چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۲

با محوریت سبک زندگی ایرانی اسلامی

نشست هم اندیشی با موضوع ریشه‌یابی تقابل سبک زندگی دینی عربی ویژه کارکنان برگزار شد

مفدا

به همت مدیریت فرهنگی و امور فوق برنامه و با همکاری دبیرخانه بیانیه گام دوم انقلاب دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، نشست هم اندیشی با موضوع ریشه‌یابی تقابل سبک زندگی دینی عربی ویژه کارکنان برگزار شد.

به گزارش مفدا کرمانشاه، به همت مدیریت فرهنگی و امور فوق برنامه و با همکاری دبیرخانه بیانیه گام دوم انقلاب دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، نشست‌ هم‌اندیشی ویژه‌ی کارکنان با محوریت سبک زندگی ایرانی، اسلامی و با موضوع ریشه‌یابی تقابل سبک زندگی دینی و غربی با تدریس دکتر بهروز اسدی، عضو هیئت علمی گروه معارف و با حضور سعید کریمی خو، مدیر امور دانشجویی، بهمن الماسی، مدیر امور فرهنگی و دیگر مسئولین و کارکنان مجموعه معاونت فرهنگی و دانشجویی روز چهارشنبه ۲۲ دی‌ماه سال ۱۴۰۰ در محل سالن شهدای دانشجو برگزار شد.

دکتر بهروز اسدی در ابتدای سخنان خود بیان کرد: سبک زندگی با شیوه‌ی زندگی فرق دارد شیوه‌ی زندگی، هرگونه شیوه و اسلوب زندگی را در همه تمدن ها و همه ادوار تاریخ بشر در بر می‌گیرد اما سبک زندگی نظام وار و سیستم خاصی از زندگی است که مبتنی بر یک نظام عقیدتی و ارزشی خاص است و به فرد و یا جامعه هویتی خاص می بخشد برخی از جامعه شناسان اموری همچون نحوه صحبت کردن آداب و رسوم و معاشرت را جزئی از سبک زندگی می‌دانند.
وی افزود: ریشه و خاستگاه زندگی غربی قرون وسطی است که ویژگی هایی این دوره دارد و برآیند آن دین زدگی افراد و شروع سبک زندگی غربی می‌باشد.
در ادامه گفت: ویژگی قرون وسطی شامل دینی مبتنی بر مسیحیت، حاکمان پاپ و کشیک آن نظام اقتصادی کشاورزی و مبتنی بر سیستم ارباب رعیتی می‌باشد. مسیری که غرب در ایجاد سبک زندگی غربی طی نمود ریشه در رفتارهای غلط حاکمان دینی در این قرون داشت در این دوره حکومت های محلی به وجود آمد و شاهزاده های حکومت می کردند و این باعث شد نظام یکپارچه کلیسا فروپاشیده شود.

اسدی برپایی آشوب علیه حکومت دینی مسیحی، ایجاد نهضت اصلاح دینی (پروتستان)، فروپاشی نظام ارباب رعیتی، ظهور جنبش‌های ناسیونالیستی از ویژگی‌های دوره رنسانس برشمرد و گفت: نفی مرجعیت علمی کلیسا منجر به ظهور مکاتب مختلفی همچون اومانیسم سکولاریسم لیبرالیسم شد. این مکاتب وایسم‌ها واکنشی بود علیه کنش غلط حکومت دینی در قرون وسطی

عضو هیئت علمی گروه معارف تصریح کرد: انسان خدا می‌شود و در جایگاه قانونگذاری قرار می‌گیرد در نگاه امانیستی خدا حداکثر خالق است و دیگر لازم نیست و انسان خود آیین است و دیگر خود را مکلف در برابر دستورات خدا نمی دانند و مصادیقی از قانونگذاری های امانیستی دفاع از اماکن تبلیغ فرقه های ضاله و نوظهور تحت عنوان آزادی بیان و اعطای مجوز فعالیت به گروه های شیطان پرستی ازدواج سفید است

اسدی گفت: ویژگی های سبک زندگی غربی اصالت منفعت و مصرف گرایی، معنویت گرایی کاذب و بحران هویت است بنابراین سبک زندگی غربی یک سبک زندگی امانیستی و انسان محور آن است این سبک زندگی ویژگی های حیات غیر مومنان و کافرانه دارد.
سبک زندگی دینی شیوه‌های سنجیده و معقولی دارد که افراد از طریق آن به پرسش های اصیل وجودی خود پاسخ می‌گوید پرسش‌هایی از نظیر من کیستم از کجا آمدند این پرسش‌های بنیادی هستند که پاسخ آنها ترسیم کننده سبک زندگی است پیامبران الهی از طریق ارائه در پی پاسخ به سوالات فوق بودن

در پایان اسدی گفت: دین ارائه کننده نوعی از سبک زندگی است ویژگی‌های سبک زندگی دینی خدامحوری نفی اصالت لذت و فردگرایی غربی، نفی منفعت طلبی و مصرف گرایی می‌باشد هرجایی که مبنای انتخاب گونه‌ای از افکار، اعمال و هر آنچه در سبک زندگی موضوعیت دارد دستورات خداوند باشد در این صورت زیست ما شکل زندگی دینی خواهد گرفت در غیر اینصورت آنگونه زندگی مصداقی از سبک زندگی غربی خواهد بود مثال بد حجابی یک زن مسلمان نشانه‌ی تبعیت او از سبک زندگی غربی است.

و پایان به پرسشهای مطرح شده پاسخ داده شد./ انتهای پیام


 

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.