چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴

رگفتگو با علی امیر کافی ،برنده مدال طلای المپیاد علمی دانشجویی 1400

برنده مدال طلای المپیاد علمی دانشجویی : آمده بودیم لذت ببریم و تجربه کسب کنیم

امیرعلی کافی

گفتگو با دانشجویی که مدال طلای المپیاد را کسب کرد و نگاهی متفاوت به درس خواندن دارد کسی که به قول خودش برای اینکه خوش بگذراند درالمپیاد شرکت کرد کسی که به مسیر بیشتر از هدف توجه میکند .

مفداایران- علی امیرکافی دانشجوی ترم ششم پزشکی که با اهداف بلند وقتی در کنکور سال ۹۴ در دانشگاه علوم پزشکی ایران پذیرفته شد؛ از کرمان،زادگاه خود به تهران آمد و آغاز ماجراجویی او در تهران کسب مدال برنز المپیاد دانشجویی در همان سال بود .
 به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی : درسیزدهمین المپیاد گروهی دانشجویان پزشکی سراسر کشور که در روزهای ۱۱ و۱۲ آبان ماه د ردانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار گردید .علی امیر کافی دانشجوی ترم ششم پزشکی موفق به کسب مدال طلا شد . او می گوید بیشتر از درس شرکت در کارهای جانبی و مدیریتی برایش جالب بوده .
از این رو گفتگو کردیم با علی امیر کافی، دانشجوی موفق و پر تلاش دانشکده پزشکی .

  • لطفا خودتان را معرفی کنید آیا از ابتدا به درس خیلی اهمیت میدادید یا اینکه از جایی این موضوع برایتان اهمیت پیدا کرد؟

من علی امیر کافی هستم متولد شهر کرمان تا زمان قبولی در کنکور یعنی سال ۹۴ در کرمان زندگی می کردم و پس از قبولی در دانشگاه علوم پزشکی ایران به تهران نقل مکان کردیم .
در پاسخ به سوال شما باید بگویم همواره کارهای جانبی برای من جذاب تر از درس خواندن بود . در دانشگاه نیز به همین صورت ادامه داشت .فعالیت های مدیریتی  (لیدرشیپ leadership ) از جمله فعالیت های مورد علاقه من بوده و هست برای همین  انجمن علمی – دانشجویی" ایمسا" را در دانشکده پزشکی تاسیس کردم و فعالیت های گروهی مرتبط به آن خیلی بیشتر از صرف درس خواندن برایم جذاب بود.

  • از فعالیت های مختلف خود در دانشکده برایمان بگویید؟

همراه سعی کردم به عنوان فرد تاثیر گذار در نظام سلامت باشم ؛ خوب همانطور که گفتم تاسیس انجمن دانشجویان پزشکی (ایمسا) – فعالیت در (ifmsa) داشتم و همچنین همکاری با یونیسف که همگی در همین راستا بوده است .

  • آقای امیر کافی انگیزه شما از اینکه در المپیاد شرکت کنید چه بود ؟ آیا از ابتدا به کسب مدال فکر می کردید؟

به هیچ وجه ، شاید باورش برایتان سخت باشد اما اول از همه هدفم این بود که چیز جدیدی یاد بگیرم و بعد اینکه بهم خوش بگذره ، چون فضای المپیاد را قبلا تجربه کرده بودم و گروهی بودن این المپیاد بیشتر برایم مفرح بود.
اما وقتی تیم خود را با دوستانم در نجمن علمی – دانشجویی" ایمسا "چیدم و انگیزه آنها را هم قوی می دیدم قول مدال طلا را به اعضاء گروهم دادم .

  • موضوع گروه شما در المپیاد چه بود ؟

استفاده از نظام مراقبت اولیه سلامت (PHC) که درخصوص مقابله با پاندمی ها بود .
مختصری برایمان از مراحل و چگونگی شرکت در المپیاد و تغییرات المپیاد امسال نسبت به سالهای گذشته بگویید؟ المپیاد دارای دو بخش فردی و جمعی یا گروهی است . امسال هم تغییراتی در برگزاری المپیاد ایجاد شده بود که بسیار عالی بود و مانند سالهای گذشته دربخش فردی صرفا پرسش وپاسخ نبود و سوالات کاملا تحلیلی بود . که واقعا مورد علاقه من بود .
دربخش گروهی نیز شیوه های جالبی ایجاد شده بود و بجای توضیح یک سویه ،شبیه مناظره گفتگو می کردیم و ایده جدیدی بود به نسبت سالهای گذشته که فقط می آمدیم و به توصیح ایده خود می پرداختیم . و اینگونه همه افراد تیم درگیر کار گروهی بودند و در قالب مناظره به بحث می پرداختیم که از جذابیت خاصی برخوردار بود .

  • به دانشجویان دیگر که قصد شرکت درالپیاد سالهای آتی را دارند چه توصیه ای دارید ؟

من توصیه میکنم هدف ابتدائیتان در یادگیری از المپیاد و خوش گذشتن از زمانی که برای شرکت در المپیاد می گذارید باشد .البته که موفقیت در این المپیاد به شما مزایایی جهت ورود به دوره رزیدنتی و ... می دهد، اما بیشتر از کاری که انجام می دهید و وقتی که می گذارید، لذت ببرید؛ یعنی با عشق و علاقه وارد شوید نه اینکه صرفا هدفتان کسب مدال باشد .
از طرفی باید بگویم این المپیاد دارای ۶ بخش است و دانشجویان پزشکی ابتدا باید مهارتهای بالینی را مسلط باشند . اما برای دیگر رشته ها تاکید می کنم ، ۵ بخش دیگر ،مورادی هستند که در آن شما با مسائل خارج از کتاب و درس مواجه می شوید . همچنین در حیطه استدلال بالینی هم نگاه جدیدی به مسائل بالینی دارد و این امر از این جهت که تفکر جدیدی در دانشجویان ایجاد می کند وآنها را درفضای جدیدی قرار می دهد که قبلا تجربه نکرده بودند بسیار کار ارزنده ای است .
از نظر شما یک دانشجوی پزشکی علاوه بر دروس دانشگاهی باید در چه زمینه هایی قوی باشد تا بتواند در نظام سلامت تاثیر گذار باشد ؟
بله در پاسخ به این سوال باید بگویم که یک دانشجوی پزشکی باید به چالشهای واقعی نظام سلامت و مدیریت منابع انسانی – مدیریت استفاده از مراقبت اولیه نظام سلامت، واقف باشد تا بعد از فارغ التحصیلی نگاهی همه جانبه به پزشکی و نظام درمان و سلامت داشته باشد ، تا بتواند بهتر به جامعه خود خدمت کند . بنابراین باید بتواند در دوران دانشجویی آموزش ببیند و در یادگیری مسائل مربوط به مدیریت حل تعرض و خصوصا کار گروهی کوشا باشد .
یک دانشجوی پزشکی باید بداند چگونه مدیریت زمان داشته باشد تا با کار گروهی پروژه ای را به پایان برساند .چگونه با دیگران تعامل سازنده داشته باشد و از تیم های دیگر تاثیر منفی نپذیرد، چگونه مدیریت حل تعارض داشته باشد و اینها مواردی است که در کتاب های درسی یافت نمی شود .

  • چه توصیه ای برای دانشجویانی دارید که به بهانه سنگینی دروس از شرکت در فعالیت هایی مثل المپیاد خودداری می کنند؟

تنها با مدیریت زمان درست است که نگرانی ایشان بابت رسیدن به درسهای اصلی کاسته می شود . اگر این مدیریت درست صورت گیرد مطمئنا می توانند مطالعات اضافی مرتبط در خصوص مورادی داشته باشند که بعد از فارغ التحصیلی بدرد آنها می خورد ، که در کار و زندگی آینده ها بسیار موثر است .
به همه دانشجویان توصیه میکنم این مسیر را تجربه کنید؛ درست است که مقصد شما فارغ التحصیلی واشتغال در حرفه تان است که کمک با آلام  انسان هاست،  اما مثل مسافرت به این قضیه نگاه کنید درست است که مقصد هدف اصلی است ولی نباید از زیبایی های این مسیر غافل شویم . که برای ما این زیبایی ها چیزی بجز یادگیری و کسب تجربه های جدید نیست.

تهیه و تنظیم : مرجان خرم

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.