دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸

ارتباط فشار خون بالا با نارسایی و حمله قلبی

فشار خون

به گزارش مفدا بیرجند، رئیس گروه بهبود بیماری‌های غیرواگیر دار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه درمان فشار خون بالا را امری بسیار آسان است، تصریح کرد:  در صورت عدم درمان، فشار خون باعث سکته‌های قلبی و مغزی، نارسایی کلیوی و مشکلات بینایی می‌شود همچنین با افزایش فشار در رگ‌های خونی، قلب باید در برابر فشار برای پمپ کردن سخت تر کار کند، که این موضوع می تواند به نارسایی یا حمله قلبی منتهی شود.

دکتر راضیه میر معینی افزود: فشار خون بالا یا قاتل خاموش نامی است که برای حالتی بکار می رود که از هر پنج نفر فرد بالغ یک نفر با آن درگیرمی شود و سالانه باعث هزاران مرگ می شود و این در حالیست که فرد هیچ نشانه ای ندارد.

وی بابیان اینکه هر چیزی که رگ‌های خونی را مسدود کند یا باعث کوچک‌تر شدن آن‌ها شود و یا باعث پر شدن آن‌ها از مایعات زیاد شود باعث افزایش فشارخون خواهد شد، گفت: برخی از مهم‌ترین اعضاء بدن مانند مغز، کلیه، چشم و قلب اکسیژن و غذاهایشان را از رگ‌های کوچک خونی می‌گیرند و وقتی فشار در این رگ‌ها افزایش می‌یابد، ممکن است آسیب ببینند یا جریان خون به علت تنگ بودن رگ‌ها در آن‌ها کاهش پیدا کند.

این پزشک به فاکتورهای خطر افزایش فشارخون که قابل‌کنترل هستند اشاره و اضافه کرد: افزایش وزن، مصرف سدیم، مصرف الکل، کشیدن سیگار، داروهای خوراکی جلوگیری از بارداری، سرکوب کردن عصبانیت و شیوه زندگی متحرک از عوامل خطر قابل‌کنترل هستند که افراد با رعایت تک‌تک موارد می‌توانند فشارخون خود را کنترل کنند.

وی همچنین به فاکتورهای خطر افزایش فشارخون که غیرقابل‌کنترل هستند، اشاره کرد و گفت: نژاد، ژن، جنس و وراثت بر فشارخون مؤثر بوده که غیرقابل‌کنترل هستند، به‌گونه‌ای که سیاه‌پوستان بیشتر از سفیدپوستان به فشارخون بالا مبتلا می‌شوند و داشتن یک یا دو مورد از این فاکتورها به معنی این است که شانس شما برای ابتلا به فشارخون افزایش‌یافته، بنابراین فاکتورهای خطر قابل‌کنترل برای افراد مهم‌تر است.

دکتر میر معینی بابیان اینکه فشارخون افراد در طول روز تغییر می‌کند و ثابت نیست، گفت: بحران، هیجانات  شدید و مواد شیمیائی مانند کافئین (موجود در قهوه یا چای ) یا نیکوتین    (موجود در دود سیگار ) فشارخون را افزایش می‌دهند همچنین فشارخون معمولاً در وسط روز از اول صبح بالا تراست و تشخیص فشارخون بالا تراز طبیعی نیاز به‌اندازه گیری بیش از یک‌بار و در طی روز دارد.
وی در پاسخ به سؤال مبنی بر اینکه اگر فشارخون من بالا باشد، چه کنم؟ گفت:اگر اعداد فشارخون شما به‌طور متوسط افزایش‌یافته، ممکن است بتوانید با تغییر شیوه زندگی و بدون دارو فشارخون راحت کنترل درآورید.اگر شما می‌توانید با رژیم غذائی، ورزش و کاهش فشارهای روانی فشارخونتان را کنترل کنید، ممکن است به دارو نیاز نداشته باشید، اما اگر پزشکتان تشخیص داد که نیازمند مصرف دارو هستید، باید این کار را انجام دهید.

این پزشک تأکید کرد:  افراد باید زودبه‌زود فشارخون خود را بررسی کنند چراکه با اندازه‌گیری مرتب فشارخون قادر خواهید بود، حدود فشارخونتان را بهتر تعیین کرده و بتوانید نظر دهید که چه چیزی بر روی فشارخون شما اثر دارد چراکه شما از آثار تغییرات در رژیم غذایی و میزان فعالیت و اینکه چگونه بعضی اعمال مانند نفس عمیق کشیدن بر روی فشار مؤثرند، آگاه خواهید شد.

وی با تأکید بر تغییر شیوه زندگی افراد، تصریح کرد: تغییر عادات برای دستیابی به یک زندگی سالم‌تر،نه‌تنها برای افرادی که در خانواده فشارخون بالا دارند سودمند است، بلکه اگر سایر افراد خانواده  با تغییرات سازش کنند، می‌تواند سلامت عمومی خانواده را بهبود بخشد همچنین تغییرات شیوه زندگی شما که می‌تواند در کاهش فشارخونتان بالاترین تأثیر را داشته باشد،عبارتند از: کاهش دادن مصرف سدیم،کاهش وزن و کاهش فشارهای روانی.اگر شما یک سیگاری هستید،ترک این عادت یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید، نه‌تنها برای بهبود فشارخونتان بلکه برای سلامت عمومی خودتان و کسانیکه در خانه و محل کار در معرض دود سیگار شما قرار می‌گیرند.

وی بر کاهش دادن مصرف سدیم اشاره کرد و افزود: یک فرد متوسط معمولاً روزانه بین ۴۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ میلی‌گرم سدیم دریافت می‌کند که بیش از دو برابر مقدار توصیه‌شده است، بنابراین برای افرادیکه فشارخون بالاتر از طبیعی دارند، هدف این است که سدیم دریافتی خود را به ۲۰۰۰ میلی‌گرم یا کمتر،کاهش دهند که این مقدار تقریباً یک قاشق چای‌خوری نمک است چراکه نیمی از کل افرادیکه فشارخون بالا دارند به سدیم حساس هستند، کاهش مصرف سدیم کار خوبی است و اگر شما عادت دارید به غذایتان زیاد نمک بزنید، یا در رژیم غذائی از غذاهای کنسروی یا بسته‌بندی‌شده زیاد استفاده می‌کنید، ممکن است مدتی طول بکشد تا از یک غذای کم‌نمک یا ادویه‌دار خوشتان بیاید، برای موفق شدن ،سدیم را باید مرحله‌به‌مرحله کم کنید.

از گذاشتن نمک بر سر سفره اجتناب کنید

وی ادامه داد: از گذاشتن نمک بر سر سفره اجتناب کنید همچنین، از مصرف غذاهای پرنمک مانند چیپس،سس سویا ،غلات داغ آماده،چوب‌شور،بیسکوئیت شور،پفک،انواع تخمه،آجیل،کنسرو لوبیا،خیار شور،سبزی‌های ترشی،زیتون‌پرورده،بهارخواب‌ها ،رب و سس گوجه فرنگی تجارتی،سوسیس و کالباس،کنسرو گوشت ازهر نوع،همبرگر و پنیرهای شور را کاملاً از رژیم غذائی خود حذف کنید.

دکتر میر معینی خاطرنشان کرد: از مواد جایگزین سالم مانند انواع نان‌های کم‌نمک، برنج دانه کامل(دارای سوگندم ریز شده،جو دوسر، گندم بلغور، کیک‌های برنج بی‌نمک، سبزی‌ها و میوه‌های غیر کنسروی، فراورده‌های کم‌چربی، پنیر بی‌نمک، کره مارگارین بی‌نمک استفاده کنید.

وی بر کاهش وزن برای کنترل فشارخون تأکید  کرد و گفت: بجای اقلام پرچربی از انواع کم‌کالری‌تر و کم‌چربی تر استفاده شود و به‌جای گوشت چرب گاو و گوسفند از مرغ بدون پوست و ماهی استفاده شود همچنین از غذاهایی که در روغن زیاد سرخ‌شده‌اند پرهیز کنید و از شیر و پنیرهای کم‌چربی یا بدون چربی استفاده کنید و مصرف سبزی و میوه را افزایش دهید.

وی در پایان‌ بر تأثیر فشارخون بر کنترل فشارخون اشاره و توصیه کرد: نسبت به مشکلات و مشاجرات کوچک زندگی واکنش نشان ندهید چراکه عصبانیت و احساس ناامیدی می‌تواند فشار زیادی بر روی افراد وارد کند و با تنفس عمیق در چنین شرایطی می‌توان آثار آرامش‌بخش آن را مشاهده کرد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.