یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۵

حجت‌الاسلام رکوفیان در نشست معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور؛

کار فرهنگی آداب‌محور و دایمی است

کار فرهنگی آداب‌محور و دایمی است

حجت‌الاسلام علی‌اصغر رکوفیان درباره اهمیت کار فرهنگی بیان کرد: کار فرهنگی هزینه‌محور نیست بلکه آداب‌محور است و قرار است در طول آن استعداد دانشجویان شکوفا شود. اگر سنت حسنه‌ای گذاشته شود تا قیامت اجر دارد. کار فرهنگی محدود به هزینه و زمان نیست بلکه دایمی است.

به گزارش مفدا، حجت‌الاسلام علی‌اصغر رکوفیان در روز دوم نشست معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور  که در روز ۳۰ آبان در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد به بازخوانی فرهنگ در اندیشه مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: رهبر انقلاب بارها تاکید داشته‌اند که در برنامه‌های فرهنگی اولویت‌ها را مشخص کنید. بر این اساس باید ببینیم  از میان انواع برنامه‌های متنوع فرهنگی کدام فعالیت‌ها برای دانشجویان اولویت دارد. گاهی یک اندیشه یا یک اقدام در جامعه وجود دارد اما توجهات به آن جلب نشده است.
او اضافه کرد: رهبری درباره اهمیت کار فرهنگی تاکید داشته‌اند که کار فرهنگی در دانشگاه یک اصل است و کار حاشیه‌ای نیست. چرا که فرهنگ یعنی آداب و رسوم و ارزش‌هایی که هرچه در آن هزینه شود کم است. رهبری با این دغدغه نشان می‌دهند که کار فرهنگی محدود به هزینه نیست و مسوولان باید معتقد به صرف بودجه در این حوزه باشند.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: کار فرهنگی هزینه‌محور نیست بلکه آداب‌محور است و قرار است در طول آن استعداد دانشجویان شکوفا شود. اگر سنت حسنه‌ای گذاشته شود تا قیامت اجر دارد. کار فرهنگی محدود به هزینه و زمان نیست بلکه دایمی است.
رکوفیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره اهمیت رمان و آثار داستانی اشاره کرد: کتابخوانی همیشه به معنای خواندن آثار اندیشه و اعتقادی نیست. رمان، شعر و ارائه هنری مفاهیم می‌تواند اثرگذار باشد. امروزه در هر حوزه‌ای از دفاع مقدس تا حجاب اثر هنری وجود دارد. به طور مثال کتاب "دختران راه دیگر" نوشته کارول آل نوی سرگذشت زنان مسلمان شده آمریکا است.
او افزود: انگیزه اصلی نویسنده از نوشتن این کتاب ازدواج دخترش با یک دانشجوی ایرانی و رویدادهای پس از آن به ویژه گرویدن دخترش به دین مبین اسلام است. مطالب کتاب، تجربیات و داستان زنان و دختران آمریکایی نوآیین مسلمان، شوق‌ها، آرزوها، هدف‌ها و سختی‌های ایشان در سازگاری با جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنند.
به گفته رکوفیان کتاب «عمار حلب» خاطراتی از گوشه‌های زندگی شهید محمدحسین محمدخانی را روایت می‌کند که برای دانشجویان و علاقمندان درس‌آموز است.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: کتابخواندن ششمین اولویت دانشجویان پس از موسیقی، فضای مجازی، تماشای فیلم، گشت‌وگذار و گفتگو با دوستان محسوب می‌شود. ما باید براساس منویات رهبری از جذابیت‌ها در کارهای فرهنگی استفاده کنیم.

 اردوهای جهادی اثر تربیتی دارد و استعدادها را شکوفا می‌کند
حجت‌الاسلام رکوفیان با اشاره به اهمیت اردوهای جهادی در لمس واقعیات و تجربه عمیق دانشجویان عنوان کرد: اردوهای جهادی بسیار اثرگذار هستند و اگر کسی یک‌بار به چنین اردوهایی برود بسیار تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و وضعیت موجود را در مناطق محروم از نزدیک لمس می‌کند. اردوهای جهادی اثر تربیتی دارد و استعدادها را شکوفا می‌کند.


او عقلانیت را یکی از اصول مورد تاکید رهبری در حوزه فرهنگ خواند و عنوان کرد: قانون‌پذیری، القای امید به دانشجویان و احساس عزت‌ملی سه اولویتی است که مقام معظم رهبری برای دانشجویان مطرح کرده‌اند.
حجت‌الاسلام رکوفیان آزادی را آرمان انقلاب دانست و بیان کرد: رهبری به آزادی بسیار تاکید دارند و در کنار استقلال جزو آرمان‌های انقلاب اسلامی است اما گاهی از آزادی برای تخریب مقدسات استفاده می‌کنند. آزادی غربی با توهین به مقدسات اسلامی و کشیدن کاریکاتور آزادی را ملعبه دست قرار داده است. باید در کار فرهنگی برنامه داشته باشیم و برنامه‌ها به نیازهایی جواب دهند.
او در پایان اشاره کرد: زمان برای ما محدود است باید دریابیم کجا قرارداریم و قرار است به کجا برسیم. در دوران کنونی و در نظام جمهوری اسلامی مسوولیت داشتن یک فرصت و برکت است. اکثر انبیا نتوانستند در دوران مسوولیت خود حکومت دینی ایجاد کنند ما باید این فرصت را قدر بدانیم و روی قشر جوان اثر بگذاریم. 

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.