پنجشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳

در گفتگو با دکتر موسوی روانشناس اداره مشاوره و سلامت دانشگاه علوم پزشکی گلستان مطرح شد؛

شکستن چرخه اضطراب امتحان و عوارض بعد از آن می‌تواند به موفقیت در امتحانات کمک کند

اقای موسوی.JPG

دکتر موسوی روانشناس اداره مشاوره و سلامت دانشگاه علوم پزشکی گلستان، در گفتگو با خبرنگار مفدا گلستان گفت : اضطراب یک طیف است و شدت آن تایید کننده پیامد آن است . اگر این نگرانی در مورد امتحان کم باشد تا حدی که ما را وادار به مطالعه بیشتر کند آسیب زا نیست اما زمانی که آن به حدی است که تمرکز را به هم بریزد نشان دهنده کارکرد نامناسب آن است.

پایگاه خبری و اطلاع رسانی مفدا گلستان، با توجه به برگزاری امتحانات دانشجویان و اضطراب های ناشی از آن به گفتگو با دکتر  موسوی روانشناس اداره مشاوره و سلامت دانشگاه پرداخت.

1- اضطراب امتحان چیست ؟

 نوعی اضطراب است که فرد نسبت به توانایی ها و استعدادهایش دچار تردید زیاد می شود دانشجویان موقعیت آزمون را به خودی خود تهدید کننده می‌دانند دانشجوی مضطرب از زمان کلاس درست استفاده نمی کند ، یادداشت برداری نمی کند  ، برای امتحان نمی تواند آماده شود و مطالعه موثر و مرور داشته باشد بدین ترتیب تکاپو و مطالعات لازم را عقب می‌اندازد و طفره می رود.

۲ -عوامل به وجود آورنده اضطراب امتحان را ذکر بفرمایید.

 عادات ضعیف مطالعه ، عملکرد نامناسب در آزمون های قبلی ، ترس زیاد از شکست ازجمله مهترین عوامل بوجود آورنده اضطرابند لازم به ذکر است که زمینه شخصیت اضطرابی فرد هم میتواند به حوزه تحصیلی هم وارد شده و او را در معرض استرس هنگام امتحان قرار دهد 

3- نشانه های اضطراب امتحانی چیست؟
نشانه های اضطراب به سه دسته تقسیم می شوند : علائم فیزیکی مثل عرق کردن ، لرزش، ضربان قلب بالا ، دل پیچه ، تهوع و دردهای جسمانی تا غش کردن ، علائم هیجانی مثل افسردگی،  اعتماد به نفس پایین ، احساس ناامیدی و عصبانیت ، و علائم شناختی و رفتاری مثل فراموشی ناگهانی ، ناتوانی در تمرکز در امتحان وغیره .....

 ۴ - آیا اضطراب می تواند همواره آسیب رسان باشد؟

اضطراب یک طیف است و شدت آن تایید کننده پیامد آن است . یعنی اگر این نگرانی در مورد امتحان کم باشد تا حدی که ما را وادار به  مطالعه بیشتر کند آسیب زا نیست اما زمانی که آن به حدی است که تمرکز را به هم بریزد و علائم دیگر که قبلاً گفته شد به وجود بیاید ، نشان دهنده کارکرد نامناسب آن است.


 ۵ -تاثیر شیوه های مطالعه بر اضطراب امتحانی( نگرانی و هیجانی ) بفرمایید.

لازم است ابتدا علل اضطراب امتحان بررسی شود و در صورتی که شکل در عدم آمادگی لازم پیش از امتحانات باشد و شکل زیادی در تمرکز نباشد ، می توان روش های مطالعه موثر را پیش از رسیدن به زمان امتحان تمرین کرد تا به مهارت منجر شود و روش های کنترل هیجان یا سازگاری با برخی افکار در سر جلسه امتحان هم می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند. هرچه آمادگی برای امتحان بالاتر باشد احتمال میزان استرس امتحان ناکارامد هم کمتر باید باشد.


۶ - چرا کارهایی جهت کاهش اضطراب پیشنهاد می شود

در طول ترم مشارکت فعال در کلاس‌ها داشته باشید .به صورت هفتگی مطالب ارائه شده را مرور کنید. با جملات خودگویی مثبت و حمایتی از خودتان حمایت کنید . از روش های کنترل تنفس که زیر نظر مشاور تمرین کرده اید در سر جلسه امتحان استفاده کنید .

سخن پایانی
مثل هر مشکل دیگر روانشناختی می توان مواردی را قبل از بروز مشکل پیش بینی کرد . مثل ایجاد آمادگی های پیش از امتحان و برای این موارد لازم است از افراد موفق و م -شاوران گرفت و ایجاد تجربه مثبت ذهنی و شکستن چرخه اضطراب امتحان و عوارض بعد از آن می‌تواند به رسیدن در موفقیت در امتحانات کمک کند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.