شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مجری برنامه جهانی " مداخله زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا " در کشور است

دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی

   مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با تشکیل کمیته مطالعات ناشنوایی/کم شنوایی در این مرکز، ضمن همکاری با کمیته بین المللی " مداخلات زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا (FCEI) " ، برنامه جهانی مربوطه را در سراسر کشور اجرا می کند.

به گزارش مفداعلوم بهزیستی وتوانبخشی؛ دکتر " گیتا موللی " عضو هیات علمی و دبیر کمیته مطالعات ناشنوایی/کم شنوایی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: کمیته بین المللی " مداخلات زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا (FCEI) "، هر دو سال یکبار، کنفرانس بین المللی برای آگاه سازی دولت ها و جوامع مختلف نسبت به تاثیرات مداخلات بموقع و زودهنگام  در زندگی و آینده تحصیلی و شغلی کودکان ناشنوا/ کم شنوا برگزار می کند.

   دکتر موللی که عضو و نماینده جمهوری اسلامی ایران در این کمیته بین المللی است، افزود: به گواه نتایج تحقیقات بی شماری که در جهان انجام شده است، ناشنوایی نوزاد اگر در زایشگاه و در بدو تولد تشخیص داده شود و بلافاصله ، مداخلات علمی و اساسی (توانبخشی شنوایی، گفتاری، روانشناسی و...) برای نوزاد آغاز شود، کودک می تواند دقیقا مانند همسالان شنوای خود، زبان و گفتار بیاموزد.

   وی ادامه داد: با توجه به اهمیت مداخلات از سن نوزادی ، اجرای برنامه " مداخلات زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا" به تمامی کشورها توصیه شد و برای اجرای آن در ایران و نهادینه کردن این نگرش در کشورمان، سمینارهای استانی با همکاری انجمن علمی شنوایی شناسی ایران ، برنامه ریزی شد که تاکنون چهار سمینار از مجموعه شش سمینار پیش بینی شده در چهار استان و شهرهای اراک ، کرج ، قم و اهواز برگزار شده است.

   دبیرعلمی سمینارهای استانی برنامه " مداخلات زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا " اظهارداشت: تا پایان سال جاری ، دو سمینار دیگر از این مجموعه در استان های کرمانشاه و بوشهر و تحت نظارت علمی کمیته بین المللی (FCEI) برگزار خواهد شد.

   دکتر موللی افزود: در این سمینارها ، تمامی کارشناسان گفتاردرمانی ، شنوایی شناسی ، روانشناسی ، مشاوره و پزشکان مشارکت دارند ضمن آنکه خانواده های افراد کم شنوا و ناشنوا نیز شرکت می کنند.

   وی همچنین ، از مراکز و سازمان هایی مانند سازمان بهزیستی ، آموزش و پرورش کودکان استثنایی ، سازمان روانشناسی و مشاوره و مرکز کاشت حلزون ، بعنوان همکاران کمیته مطالعات ناشنوایی/کم شنوایی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در برگزاری سمینارهای استانی ، نام برد.

   وی در مورد برنامه این کمیته مطالعاتی برای سال آینده نیز گفت: برنامه ریزی جهت برگزاری دوره های آموزشی برای کارشناسان در سال ۹۷ شده است تا برنامه آگاه سازی جامعه نسبت به تاثیر مداخلات بموقع و زودهنگام در مورد کودکان ناشنوا و کم شنوا ، در کشور گسترش یابد.

روزانه، ۲۰ کودک ناشنوا در جهان متولد می شوند

   دبیرعلمی سمینارهای استانی برنامه " مداخلات زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا " در ادامه این گفت وگو، در بیان اهمیت ناشنوایی و کم شنوایی و لزوم توجه بیش از پیش به پیشگیری و توانبخشی آن، گفت: شایع ترین معلولیت بدو تولد، اختلالات شنوایی است ، بطوری که روزانه ۲۰ کودک ناشنوا در جهان متولد می شوند و سالانه یک هزار و ۵۰۰ کودک کم شنوای عمیق به دنیا می آیند.

   دکتر " گیتا موللی " عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: هم اکنون در ایران ، بیمارستان های کشور موظف به اجرای غربالگری پس از تولد جهت تشخیص اختلالات شنوایی نوزادان هستند و سازمان بهزیستی کشور نیز بیش از ۸۰ درصد پوشش غربالگری شنوایی داشته است.

   وی با اشاره به اینکه تشخیص اختلال شنوایی بسیار ارزان و ساده است ، گفت: ازدواج های فامیلی ، مهمترین علت کم شنوایی در کشور است بطوری که بیش از ۶۰ درصد کودکان کم شنوا/ ناشنوا، دارای والدین با وابستگی فامیلی هستند، و این درحالی است که ۹۵ درصد این کودکان ، والدین شنوا دارند.

   وی در بیان اهمیت مداخلات زودهنگام ، اظهارداشت: کودکان در سه ماهه اول زندگی ، بشدت آماده زبان آموزی هستند و این درحالی است که تا سن ۷ یا ۸ ماهگی صداسازی کودکان ناشنوا / کم شنوا ، در سطح بچه های عادی است و تشخیص ناشنوایی توسط کارشناسان شنوایی شناسی امکانپذیر است.

   دکتر موللی افزود: پس از تشخیص اختلال شنوایی در کودک، هرچه میزان مشارکت خانواده در روند توانبخشی و مداخلات برای کودک، بیشتر باشد، موفقیت درمانگران و تاثیر مداخلات چشمگیرتر خواهد بود.

   وی تاکید کرد: ناشنوایی، معلولیتی است که چاره دارد و این شعار که " هیچ کودک با ناشنوایی نباید به بزرگسالی برسد " ، جدی است و این موضوع ، با سمعک و در صورت لزوم ، با کاشت حلزون شنوایی ، واقعیت پیدا می کند.

    وی افزود: متاسفانه ، پزشکان بویژه پزشکان عمومی ، تاخیر در گفتار کودکان را جدی نمی گیرند و باید به آنان توصیه کرد که همواره " کم شنوایی " را در کودکان مورد تردید قرار بدهند.

   دکتر موللی با اشاره به فعالیت ۷۵ مرکز برای توانبخشی و درمان ناشنوایی و کم شنوایی تحت نظارت سازمان بهزیستی در کشور ،گفت : این سازمان ، سالی یک سمپوزیوم پیرامون این موضوع برگزار می کند.

   دبیر علمی سمینارهای استانی برنامه " مداخلات زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا " ، مداخلات مورد تائید کمیته بین المللی این بخش (FCEI) را براساس اصول ده گانه ذکر کرد و افزود: " سمعک از بدو تولد قابل استفاده است، مداخله بعد از تشخیص شروع شود، نوع رویکرد توانبخشی اهمیت چندانی ندارد و با توجه به نظر خانواده انجام می شود، گردهمایی والدین برای ارتباط با آنان برگزار شود، خانواده های دارای نوزاد کم شنوا باید با بزرگسالان کم شنوا ارتباط داشته باشند " ، از اصول مربوطه است .

   دکتر موللی ادامه داد: توجه به " برنامه های مداخلاتی که چند تخصصی است ، بالا بردن سواد ادبی کودکان (کتابخوانی) ، پایش روند توانبخشی به صورت مرتب ، رصد دائمی کیفیت کار مداخلاتی و خانواده محور بودن همه برنامه ها " از دیگر اصول اساسی ده گانه مداخلات برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.