یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۸

مدیر تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

ورزش به عنوان یک عامل مکمل، می‌تواند باعث کاهش استرس و ارتقاء روحیه شکیبایی روزه داران شود

دکتر محسن داودی تربیت بدنی شیراز

بنابه گزارش مفدا شیراز، هر سال و با آغاز ماه مبارک رمضان، یکی از سوالاتی که برای برخی از روزه داران، مطرح می گردد، موضوع ادامه برنامه های ورزش آنان و زمان و کیفیت این فعالیت ها می باشد. به همین مناسبت، مفدا شیراز به سراغ مدیر تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز رفت تا با این متخصص پزشکی ورزشی، گفتگویی با موضوع "ورزش در ماه مبارک رمضان" داشته باشد.

مفدا شیراز: با عرض سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و همکاران گرامی، همانطور که می دانید، یکی از مهم ترین پرسش های روزه داران در ماه مبارک رمضان، موضوع پرداختن به مقوله ورزش می باشد، نظر شما به عنوان یک متخصص پزشکی ورزشی در این مورد چیست؟

دکتر محسن داودی: اصولا عقیده دارم که روزه داری و پرداختن به مقوله تربیت بدنی در ماه مبارک رمضان، نه تنها منافاتی با هم ندارند بلکه ورزش می تواند به عنوان یک عامل مکمل، باعث کاهش اضطراب و استرس، ارتقاء روحیه صبر و شکیبایی و تقویت کننده سیستم ایمنی بوده و از این طریق سطح سلامت فردی و جمعی را بالاتر ببرد، از همین روی انتظار دارم تا روزه داران گرامی، پرداختن به ورزش در ماه مبارک رمضان را به عنوان یک بخش اصلی در برنامه روزانه این ماه پر برکت برای خود و خانواده قرار دهند.

مفدا شیراز: روزه داران برای پرداختن به ورزش در ماه رمضان، چه نکاتی را باید مد نظر داشته باشند؟

دکتر محسن داودی: نوع ورزش، کیفیت و زمان پرداختن به این فعالیت های بدنی برای هر فرد، متفاوت بوده و اشخاص می بایست با توجه به شناختی که از شرایط و ویژگی های فردی، روحی و جسمی حود دارند در این باره تصمیم بگیرند و طبیعتا مشورت با یک مربی مجرب و یا یک پزشک می تواند در این تصمیم گیری تاثیر مطلوبی داشته باشد.

مفدا شیراز: و بهترین زمان برای انجام فعالیت های ورزشی در ماه رمضان از نظر شما چه ساعاتی هست؟

دکتر محسن داودی: بهترین زمان برای اجرای برنامه های ورزشی هوازی، حدود یک ساعت و نیم بعد از صرف افطار و شدت و مدت فعالیت ورزشی می بایست کمتر از زمان قبل از ایام روزه داری باشد اما برای حفظ شرایط فیزیکی و تناسب اندام می بایست شدت فعالیت ورزشی را به نوبت های منقطع و در تمامی شب ها بعد از افطار تقسیم کرد، مثلا اگر برنامه ورزشی ما در پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، ۳ جلسه یک ساعته یا یک ساعت و نیم بوده است، اکنون می توان تعداد جلسات تمرین را به شش جلسه و هر جلسه را بصورت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه برنامه ریزی کرد.

مفدا شیراز: در زمینه نوع تغذیه و برنامه رژیم غذایی ورزشکاران در ماه مبارک رمضان هم توضیحی ارائه دهید.

دکتر محسن داودی: پیشنهاد می شود یک برنامه غذایی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی موثر از کربوهیدرات های مرکب، پروتئین ها برای تنظیم و تامین انرژی کافی مورد نیاز بدن، خوردن سبزیجات، فیبرها و میوه های تازه، نوشیدن مقادیر زیاد آب و مایعات از زمان افطار تا سحر را در برنامه غذایی خود بگنجانیم.

مفدا شیراز: در ایام ماه مبارک رمضان، گاهی اوقات شاهد افزایش وزن روزه داران به ویژه افرادی که عادت به انجام ورزش های منظم و روزانه داشته اند، هستیم، در اینمورد هم توضیحی به مخاطبین این گفتگو، ارائه کنید.

دکتر محسن داودی: بله، کاملا دقیق و درست اشاره کردید، این افزایش وزن در این افراد، حاصل عدم تحرک بدنی و قطع کامل و یا کاهش شدید ساعات ورزشی می باشد که اصولا کاری سنجیده و علمی به نظر نمی آید، با توجه به اینکه متابولیسم بدن در زمان روزه داری، میزان هیدرات کربن کمتری را جهت سوخت و ساز در اختیار دارد لذا با انجام فعالیت های بدنی و تمرین های ورزشی مناسب، عمل "بتا اکسیداسیون" که در اصطلاح عامیانه "چربی سوزی" خوانده می شود، فعال تر شده و سوخت غالب بدن طی این مدت به سمت سوختن چربی های احشایی و به دنبال آن تنظیم کلسترول و تری گلیسرید خون گرایش می یابد.

مفدا شیراز: یک توصیه کلی به روزه داران عزیز و گرامی؟

دکتر محسن داودی: فعالیت های ورزشی و تحرک بدنی در ماه رمضان و هیچ ماه دیگری نباید بطور کامل تعطیل و کنار گذاشته شود، بطور کلی نوع تمرینات و تحرکات ورزشی در ماه مبارک رمضان بسته به نوع علاقه شخصی، شرایط سنی، توان بدنی و نیز امکانات در دسترس افراد می تواند از پیاده روی معمولی، کار با وزنه، یوگا، ورزش و تمرین با کش، حرکات و تمرینات کششی و دوچرخه سواری و سایر ورزش ها متغیر باشد.

مفدا شیراز: و کلام آخر؟

دکتر محسن داودی: با آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه عزیزان روزه دار، توجه داشته باشند که خطر ابتلاء به بیماری کرونا ویروس هنوز بطور کامل فروکش نکرده و همچنان در برخی از مناطق کشور شاهد افزایش موارد این بیماری هستیم، پس تمامی فعالیت های ورزشی خود را در این ایام با رعایت کامل و حداکثری شیوه نامه های بهداشتی و نکات ایمنی همراه نموده و از این طریق سلامت و خود و جامعه را ارتقاء بخشیم.

مفدا شیراز: با نهایت تقدیر و تشکر از شما بابت حضور در این مصاحبه و علیرغم مشغله فراوانی که بخاطر برگزاری جشنواره "شهر ادب" در این ماه پر برکت داشته اید، در این گفت و گو شرکت نمودید.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.