دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰

نشست "شورای امر به معروف و نهی از منکر" وزارت بهداشت برگزار شد

نشست شورای امربه معروف و نهی از منکر وزارت بهداشت

نشست "شورای امر به معروف و نهی از منکر" وزارت بهداشت با حضور اعضای این شورا برگزار شد. در این نشست بر ارایه برنامه‌های منسجم جهت ورود تاثیر گذار در حوزه امربه معروف و نهی از منکر تاکید شد.

به گزارش مفدا، نشست "شورای امر به معروف و نهی از منکر" وزارت بهداشت با حضور جواد باقری رییس مرکز قران و عترت وزارت بهداشت و اعضای این شورا، یک‌شنبه ۱۲ دی ماه در سالن جلسات شهید احمدرضا احدی برگزار شد.

در ابتدای این نشست مهدی دوستان معاون علمی آموزشی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، بیان داشت: سیاست ما پرداختن به معروف یعنی همه معروف‌ها و منکر  یعنی همه منکرها است و دامنه دربرگیرندگی آن شامل همه موارد خواهد شد. ما باید در حوزه آموزش‌های تخصصی امر به معروف و نهی از منکر ورود کنیم که این ورود در حوزه تخصصی "بهداشت و سلامت" بهتر است با حضور یک فرد متخصص انجام شود فردی که اسناد بالادستی در این حوزه را بشناسد.

وی ادامه داد: در این مسیر به طور جد دنبال تاسیس رشته هستیم به نحوی که در ۱۷ عرصه تخصصی، رشته‌هایی را ایجاد کنیم که کمک و همراهی ستادی و شورای امر به معروف و نهی از منکر وزارت بهداشت را نیز می‌طلبد. البته با وزارت علوم در این حوزه به خوبی پیش رفته‌ایم.

این مقام مسؤول، آموزش در حوزه امر به معروف و نهی از منکر را نیازمند شاخصه‌ "جامع بودن" دانست و ابراز داشت: باید آموزش جامع باشد یعنی علاوه بر معارف، مهارت و تخصص، آموزش‌های حقوقی را نیز در برگیرد. فرد باید حقوق و حدود خود را در حوزه امر به معروف و نهی از منکر بداند، در آموزش‌های جامع مربوط به معارف، دیگر تنها به فقه پرداخته نخواهد شد بلکه مباحث کلامی، آیات و روایات و اخلاق را نیز مد نظر داریم.

دوستان با بیان این‌که در کنار آموزش‌های جامع و منسجم به دنبال "انعطاف" نیز هستیم، خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که اگر مخاطبی علاقه، تمایل و استعداد داشت در  فضای دانشگاهی و حوزوی به او آموزش دهیم در این خصوص با حوزه نیز تفاهم‌نامه‌ای بسته شده است. در حوزه دو سطح آموزش داریم که یک سطح به آموزش همه طلبه‌ها در خصوص امر به معروف و نهی از منکر باز می‌گردد و در سطح تخصصی، موضوع آموزش مربی است به نحوی که فرد از سطح دو به بعد بتواند مربی باشد که نظام جامعی برای مربیان نیز تدوین شده است. در نگاه انعطافی علاوه بر دانشگاه و حوزه، افراد به صورت آزاد نیز می‌توانند شرکت کنند.

در ادامه دکتر فرشاد مناعی مدیر عامل «طرح مطالعاتی بینش مطهر»  بیان داشت: در این طرح آثار شهید مطهری در سیر مطالعاتی از آسان به مشکل در ۴۰ کتاب تنظیم شده است که این ۴۰ کتاب در ۴ سطر و ۱۱ مرحله اجرا می‌شود. هر مرحله بین ۱۲ تا ۱۶ هفته، یعنی یک ترم دانشگاهی را در بر می‌گیرد، که به صورت میانگین مجموعه سیر مطالعاتی برای برگزار شدن از ابتدا تا انتها حدود ۳ سال زمان خواهد برد.

وی اضافه کرد: در هر کدام از مراحل، یک کتاب "بینش و رفتار قرآنی" وجود دارد که آثار قرآنی شهید مطهری در آن کتاب‌ تدوین شده است. اندیشه‌جوی در هر مرحله، ۳ یا ۴ کتاب از شهید مطهری و یک کتاب قرآنی از ایشان را مطالعه می‌کند. برای هر کتاب "درس‌نامه" تنظیم شده است، مخصوص عزیزانی که می‌خواهند غیر آثار شهید مطهری، از دیگر بزرگان نیز مطالبی را در دسترس داشته باشند، که این درس‌نامه‌ها بر مبنای نظرات مرحوم امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب، آیت الله جوادی علامه طباطبایی و علامه مصباح یزدی تنظیم شده است.

این مقام مسؤول ابراز داشت: هر کتاب دارای یک کتاب "نوجوان" است که مباحث به صورت ساده و خلاصه شده برای نوجوانان دیده شده است، یک لوح فشرده نیز برای هر کتاب طراحی شده است که تدریس همان کتاب خواهد بود. برای هر کتاب، آزمونی گرفته خواهد شد و در پایان هر مرحله، گواهی ارایه می‌شود، دوستانی که نمرات بالا و رتبه خوبی در هر مرحله کسب کنند، در انتهای همان دوره می‌توانند برای دوره بعد به عنوان مربی تدریس کنند و به نوعی مربی طرح باشند.

در ادامه محمدرضا پور موسوی رییس دبیرخانه‌های مشترک ستاد اقامه نماز و شورای امر به‌ معروف و نهی‌از منکر مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، بیان داشت: حضرت اباعبدالله (ع) در خطبه معروف خود در سال ۵۸ هجری در منا یکی از محوری‌ترین مسائلی را که بیان می‌کنند موضوع امر به معروف و نهی از منکر است. روش حضرت برای ما قابل دقت است که چگونه خودشان به عنوان امر به معروف  نهی از منکر در این صحنه وارد عمل می‌شوند که این مرحله آغاز و مقدمه قیام امام حسین(ع) است، به نحوی که ایشان تعدادی از مهاجران و انصار را جمع می‌کنند و نکات متعددی را بیان می‌کنند.

این مقام مسؤول اضافه کرد: نکته این‌که یکی از اصلی‌ترین ابزاری که دشمن در حال استفاده از آن است الگوسازی است، یعنی معرفی، ساختن و منتصب کردن فضائل دروغین برای افراد دیگر،  یعنی ایجاد فضایی که الگوهایی که جامعه باید آن‌ها را مد نظر خود قرار دهد را نادیده گرفته و افرادی را جایگزین این افراد کند. امام حسین(ع) در طلیعه سخن خود در خطبه عنوان شده مفصل در خصوص فضائل امیرالمومنان علی (ع) سخن می‌گویند و یک به یک روایات متعدد را بیان  می‌کنند و از حضار اقرار می‌گیرند و امام علی (ع) را به عنوان شاخص و محور اصلی ولایت مطرح می‌کنند و می‌گویند الگوی جامعه اسلامی ایشان هستند.

پور موسوی یادآور شد: نکته دوم این‌که از این جمع کثیر که بیش از هزار نفر بودند اقرار می‌گیرند و می‌خواهند بروند و از علمای خود بخواهند امر به معروف و نهی از منکر کنند. این نکته، تاثیر افرادی که در جامعه دارای چهره موجه هستند را در حوزه امر به معروف و نهی از منکر نشان می‌دهد. شناخت مشکلات و ارایه راه‌کار و بیان آن و مطالبه گری و ایستادن پای کار برای محقق شدن این مهم نیز بسیار ضروری است.

رییس دبیرخانه‌های مشترک ستاد اقامه نماز و شورای امر به‌ معروف و نهی‌از منکر وزارت بهداشت با بیان این‌که در جامعه دینی، اگر بنا است امر به معروف و نهی از منکر را داشته باشیم و در جامعه تغییری رخ ندهد، باید بدانیم از مسیر خود دور شده‌ایم، ابراز داشت: شناخت و بررسی مسائل و رفع مشکل در این مسیر دارای اهمیت است. شبکه‌های بهداشت از گسترده‌ترین شبکه‌هایی است که در دورترین نقاط ایران نیز دیده شده است، از این امکان نباید غافل شد و برای جامعه شریف روستایی نیز باید در حوزه امر به معروف و نهی از منکر برنامه داشته باشیم.

در ادامه دکتر فریبا دبیر خانه انطباق امور اداری و فنی مؤسسات پزشکی وزارت بهداشت، نیز در خصوص اهمیت وجود گروه‌های متعدد در حوزه‌های اقامه نماز و امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: موازی کاری در چنین برنامه‌های بسیار هم خوب است زیرا اثر گذاری را بیشتر می‌کند.

گفتنی است ولی‌الله صحبت‌لو معاون مرکز قران و عترت وزارت بهداشت، مسعود وادی پور رئیس اداره تبلیغ و ترویج مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت ولطیفه اکبری کارشناس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت نیز حضور داشتند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.