

علم قدرت‌آور است؛ بنابراین به عنوان یک دانشجوی نخبه ایرانی و مسلمان وظیفه داریم که قدرت و عظمت را از طریق تحقیق و پژوهش برای کشورمان به دست آوریم؛ بنابراین دغدغه اصلی یک دانشجوی نمونه باید اقتدار کشور باشد؛ اگر با این دید به دانشجویی و کسب علم بنگریم، انگیزه تحقیق، پژوهش و کار فرهنگی ایجاد می شود. می شود نگرش‌ها را تغییر داد و شوق فعالیت علمی را به وجود آورد.

یک واقعیت قرآنی نیز وجود دارد که خداوند خطاب به پیامبر می گوید:« یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلی‏ رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقیهِ(انشقاق/۶)» یعنی اینکه ای انسان اگر در پی ملاقات خداوند هستی باید با سختی و تلاش به آن دست یابی؛ بنابراین معتقدم اگر  انسان‌ها به دنبال کسب موفقیت در تمام زمینه‌ها باشند باید اهل تلاش و زحمت باشیم و از بسیاری از تمایلاتمان فاصله بگیریم تا بتوانیم با برنامه‌ریزی و داشتن روحیه سختکوشی به همه فعالیت‌هایمان برسیم.
گاهی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی محدودیت‌ها و نامهربانی‌هایی نیز پیش می‌آید که نباید موجب دلسردی دانشجویان شود؛ دانشجویان باید توکل بر خدا، تلاش و برنامه ریزی را به عنوان فرمول موفقیت سرلوحه کار خود قرار دهند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.