جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰

به قلم سارا آقایی؛

قدردانی را یاد بگیریم...

مطلب

قدردانی و تشکر یکی از قدیمی‌ترین و پایه‌ای‌ترین مفاهیم هر جامعه‌ای است. این کار به ما یادآوری می‌کند که زندگی ما حتی در شرایط چالش برانگیز، استرس‌زا و طاقت فرسا نیز تا چه حد منحصر به فرد، زیبا و پربرکت است.

سپاسگزاری برای چه؟

محققان سپاسگزاری را به عنوان توانایی تشخیص خوبی‌های زندگی تعریف می‌کنند، که این خوبی‌ها می‌تواند ناشی از محیط اطراف شما و همچنین اقدامات شخص یا گروهی از افراد باشد.

سپاسگزار بودن یک ویژگی بسیار مثبت است که به شما اجازه می‌دهد نه تنها بهترین‌ها را در افراد دیگر ببینید بلکه این موهبت‌ها را در زندگی خود نیز ببینید.

سپاسگزاری ابزاری مهم برای بقا و ادامه مسیر زندگی بشر است و فواید آن بر تمام جنبه‌های زندگی بشر همچون سلامت روح و روان، شخصیت، فرهنگ، تندرستی و سلامت کلی جامعه انکارناپذیر است و به طور کلی فرد را به سمت شاد بودن سوق می‌دهد.

تمرین سپاسگزار بودن به طور منظم در کمک به رشد احساس خوش بینی بسیار موثر است. همچنین می‌تواند تأثیر زیادی بر روحیه و دیدگاه کلی افراد بگذارد.

علاوه بر این، در زمان های دشوار زندگی، قدردانی می‌تواند کمک کند تا خوبی‌های زندگی خود را تشخیص دهید، که این موضوع به نوبه خود به شما کمک می‌کند تا ترس و اضطراب درون خود را آرام کنید و در یک موقعیت نامطمئن جنبه‌های مثبت را نیز ببینید.

 اما قدردانی و تشکر کردن واقعا چه فوایدی دارد که تا این همه بر روی آن تاکید می‌شود؟

فواید قدردانی

تمرین قدردانی بطور روزمره احساسات مثبت مانند هیجان، غرور و لذت را بالا می‌برد. قدردانی، دوپامین و سروتونین را درمغز بالا برده و احساس رضایت ایجاد می‌کند. در ادامه برخی از فواید قدردانی را با هم مرور می‌کنیم:

محافظت در برابر استرس

 پرخاشگری کمتر

 شادتر بودن

بهبود سلامت و روان

 افزایش حس عطوفت و مهربانی

انعطاف پذیری بیشتر

 دستیابی به موفقیت‌

تمرین قدرشناسی

همه‌ی ما تمایل داریم تا هر روزمان بهتر از روز قبل باشد، دوست داریم که ویژگی‌های مثبت اخلاقی در ما افزایش یابد و ویژگی‌های اخلاقی منفی کاهش و در نهایت از بین بروند. اما واقعیت این است که هیچ کدام از این اتفاقات به یکباره و بدون تلاش خود ما به وقوع نمی‌پیوندد. تیدیل شدن به انسانی بهتر نیازمند تلاش و پشتکار زیادی است. قدرشناسی هم مانند هر ویژگی مثبت اخلاقی دیگری یک مهارت است که می‌توان آن را آموخت و تجربه کرد. توصیه می‌کنم اگر به دنبال ایجاد این ویژگی در خود هستید توصیه‌های زیر را جدی بگیرید.

۱. تهیه لیست سپاسگزاری

۵ دقیقه قبل از شروع فعالیت‌های روزانه، در انتهای روز یا هر وقت آزادی که دارید، ۱۰ مورد از چیزهایی که به خاطر آن‌ها سپاسگزار هستید را فهرست کنید.

به دوروبر خود نگاه کنید و از خود بپرسید، در این لحظه، من از چه چیزی سپاسگزار هستم؟ دست‌هایم، یک فنجان چای داغ، لباس‌هایم که مرا گرم نگه می‌دارند…؟ اگر شما این کار را هر روز انجام دهید، به شما این قول را می‌دهم که بعد از چند هفته، یا حتی چند روز، احساس خوشبختی بیشتری خواهید کرد.

۲. روزانه ۱۰ دقیقه تمرین حضور در لحظه را انجام دهید

این تمرین را حداقل یک بار در هفته برای ۱۰ دقیقه انجام دهید، روی جایگاه کنونی خود در زندگی متمرکز شوید. به اطراف خود بنگرید. چه چیزهایی را می‌بینید، حس می‌کنید، می‌شنوید؟

وقتی که دچار یک روزمرگی محض می شویم، تمرین حضور در لحظه، شما را از این حالت خارج می‌کند و به شما کمک می‌کند تا زندگی را از زاویه‌ای دلپذیرتر ببینید.

۳. بی‌طرفانه به زندگی بنگرید

به صورت آگاهانه سعی کنید تا جایی که می توانید بی طرف باشید. آیا همکار شما، به همان اندازه که فکر می‌کنید آزاردهنده است یا شما بیش از حد راجع به این مساله حساس شده‌اید؟ یک قدم به عقب بردارید و سعی کنید به جای این که به صورت شخصی با مسائل برخورد کنید، از بیرون به شرایط نگاه کنید.

حالا نظرتان چیست؟ همچنان شما بی‌گناهید و تمام تقصیرها به گردن همکارتان است؟

۴. افکارتان را بازنگری کنید

بیشتر اوقات به چه چیزهایی فکر می‌کنید؟ درباره ی چه مسائلی با دیگران صحبت می‌کنید؟ آیا از این جهت فکری خود راضی  آیا اصلا می‌دانید به چه فکر می‌کنید؟ در بیشتر اوقات، بدون این که بدانیم انرژی خود را صرف چه چیزی می‌کنیم، زندگی خود را می گذرانیم.

زمانی را به بررسی بی‌طرفانه ی افکارتان اختصاص دهید، بدون این که خود را قضاوت کنید. شاید مایل باشید تا افکارتان را روی کاغذ بیاورید.

در پایان این تمرین می‌توانید عادت‌های‌ فکری خود را بیش‌تر کنترل کنید و به صورت آگاهانه آن‌ها را هدایت کنید.

۵. به یاد داشته باشید که قدردانی یک انتخاب است

شما زندگی خود را هدایت می‌کنید، می‌توانید انتخاب کنید که چگونه واکنش نشان دهید یا چگونه فکر کنید. اگر شما افکار و نگرش‌های مثبت را در سر خود بپرورانید، خوشحال‌تر، سالم‌تر و راضی‌تر خواهید بود.

به یاد داشته باشید که همه این کارها به این دلیل است که شما احساس بهتری داشته باشید و از زندگی‌تان تا حد امکان لذت ببرید.

کد خبرنگار:۵۸۰۱۰۱

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.