دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳

راه‌کارهای مدیریت استرس در چهار حوزه‌ بررسی شد

وبینار آموزشی «راه‌كارهای مدیریت استرس»

مرکز مشاوره و سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وبینار آموزشی «مدیریت استرس در محیط دانشگاه و خوابگاه» را ویژه‌ی دانشجویان روز یک‌شنبه 19 دی ماه برگزار کرد.

به گزارش مفدابهشتی- سمیه شعبانی روان‌شناس مرکز مشاوره و مدرس این وبینار، با بیان این‌که مدیریت استرس به طیف وسیعی از تکنیک‌ها و روش‌های روان‌درمانی اشاره دارد که به هدف کنترل سطح استرس فردی و به‌خصوص استرس مزمن و بهبود عمل‌کرد روزانه‌ی فرد طراحی شده‌اند، گفت: «در این‌جا، عبارت استرس تنها به نوعی از استرس محدود است، که عواقب منفی قابل ملاحظه‌ای دارد. استرس علایم فیزیکی و ذهنی بسیاری دارد، که براساس فاکتورهای موقعیتی هر فرد متغیر است. این علایم می‌توانند از کاهش سلامت جسمی تا افسردگی متغیر باشند. فرایند مدیریت استرس در دنیای مدرن امروز، یکی از کلیدهای ساختن زندگی شاد و موفق دانسته شده‌ است. از آن‌جایی‌که زندگی امروز ما را دایم با وظایف و رویدادهای مختلف به تنش می‌کشد، مدیریت استرس تعدادی از روش‌ها را برای مدیریت بر اضطراب و حفظ سلامت عمومی بیان می‌کند.»

روان‌شناس مرکز مشاوره و سلامت روان افزود: «در این کارگاه تعریفی از استرس به همراه علایم جسمانی، فیزیولوژیک و شناختی بیان شد. هم‌چنین نحوه‌ی عمل‌کرد سیستم اعصاب خودمختار سمپاتیک و پاراسمپاتیک در زمان استرس تشریح شد و سندروم انطباق عمومی(GAS) در سه‌ مرحله‌ی هشدار، مقاومت و فرسودگی توضیح داده شد. هم‌چنین درباره‌ی ویژگی‌های استرس سالم و ناسالم بحث شد و به آثار مثبت استرس سالم در عمل‌کرد و آثار منفی استرس ناسالم اشاره شد.»

مدرس این وبینار آموزشی اظهار داشت: «هم‌چنین به بیان راه‌کارهای مدیریت استرس در چهار حوزه‌ی: ۱. سبک‌های مقابله‌ای ۲. راه‌کارهای شناختی ۳. ذهن آگاهی ۴. راه‌کارهای جسمانی پرداخته شد. در حوزه‌ی راه‌کارهای شناختی برای مدیریت استرس چرخه‌ی ذهنی در هنگام استرس و افکار خودآیند بررسی، و مؤلفه‌های چرخه‌ی ذهنی شامل: موقعیت‌های استرس‌زا، افکار اتوماتیک، هیجان و رفتارهای مقابله‌ای، تشریح شد و ١٢ خطای شناختی در حوزه‌ی افکار به همراه مثال‌های کاربردی بیان ‌گردید.»

در ادامه‌، مدرس به ملاک‌های نگرانی سالم و ناسالم و شیوه‌های شناسایی هیجانات اشاره کرد و درمورد روش‌های غلبه بر تحریفات شناختی با شرکت‌کنندگان در کارگاه به بحث و گفت‌وگو نشست. هم‌چنین به منظور بیان شیوه‌های کاهش و مدیریت استرس، به روش‌ها و تکنیک‌های ذهن آگاهی، مانند: تجربه‌ی احساسات، پیاده‌روی آگاهانه، نوشیدن آگاهانه، تنفس آگاهانه، تمرکز بر حواس پنج‌گانه، ریلکسیشن و مدیتیشن پرداخته شد.

انتهای پیام

کدخبرنگار 110114

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.