شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۹

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها در نشست آموزشی مسئولان فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی:

طرح شبهات در دانشگاه‌ها امری طبیعی است که باید به صورت شفاف به آنها پاسخ داده شود

نشست مدیران فرهنگی

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها به بررسی و تعریف علمی و تخصصی شبهه و انواع و اقسام شبهات پرداخت و گفت: مطرح کردن شبهات در دانشگاه‌ها یک امر طبیعی است که باید به صورت شفاف به آن پاسخ داده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی‏، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت، حجت‌الاسلام روح‌الله شاطری در اختتامیه نخستین نشست توانمندسازی مدیران وکارشناسان فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی در دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی تهران با بیان این مطلب افزود: هرچه افراد در مطرح کردن این شبهات در فضاهای دانشگاهی‏، دانشجویان با هیجان بیشتر و بلوغ فکری بیشتر، شبهات خود را مطرح کنند، سبب زنده شدن و پویایی دانشگاه‌ها می‌شود و باید بابت این مساله به خود ببالیم که به لحاظ ظرفیت‌های فکری، معرفتی و روحی، مثلا فلان دانشگاهی از چنین دانشجویانی آگاه و روشنفکر برخوردار است.

وی خطاب به کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: شما واقعا باید خدا را شاکر باشید که در محیط دانشگاهی، مثلا یک دانشجو در مطرح کردن شبهات خود، مطالبات بیشتری را نشانه گرفته و اتفاقا چنین دانشجویانی، جزو سرمایه‌های دانشگاه هستند.

این کارشناس مسائل دینی و مذهبی خاطرنشان کرد: شما به عنوان صاحبنظران و متولیان حوزه فرهنگ در دانشگاه‌ها باید علاوه بر مسائل فکری، مسلح به ظرفیت‌های روحی و روانی باشید و قابلیت تعامل و چالش با دانشجویان را داشته باشید.

وی با بیان اینکه ما طلبه‌ها کارمان تبیین دین است، اظهار داشت: دین وقتی قشنگ‌تر مطرح می‌شود که انسان با آن درگیر شود و فرق نمی‌کند که در بحث موضوع دین، اعلام بیزاری از آن کنیم یا قربان صدقه‌اش برویم، بلکه مهم این است که یقه مساله را بگیریم و یا آن را بغل کنیم. در هر دو حالت، می‌توان برای معرفی کامل دین، به چالش و تجزیه و تحلیل پرداخت تا از خیلی شبهات کاملا از بین برود.

وی در تعریف شبهه عنوان کرد: شبهه پدیده فکری و عملا معرفتی و شناختی است که دو یا یک ویژگی دارد. یا ناسازگار و در تضاد با دانسته‌ها‏، باورها و عقاید انسان است و یا اینکه همسو با بینش و دانش آدمهاست و مغایرتی با آگاهی انسانها ندارد.

حجت الاسلام شاطری به بحث شبهه شناسی و انواع شبهه اشاره کرد وگفت: شبهات را از چند حیث می‌توان مورد مطالعه و بررسی قرار داد که یکی از وجوه شبهه موضوع و محتوای و دیگری عوامل ایجاد کردن یک شبهه است.

وی خاطرنشان کرد: به طور مثال دانشجو در تریبون آزاد در دانشگاه می‌خواهد ابراز وجود کنده و یکسری صحبت‌هایی که برایش شبهه و شک ایجاد کرده بیان کند و به اصطلاح می‌خواهد بگوید که من زنده‌ام که شما کارشناسان ومدیران فرهنگی دانشگاه‌ها نباید با این حرکت دانشجو مخالفت کنید و فوری یقه‌اش را بگیرید، بلکه باید حمایت فکری برایشان فراهم کنید چرا که اتفاقا این دانشجویان به درد دانشگاه می‌خورند نه آدم‌های بی‌تفاوت و بی‌حال که نسبت به هیچ مساله ای عکس‌العمل نشان نمی‌دهند. اتفاقا این تریبون‌های آزاد و کرسی‌های آزاداندیشی سبب می شود که ذهن‌ها وافکار دانشجویان نسبت به خیلی از شک‌ها و شبهه ها برطرف شود. خلاصه سخن این که بچه ها با پرسش و پاسخ بهتر می توانند به جواب سوالشان برسند و نکات بسیاری بیاموزند نه اینکه از ابتدا به صورت موعظه و آموزش به آنها نکاتی یادآور کنیم.

وی در تشریح و طبقه بندی عامل ایجاد شبهه گفت: عوامل سیاسی، اجتماعی اقتصادی دینی فرهنگی و... از عوامل ایجاد شببه هستند و باید به تناسب  هر کدام از این شبهات باید مسیرهای لازم را برای رفع آن طی کرد.

دبیر اسلامی شدن دانشگاه‌ها یکی از انواع دلایل ایجاد شبهه را عامل اقتصادی دانست و گفت: امروزه فقر و بیکاری در جامعه  شبهات زیادی درست می‌کند یا مساله ربا و تکلیف آن به لحاظ شرعی شبهات زیادی برای مردم ایجاد کرده است که هنوز متاسفانه نتوانسته‌ایم پاسخ مناسبی نسبت به این موضوع‌ها بدهیم.

وی گفت: مسئولیت من در جایگاه روحانیت یا شما مدیران و کارشناسان فرهنگی دانشگاه ها صرفا فقط این نیست که هر دانشجویی که شبهه برایش وجود دارد فوری به آن جواب دهیم و با توضیحاتی ختم ماجرا کنیم که متاسفانه معمولان همه این کار را می کنند بلکه باید به دقت ببینیم که درد واقعی دانشجو چیست و منظورش از استخراج شبهاتش چیست . این که چه چیزی می‌گوید مهم نیست بلکه چرایی سخنانش برای ما مهم است که مثلا چرا این موضوع برایش ایجاد شبهه و سوال شده است.

وی با بیان اینکه شببه از دو محور شکل می گیرد خاطرنشان کرد: برخی اوقات شبهاتی که در دانشگاه شکل از سوی دانشجویان ایجاد می شود از ناحیه عناصر نظامی و اجتماعی پدیدار می شود و گاهی اوقاتع از ناحیه عناصر نظام فرهنگی که در هر دو صورت باید به صورت منطقی به آنها پاسخ داد. قطعا منزلت اجتماعی یا تبعات اجتماعی سبب شکل گیری شبهه و ایجاد سوال برای دانشجویان می‌شود.

حجت الاسلام شاطری با بیان این که شبهه‌ها فقط شبهات دینی نیستند و ما در همه عرصه‌های مختلف حتی در محیط‌ها و احزاب سیاسی نیز مباحث مربوط به شبهه را داریم خاطرنشان کرد: متاسفانه در  فضای دانشگاه ها نیز تا کسی حتی عطسه می‌کند و  می خواهد حرفش را در تریبون یا بحث‌های آزاد بزند فوری با وی مخالفت می‌کنیم. اگر شخص دانشجو در محیط آموزشی خود و برای آدم‌های فهمیده و روشنفکر نتواند حرفش را بزند و عقایدش را مطرح کند پس کجا این حرفها زده شود تا بسیاری از سوالات و شبهاتش برطرف شود. به هرحال دانشگاه کمیته انضباطی کمیته تعلیق یا اعضای هیات نظارت دارد که می‌تواند قانونمند سخنانش را مطرح کند در کف خیابان که نمی‌تواند عقاید و سخنانش را مطرح کند چرا که با مشت و لگد  و مخالفات بدرقه می‌شود.

وی به جنبه‌های تاریخی ایجاد شبهه در جامعه اشاره کرد وگفت: گاهی ممکن است شبهه برای افراد این طور ایجاد شود که مثلا چون در خانه هست می‌تواند با صدای بلند داد بزند و هرکاری دلش می‌خواهد انجام دهد و بگوید چاردیواری اختیاری است نه این طور نیست و قطعا در عرصه اجتماع اگر کسی بخواهد این کار را انجام بدهد قطعا با مخالفت همراه است و قطعا جنبه‌های فردی واجتماعی در ایجاد شبهه نقش بسزایی دارند.

وی گفت: حتی در نظامات اجتماعی غرب که نسبت به کشورما آزادتر و پیشرفته‌تر هستند رعایت حقوق اجتماعی و فردی بر عدم سرایت از فرد به جامعه بسیار جدی تر و محترم‌تر است. در عرصه ارزش‌های اسلامی نیز ما حق نداریم طوری رفتار کنیم که سبب آزار واذیت دیگران شویم.

وی خطاب به کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: شما باید به بهترین نحو ممکن مقدمات ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی و تریبون‌های متعارف دانشگاهی را فراهم سازید . باید اجازه دهید یک دانشجو که به سن 18 سالگی رسیده و در ابتدای بلوغ فکری قرار گرفته افکار واندیشه هایش باز  شود و بسیاری از سوالات و شبهه‌ها برایش روشن و شفاف شود.

حجت الاسلام شاطری افزود: شما کارشناسان باید برای فعالیت‌های فرهنگی برنامه ریزی فرهنگی و مدیریت فرهنگی طرح و ایجاد کنید و باید نسبت به فعالیت‌های فرهنگی و مسئولیت‌های خود در حیطه فرهنگی اشراف کامل داشته باشید که اگر این اطلاعات و اشراف شما نسبت به مقوله فرهنگی کامل و اولویت‌بندی شود قطعا می‌توان به یک جریان پویا و سازنده و به سمت رشد وتعالی حرکت کنید.

وی به فعالیت نهاد رهبری در دانشگاه ها و رفع بسیاری از شبهات دینی فرهنگی واجتماعی دانشجویان اشاره کرد وگفت:  این نهاد خوشبختانه با طرح 18 هزار پرسش دانشجویی توانسته است به خیلی از شبهات اقشار دانشجو پاسخ دهد.

وی گفت: برای تمامی این 18 هزار پرسش که در سایت نهاد رهبری درج شده است پاسخ‌هایی کارشناسی داده شده است و دانشجو می تواند خیلی از شبهات خود در زمینه‌های مختلف را با رجوع به این سایت برطرف کند. البته این 18 هزار پرسش و پاسخ به صورت یک مجموعه کتاب نیز  به چاپ رسیده است که دسترسی را برای سایر اقشار راحت تر کرده است .

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خوشبختانه مایه افتخار و خوشحالی است که در معاونت دانشجویی فرهنگی وامور مجلس وزارت بهداشت شخصی توانمند در حوزه فرهنگ با شخصیت قرآنی خیرخواه و معتقد به  افکار وعقاید دانشجویان وجود دارد و  این فرد کسی جز دکتر فراهانی نیست که توانسته است گام‌های موثری در ارتقای سطح فرهنگی دانشگاه‌ها بردارد.

حجت الاسلام شاطری همچنین به بحث پیرامون ادبیات دینی اشاره کرد وگفت: در ادبیات دینی دینداری  موهبتی است که عقل مستحق آن است. به عبارتی یعنی فوندانسیون اصلی دین بر مبنای عقل و رفتار عقلایی شکل می‌گیرد بنابراین اگر قرار باشد در جامعه به دفاع عقلانی از دین بپردازیم نیازمند این هستیم که پازل  و نمودار معرفتی دین را درست بشناسیم و به دیگران انتقال دهیم.

وی به مدیران وکارشناسان فرهنگی دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: هیچ اشکالی ندارد که شما با تخصص‌های مختلف در حوزه مدیریت فرهنگی مسئولیت گرفته‌اید اما این اشکال دارد که شما این تخصصی های لازم را در محیط کاری خود احراز نکنید چرا که خودتان دچار بحران مسئولیت و وجدان درد می‌شود .

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها به سطوح مختلف ایجاد شبهه در موقعیت‌های مختلف جامعه اشاره کرد وگفت: وقتی می‌خواهیم شبهه را مورد بحث قرار دهیم باید در وهله اول ببینیم این شبهه در چه سطحی از جامعه اتفاق افتاده است. ممکن است این شبهه در فضای دانشگاهی مثلا در یکی از دانشکده‌ها یا در یک خوابگاه یا مثلا برای دانشجویان شهرستانی اتفاق بیفتد با اصلا این شببه در بیرون یا داخل دانشگاه صورت گرفته که قطعا راه حل‌های متفاوتی هرکدام این آنها دارند.

وی گفت: نکته دیگر که از اهمیتی خاصی برخوردار است این است که مثلا فلان شبهه که در فلان جایی بروز پیدا کرده و رواج یافته است عامل ترویجش چه بوده است؟ به هرحال شما کارشناسان و مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها باید بتوانید به خوبی تهدیدات را به فرصت تبدیل کنید که اگر توانستید این مهم را انجام دهید قطعا آدم توانمند فرهنگی هستید و گرنه می‌شوید سیاسی و مدیریتی که صرفا قدرت حاکمیت و ساکت کردن دارید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره ای به سابقه فعالیتش در دانشگاه امیر کبیر به عنوان مسئول نهاد رهبری دانشگاه اشاره کرد وگفت: من 8 سال مسئول نهاد این دانشگاه بودم و افتخار می‌کنم که به عنوان یک روحانی  با هزاران چالش و مسائل مختلفی روبرو بودم . البته در آن زمان چندین دانشگاه برای مسئولیتم پیشنهاد شد که گفتم هر جا که پرحاشیه تر و پرمساله تر باشد را انتخاب می کنم چرا که دوست دارم جایی بروم که نکات زیادی یادبگیرم و دربخورد با مسائل مختلف تلاش کنم و تولید علم نمایم چرا که تولید علم  مساله محور است و قطعا یک مدیر فرهنگی درجایی بهتر می تواند رشد کند که با طرح مسائل مختلف و چالش‌های زیادی مواجه باشد و برای رفع این چالش ها فکر کند و راه‌حل و ایده بدهد و به افکارش شاخ و برگ بدهد وقطعا رمز موفقیت همه ما این است. از بدو مسئولیتم در دانشگاه امیرکبیر تاکنون حتی یک لحظه از حضور پرچالشم در این دانشگاه ناراحت نبوده ونیستم وخدا را هزاران بار شاکرم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.