سه‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷

دبیر انجمن علمی دانشجویی تکنولوژی اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی گناباد تأکید کرد؛

هدف اصلی انجمن‌های علمی دانشجویی باید تربیت دانشجویان پژوهشگر باشد

امیرحسین عبدالمالکی - گناباد

دبیر انجمن علمی دانشجویی تکنولوژی اتاق عمل مدیریت تعالی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: هدف اصلی در انجمن‌های علمی باید تربیت دانشجویان پژوهشگر باشد؛ به گونه‌ای که در طی مدت زمان تحصیل آن‌ها کارشناسان و پزشکان ممتاز، پژوهشگران حاذق و برتری را تربیت نموده و تحویل جامعه سلامت کشور شوند.

به گزارش مفدا – گناباد، دانشجویان رشته تکنولوژی اتاق عمل در طول مدت تحصیلات خود با اصول جدید اتاق عمل و تکنولوژی‌های نوین به کار رفته در جراحی‌های تخصصی و فوق تخصصی آشنا می‌شوند و مهارت‌های لازم برای مراقبت و کمک به بیمار در حین و بعد از عمل را فرا می‌گیرند.

در واقع تکنسین اتاق عمل به عنوان بخشی از تیم جراحی در اتاق عمل حضور داشته و می‌کوشد با کمک به پزشکان و سایر اعضای تیم، عمل جراحی نتیجه بخشی را به سرانجام برساند.

از دیگر وظایف دانش آموختگان این رشته، آماده کردن و استریل وسایل جراحی و همچنین اداره اتاق عمل است و لذا چنین وظایفی حکم می‌کند که تکنسین اتاق عمل از دقت بالایی برخوردار بوده و در کنار اشتیاق برای کمک به دیگران، به جزئیات نیز توجه نماید.

انجمن علمی دانشجویی تکنولوژی اتاق عمل مدیریت تعالی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی گناباد از سال ۱۳۹۴ تشکیل شده و تاکنون با برگزاری وبینارها و همایش های متعدد و انتشار منظم نشریه دانشجویی یکی از فعال‌ترین انجمن‌های علمی دانشجویی این دانشگاه بوده است.

در خصوص تکنولوژی اتاق عمل و فعالیت‌های انجمن علمی دانشجویی این رشته در دانشگاه با امیرحسین عبدالمالکی دبیر آن به گفت و گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

در طول سال تحصیلی گذشته چه اقداماتی توسط انجمن انجام شده و چه موفقیت هایی را بدست آورده است؟

با عنایت به دستورالعمل معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت مبنی بر فعالیت‌های حداکثری انجمن‌های علمی دانشجویی در سطح کشور، انجمن علمی دانشجویی تکنولوژی اتاق عمل گناباد موفق به برگزاری وبینارهای آموزشی، مسابقات علمی فرهنگی و در حوزه نشریات دانشگاهی موفق به چاپ نشریات شده است.

توانستیم دو بار در لیست نشریه‌های پرمخاطب دانشگاه و چندین بار نیز به عنوان نشریات با نمرات برتر کیفی در سایت خانه نشریات معرفی شویم؛ همچنین نشریه «نسپا» به عنوان نشریه علمی، فرهنگی و اجتماعی انجمن علمی دانشجویی تکنولوژی اتاق عمل دانشگاه توانست در رسته نشریات علمی علوم پزشکی دوازدهمین جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی کشور، شایسته تقدیر شود.

در دوران اپیدمی کرونا با چه دغدغه‌ای روبرو بوده و هستید؟

دغدغه اصلی ما در دوران پاندمی کرونا، برگزاری وبینارهای آموزشی با کیفیت بالا بوده که به لطف تلاش‌های بی وقفه دوستان در این انجمن علمی و با حمایت معاونت فرهنگی و دانشجویی و مسئول انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه، موفق به ارائه بالاترین خدمات آموزشی در سطح کشور شدیم؛ البته یکی از چالش‌های پیش رو، شناسایی دانشجویان با استعداد بوده که با کمک خود دانشجویان عزیز اتاق عمل توانستیم به صورت حداکثری از وجود آن‌ها در حوزه انجمن علمی و نشریه اختصاصی رشته بهره ببریم.

چه برنامه و چشم اندازی برای سال تحصیلی جدید دارید؟

برنامه اصلی انجمن علمی دانشجویی تکنولوژی اتاق عمل دانشگاه در سال تحصیلی جدید، تمرکز حداکثری بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی محور بر مبنای دستورالعمل معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه و وزارت بهداشت، ایجاد تغییرات گسترده در فرآیند هدایت تحصیلی دانشجویان، چاپ نشریات علمی ترویجی فراوان در نسپا و حمایت از دانشجویان با استعداد است. در عین حال در سال تحصیلی روبرو برنامه‌های حضوری و فیزیکی زیادی اعم از تقدیر پرسنل اتاق عمل بیمارستان علامه بهلول گنابادی، معرفی و تقدیر از دانشجویان ممتاز علمی و فرهنگی، اعضای انجمن ادوار گذشته و اساتید بزرگوار گروه اتاق عمل است.

در صورت بازگشایی دانشگاه و از سرگیری آموزش حضوری، چه برنامه‌هایی پیش بینی کرده اید؟

برنامه‌های وسیعی از جمله ورکشاپ‌های هفتگی، کارگاه‌های آموزشی با ترکیب حضوری – مجازی، بازدیدهای علمی از مراکز دانشگاهی، برگزاری مدرسه‌های پژوهشی در فصل بهار و زمستان، برگزاری کارگاه‌های هدایت تحصیلی، ارائه مشاوره‌های آموزشی و راه اندازی واحد مشاوره انجمن علمی را در نظر داریم.

به نظر شما بارزترین ویژگی انجمن نسبت به سایر انجمن‌ها و نهادهای دانشجویی چیست؟

انجمن علمی می‌تواند زادگاه استعدادهای بی نظیر دانشجویان و بستری مناسب برای رشد تعالی آنها در محیط آموزشی باشد؛ با عضویت در انجمن‌های علمی و مجامع علمی آن‌ها علاوه بر رشد و افزایش غنای علمی دانشجویان می‌توان بسترهای مناسب برای رشد و شکوفایی اخلاقی آن‌ها را نیز فراهم نمود، در عین حال مدیریت امور فرهنگی دانشگاه و اداره انجمن‌های علمی دانشگاه با حمایت مسئولین این واحد از دانشجویان با استعداد و مشتاق تماما حمایت می‌کند.

انجمن‌های علمی دانشجویی تا چه میزان توانسته اند به تقویت نشاط علمی در بین دانشجویان کمک کنند؟

با برگزاری کارگاه‌های آموزشی همچون مقاله نویسی، پروپوزال نویسی و... توانسته ایم روحیه آموزشی و پژوهشگری را تا حد بسیار زیادی در دانشجویان دانشگاه و حتی فراتر از دانشگاه تقویت نموده و لذا تا آخرین لحظه به این وظیفه قانونی و شرعی خود عمل می‌نماییم.

به نظر شما انجمن‌های علمی دانشجویی در کشور بایستی چه رویکردی داشته باشند و چه اهدافی را دنبال کنند؟

هدف اصلی در انجمن‌های علمی باید تربیت دانشجویان پژوهشگر باشد؛ به گونه‌ای که در طی مدت زمان تحصیل آن‌ها کارشناسان و پزشکان ممتاز، پژوهشگران حاذق و برتری را تربیت نموده و تحویل جامعه سلامت کشور شوند.

نقش انجمن‌های علمی دانشجویی برای حل مشکلات جامعه چه است؟

انجمن‌های علمی دانشجویی می‌توانند از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی برای عموم مردم در سطح شهر گناباد همچون کارگاه‌های روان شناسی، توسعه فردی، تزریقات و... نیازهای مردم را برطرف نماید؛ اما در دوره‌های جامع‌تر و به صورت مجازی می‌توان کارگاه‌های هدایت تحصیلی برای دانش آموزان در هنگام انتخاب رشته کنکور سراسری برگزار نمود تا نگاه ویژه‌ای به رشته اتاق عمل و فرصت‌های ارزشمند نهفته در آن داشته باشند.

میزان مشارکت در این انجمن چگونه بوده و چه توصیه‌ای برای سایر دانشجویان دارید؟

میزان مشارکت در کارگاه‌ها، مسابقات، چالش‌ها و نشریه دانشجویی انجمن بسیار بالا بوده و همواره دانشجویان در کنار ما این مسیر جذاب را طی کرده اند. توصیه می‌کنیم تمامی دانشجویان، خصوصا دانشجویان جدید الورود، ارتباط خود را با انجمن‌های علمی حفظ نموده و در دوره‌های آموزشی و فرهنگی شرکت نمایند.

خبرنگار: نازنین جوینی

بیشتر بخوانید:

جشن روپوش دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی گناباد برگزار شد