یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳

روز نخست نشست "معاونان فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت" برگزار شد

رستمی: میدان کار فرهنگی بسیار وسیع است/احمدی:جنبش دانشجویی از افتخارات جمهوری اسلامی است

نشست معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی

روز نخست نشست معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به صوت فشرده و با ارایه مهمترین شاخصه‌هایی فرهنگی در دانشگاه‌های علوم پزشکی با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم انقلاب، برگزار شد. از برنامه‌های ویژه این نشست در روز ابتدایی، ارایه مهمترین رویکردهای این معاونت از سوی دکتر عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، سخنرانی حجت‌الاسلام رستمی و تبیین برنامه‌های مدیران این معاونت بود.

به گزارش مفدا، نشست معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت شنبه ۲۹ بهمن ماه جاری در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست مسعود وادی پور رییس اداره تبلیغ و ترویج مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت آیاتی چند از کلام الله مجید را قرآئت کرد و در ادامه با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران این نشست به صورت رسمی آغاز شد.

سخنرانی دکتر عباس شیراوژن اولین بخش از این نشست بود که وی با اشاره به اهمیت انجام کار فرهنگی به موقع و به هنگام در مسیر رشد دانشجویان به عنوان اماناتی که در دست دانشگاه‌ها قرار دارند ابراز داشت: رهبری می‌فرمایند هر جا می‌گویم فرهنگ، منظورم ذهنیت است. فرهنگ، ذهنیت و شاکله اجتماعی حاکم بر جامعه است که فضای تحرک و کنش انسان‌ها را تعیین می‌کند. این ذهنیت در بستر زمان شکل‌گرفته و به‌صورت مستمر تولید و بازتولید می‌شود و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. فرهنگ مانند هوا همه‌جا وجود دارد. رهبری گفته‌اند فرهنگ مانند هواست ولی تعریف اصلی فرهنگ از نظر ایشان به این نیست، تعریف فرهنگ همان ذهنیت و شاکله است که همه‌جا هست و هیچ جا خالی از فرهنگ نیست.

شیراوژن پژوهش‌محوری و توجه به آثار فرهنگی فاخر همچون نوشته‌های شهید مطهری را عامل تعالی خواند و افزود: محتوامحوری باعث گسترش حرف عمیق می‌شود و در این راستا نباید مسابقه‌محور یا جشنواره‌زده باشیم. مسابقه و جشنواره یک قالب پیشنهادی برای ارائه کارهای فرهنگی است و نباید در هر موضوعی پیشنهاد برگزاری جشنواره بدهیم. اصالت با برنامه‌هایی است که با تربیت و انسان‌سازی و رشد و تعالی فرد سروکار دارد است. اگر نگاه کلان‌نگر و راهبردی داشته باشیم می‌توانیم با بسیاری از نگاه‌های برآمده از کوته نظری مقابله کنیم. ما باید علم و مهارت راهبردی را آموزش دهیم.

مشروح کامل سخنان معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت را با کلیک روی متن مشاهده کنید.

در ادامه حجت السلام والمسلمین رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، بیان داشت: در بخشی از دعاهای تعقیبات نماز داریم که می فرماید«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اسْتَعْمِلْنِی بِطَاعَتِک» خدایا بر پیامبر و آلش درود فرست و مرا در بندگی خودت به کار گیر، به این معنا که همه ما مشغولیت‌هایی در زندگی داریم، چه بسا بخشی از فعالیت‌های اجتماعی، تکالیفی را بر دوش ما قرار دهد اما این‌که انتهای این تکالیف چگونه خواهد شد و در برگشت به عقب ببینیم چه دست ما را گرفته است دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: در ادامه این فراز داریم "و قَنِّعْنِی بِمَا رَزَقْتَنِیو" یعنی خدایا من را قانع روزی خود قرار ده که من شکر گذار روزی تو باشم و ناشکر و کفران گو نباشم. "و بارک لی فیما اعطیتنی" در آن چیزی که برای من قرار داده‌ای برکت قرار بده، به واقع خیلی موارد را خداوند ظاهرا کم عنایت می‌کند اما به واسطه برکتی که در آن وجود دارد اثر گذار است. "و الشغلنی ان ما یوباعدونی عنک" یعنی خدایا یک چیزهایی ممکن است من را از تو دور کند، من را منصرف کن و مشغولیتی برای من به وجود بیاور که گرفتار کارهایی نشوم که من رو از تو دور می‌کند و به من توفیق کوشش در بندگی خودت عنایت کن، من را جزء انسان‌های مجد و تلاش گر خود قرار بده.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ضمن تشکر از معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، ابراز داشت: دکتر شیراوژن خودشان از طراحان ایده‌های فاخر در حوزه فرهنگی هستند که امید است با حضور در این عرصه مدیریتی، بخشی از مطالبات و ایده‌هایی را که قبلا به عنوان نقاد حوزه فرهنگ در آن ممکن بود حضور پیدا کنند و اکنون این بار بر دوششان قرار دارد را رفع کنند.

رستمی با بیان این‌که طبیعتا درخواست از خداوند برای دست یابی به توفیق از مهمترین شرط‌ها است، گفت: اگر خدا اراده کند و توفیق را با کوشش همراه کند، برکات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

فضای دانشگاه‌های علوم پزشکی استثنایی است

وی به فضای دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و ضمن استثنایی بودن این فضا، ابراز داشت: شاید در مجموعه گروه‌هایی که به نوعی با مردم سرو کار دارند، وزارت بهداشت و درمان از یک جهت و وزارت آموزش و پروش از جهتی دیگر استثنایی باشند و اختصاصاتی که در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی داریم ویژه و با هیچ جای دیگری قابل مقایسه نباشد. به نحوی که شما از فرهیخته‌ترین اقشار جامعه تا محروم ترین، دورترین و کم بهره‌ترین اقشار جامعه مخاطبتان هستند، که در این فضای گسترده خدمت، افراد از قبل تولد با شما سروکار دارند تا این که خاتمه اعمال و عمر را پیدا می‌کنند.

این مقام مسؤول با بیان این‌که در جایگاه گروه‌های مرجع در مطالعه وضعیت فرهنگی و اجتماعی که برخی دستگاه‌ها انجام می‌دادند، مجموعه همکاران شما یعنی اساتید دانشگاه، پزشکان و کادر درمانی جزء اثرگذارترین گروه‌های مرجع هستند، ابرازداشت: رهبری بیش از ۱۰ سال است در خصوص جمعیت مطالبه‌گر هستند اما شرایط مطلوب نیست در این میان با وجود تمامی دلایلی که برای این عقب ماندگی می‌توان برشمرد، نقش گروه‌های مرجع در اثر گذاری در این بخش دارای اهمیت است.

رستمی با بیان این‌که گروه‌های مرجع در سال‌های اخیر تغییراتی کردند، تصریح کرد: گروه‌های کم اطلاع مانند بخشی از سلبریتی‌ها در گروه‌های مرجع قرار گرفته‌اند و بخشی از ورزشکاران که تخصص لازم را ندارند نیز در این جایگاه قرار گرفته‌اند که در این میان ماموریت و مسؤولیت شما را سنگین‌تر می‌کند.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان این‌که در این میان تعریف مواجهه درست با مخاطب برای داشتن اثرگذاری مطلوب دارای اهمیت است، گفت: موضوع دیگر این نیست که بگوییم مخاطب‌های ما تنها فعالان، نهادهای دانشجویی، تشکل های دانشجویی و... است در صورتی که این حیطه جزئی از فضای ماموریتی شما در دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

میدان کار فرهنگی بسیار وسیع است

رستمی میدان کار فرهنگی را بسیار وسیع دانست و گفت: رقابت در جایی رخ می‌دهد که ما میدان محدود و عملگران و کنشگران متعددی داشته باشیم اما اگر میدان را به وسعت بیماران، مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز خصوصی حوزه بهداشت و درمان، کلاس‌های درسی و پژوهش‌ها، فعالیت‌های فرهنگی و ... ببینیم وضعیت متغیر خواهد بود.

وی با بیان این‌که آسیبی که متوجه ما بوده است و ظلمی که به حوزه فرهنگی و فعالیت‌های از این دست در دانشگاه‌ها کرده‌ایم این است که فعالیت‌های فرهنگی دارای برچسب اختصاصی حوزه فرهنگی است، خاطرنشان کرد: ما کلاس‌های درس، آزمایشگاه‌ها، مطب‌ها، بیمارستان‌ها، اتاق عمل‌ها و مراکز بهداشت را فرهنگی ندیدیم و عنوان فوق برنامه به این فعالیت‌ها دادیم. بی‌تردید اگر بنا باشد تغییری در حوزه فرهنگ دانشگاه‌ها رخ دهد اولین کسی که رقم زننده این تغییر است مدیریت دانشگاه است و اساتید دانشگاه اولین گروه موثر در این حوزه هستند.

باید به دنبال نقاط انتقال پیام باشیم

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پایان، بیان داشت: فکر می‌کنم اگر ما دنبال کشف، طرح و تدوین و ارایه پیوست‌های فرهنگی فعالیت‌های دانشگاهی باشیم و ماموریت جدی خود را به دسته‌بندی حوزه‌های عملیات فرهنگی اختصاص دهیم موفق خواهیم بود. باید به دنبال نقاط انتقال پیام باشیم و این نقاط کنشگران انسانی  هستند، اگر با این نگاه به دنبال کار فرهنگی باشیم چه بسا کارهای مستقیم فرهنگی را به مجموعه‌هایی که در کار هستند بسپاریم و باری را که بر زمین مانده است و از سخت‌تریین کارها است را بر عهده بگیریم.

ارایه گزارشی از وضعیت انجمن‌های علمی، تشکل‌های دانشجویی، کانون‌های فرهنگی و نشریات دانشجویی

در ادامه دکتر مجید احمدی مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت، بیان داشت: در سال‌های گذشته در حوزه ساختار سازی اتفاقات بسیار خوبی در حوزه فرهنگی رقم خورد و در این دوره تلاش خواهد شد تا به محتوای مطلب و زنده کردن و احیای روح فرهنگی در این ساختارها بپردازیم، یکی از اشکالات در این میان گسسته بودن اجزای ساختارها و مشخص نبودن اتصالات است که تلاش ما این خواهد بود که مجموعه معاونت فرهنگی و دانشجویی و مجموعه وظایف و آیین‌نامه‌ها بتواند ارتباط منطقی را با هم برقرار کند.

وی با اشاره به ساختار مجموعه وزارت بهداشت، ابراز داشت: اولین مطلب موضوع تشکل‌های دانشجویی است، جنبش دانشجویی از افتخارات جمهوری اسلامی است و تشکل‌های دانشجویی مولود این جنبش هستند که با شهادت ۳ شهید عزیز در زمان طاغوت، در مبارزه با استکبار و مسئله استعمار به روز دانشجو قلمداد شد. تشکل‌های دانشجویی را در یک نظام ۳ ظلعی می‌توانیم بررسی کنیم که در یک راس دانشگاه و دو راس دیگر دانشجو و سیستم‌های اجتماعی و سیاسی قرار دارند و معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی رخ اصلی در ظلع دانشگاه هستند.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت در ادامه با بیان این‌که از منظر جامع شناسی هر انسانی برای رفع یک بخش از نیاز در قالب گروه و تشکل‌ها وارد می‌شود، یادآور شد: از این منظر دانشجو در ترم‌های اول زمانی که وارد دانشگاه می‌شود، تلاش می‌کند در یک فضای روانی مجموعه‌ای از نیازهای جدید را برای خود تعریف کند از این منظر بهترین پنجره فرصت در اختیار ما قرار دارد تا نظام نیازهای دانشجو را بر اساس نیازهای حقیقی مشخص کنیم.

این مقام مسؤول در ادامه اشاره‌ای به سخنان فارابی در  کتاب "احصاء العلوم" کرد و گفت: فارابی معتقد است که اگر اراده جمعی و نظام سیاسی حاکم، برای یک خیر عمومی در یک تشکیلات گروهی رقم نخورد حتما آن جامعه دچار شر خواهد شد. به نظر بنده آن چیزی که به عنوان باغبان فرهنگی در گفتمان مقام معظم رهبری به آن تاکید شده است همین مسئله است یعنی کاری که برای ایجاد بستر هدایت و رشد معنوی باید انجام دهیم و حتما ابزار ما تشکل‌های دانشجویی است نه ابزار مستقیم.

احمدی در ادامه به جایگاه انجمن‌های علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: ارتقای نظام ارزیابی و پایش برنامه و فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی از طریق تدوین شیوه‌نامه رتبه‌بندی و انتخاب انجمن‌های علمی برتر دانشگاهی و کشور از جمله برنامه‌های ما در این حوزه خواهد بود.

این مقام مسؤول در ادامه به توجه بیشتر انجمن‌های علمی در حوزه علوم انسانی تاکید کرد و گفت: جای مباحث علمی که در این چند ماه و قبل از آن در جامعه و در فضاهای مختلف علمی و غیر علمی حول موضوعاتی چون جایگاه طب ایرانی، طب اسلامی، طب نوین، مسئله واکسیناسیون، کرونا و ...شکل گرفته است، می‌تواند در فضای انجمن‌های علمی مورد توجه قرار گیرد تا نسبت بین مسائل مختلف از جمله طب و دین را مورد توجه قرار دهد.

وی با تاکید بر انتقال روحیه "ما می‌توانیم" با استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی، ابراز داشت: در حال حاضر ۷۳۸ انجمن علمی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور فعال است که از این تعداد ۱۴ انجمن علمی به صورت کشوری در حال فعالیت هستند. توجه ویژه به ارتباط اخلاق و علم، دین و علم با استفاده از صاحبان نظر در این حوزه و اساتید حوزه و دانشگاه و ایجاد زمینه ارتباط انجمن‌های علمی با قرآن و استفاده از توصیه‌های این کتاب آسمانی در بعد اجتماعی فعالیت‌های علمی در این دوره مورد تاکید است.

این مقام مسؤول تعداد کانون‌های فرهنگی فعال در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی را ۶۹۳ کانون عنوان کرد و ابراز داشت: در این حوزه ارتقاء و توانمندسازی کانون‌های فعال فرهنگی با برگزاریی دوره‌های آموزش استانی مورد توجه است. توجه ویژه به مسائل اعتقادی، ایمانی، اخلاقی و تشکیلاتی فعالان کانون‌های فرهنگی با برگزاری جلسات اخلاق با حضور اساتید و صاحب
نظران حوزوی نیز می‌تواند ما را ایجاد کانون‌های فرهنگی با نگاه به رشد و تعالی فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی یاری دهد.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت در این بخش از سخنان خود بر شناسایی استعدادهای فرهنگی از طریق ظرفیت کانون‌های تخصصی، استفاده از ظرفیت کانون‌های فرهنگی در موضوع مسئله محوری نظامات فرهنگی و پیشنهاد جهت حل آن‌ها در دانشگاه‌ها و استفاده از ظرفیت کانون‌ها در مسئله جهاد تبیین با شناسایی مسائل و تولید محتوا جهت ارائه به بدنه دانشگاهی تاکید کرد.

احمدی در ادامه به منظومه فکری مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: تهیه فهرست مطالعاتی و توجه به علم بومی از جمله تاکیدات رهبر معظم انقلاب است این‌که آن‌ چه در قالب انجمن‌های علمی امروز در دانشگاه‌ها بحث می‌شود، چقدر نظام مسائل موجود و نگاه دانشگاه و استان و صنف شما است؟.

این مقام مسؤول در ادامه به وضعیت نشریات دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: هزار و ۲۱۳ نشریه دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی فعال هستند و ۱۰ شورای منطقه در حوزه نشریات نیز فعالیت می‌کنند.

وی بر برگزاری دوره‌های آموزشی برای فعلان نشریات دانشگاهی تاکید و اضافه کرد: آموزش و توانمندسازی فعالان نشریاتی دانشگاه‌ها با برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارتی در کنار ارتقاء محتوای نشریات دانشگاهی و توجه ویژه به آن و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از انحراف نشریات به مسائل غیراخلاقی وهمچنین برگزاری فعال جلسات کمیته‌های ناظر نشریات دانشگاه‌ها به منظور فعال کردن نشریات دانشجویی و نیز جلوگیری از انحراف در فعالیت آن‌ها حایز اهمیت است.

این مقام مسؤول به وضعیت فعالان نهادهای دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز اشاره کرد و افزود: ایجاد بسترهای حمایتی جهت فعال شدن تشکل‌های دانشگاهی خصوصا پس از چند سال دوری از فعالیت‌های میدانی به دلیل محدودیت‌های بیماری کرونا و حمایت، امید دهی و تشویق فعالان تشکل‌های دانشجویی جهت برگزاری برنامه‌ها در سطح دانشگاه مانند برنامه‌های ۱۶ آذر، برگزاری جلسات هم اندیشی میان دانشجویان فعال دانشگاهی به منظور ارتقاء فعالیت‌های فرهنگی سیاسی تشکل‌های دانشگاهی و توجه ویژه به مسائل اعتقادی، ایمانی، اخلاقی و تشکیلاتی فعالان فرهنگی با برگزاری جلسات اخلاق با حضور اساتید از جمله برنامه‌های نا در این حوزه خواهد بود.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به اهداف و چشم انداز این حوزه مدیریتی بر اساس وظایف مندرج دراسناد بالادستی، ابراز داشت: در این مسیر با اتکال به قدرت لا یزال الهی و در پرتو ایمان و با عزم و مجاهدت جمعی و جهادی، جهت تحقق آرمان‌ها و اصول قانون اساسی و نیل به جامعه ولایت مدار و منتظر و زمینه ساز ظهور، برآن هستیم تا آن چه را باید در این حوزه به نحو احسن به سرانجام برسانیم، در این حوزه به دنبال ارائه شایسته خدمات پزشکی و سلامتی با احترام به اصل کرامت انسانی و اخلاقی و حفظ حریم خصوصی بیمار خواهیم بود و اولویت حفظ جان بیمار و تأمین سلامت او و ضرورت مراعات جدی اعتقادات دینی و فرهنگی را نیز مد نظر داریم.

حوزه انضباطی یک اهرم انضباطی در دانشگاه‌ها برای معاونان، مدیران فرهنگی و دانشجویی و کل سیستم دانشگاه به جهت بازدارندگی است

در ادامه این نشست دکتر وحید صرامی دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت بیان داشت: به واقع شورای انضباطی در دانشگاه‌ها تیر آخر است و در این چند ساله با یکدیگر مکرر مرور کردیم که حوزه انضباطی یک اهرم انضباطی در دانشگاه‌ها برای معاونان، مدیران فرهنگی و دانشجویی و کل سیستم دانشگاه به جهت بازدارندگی است و به قولی تیر و ترکش آخری است که ما از آن استفاده می‌کنیم با دو شاغول قانون و دلسوزی که در صحبت‌های معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت این نگاه دلسوزانه مشهود بود.

وی با اشاره به آن‌چه که در شورای انضباطی طی سال‌های گذشته اتفاق افتاده است، اضافه کرد: در طول ۱۰ سال رتبه‌بندی که دانشگاه‌ها انجام دادیم، شاخص‌های متفاوتی را داشتیم و با مساعدت شما این مسیر را طی کردیم شاخص‌های ما در این رتبه‌بندی بسیار متنوع بود و تغییراتی را به دنبال داشت. اگر بخواهم خیلی خلاصه بگویم از روند رشدی که در ارزیابی دانشگاه‌ها اتفاق افتاده است باید گفت از سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ سطح دانشگاه‌های عالی ارتقاء پیدا کرده است و این در حالی است که غیر قابل قبول‌های ما نیز به دلیل سخت‌گیری‌ها رشد داشته است، که در ادامه و در سال ۹۹ رشد قابل قبولی در میانگین اخذ امتیازها رخ  داده است.

صرامی در ادامه به ارتقای امکانات دبیرخانه‌های شورای انضباطی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و بیان داشت: در خصوص امکانات دبیرخانه‌های شورای انضباطی بنا بوده است هر ساله امکاناتی را دبیرخانه‌ها داشته باشند و این امکانات به مساعدت شما عزیزان در حال فراهم شدن است، در سال جاری با هماهنگی که اتفاق افتاد، تامین لپ تاپ و گوشی همراه اندروید رقم خورد که اتفاق بسیار خوبی به شمار می‌رفت.

دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت به افت امتیاز در حوزه آموزش در سال ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: در قسمت پژوهش، سال‌های کمی است که بر پژوهش تاکید داریم که در سال ۱۳۹۹ این شاخص متاثر از شریط کرونایی بوده است.

وی در پایان با اشاره به انتخاب دبیران منتخب شوراهای مرکزی انضباطی دانشجویان از میان قطب‌های ۱۰ گانه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، ابراز داشت: در بین مناطق، منطقه ۱۰ رشد چشمگیری در طول این چهار سال داشته است و در منطقه ۲ به دلیل تاسیس شورای انضباطی در این مناطق، با افت همراه بوده‌ایم، در سال ۹۹ رتبه یک ما دانشگاه سبزوار و دانشگاه‌های بندرعباس و شهید بهشتی در جایگاه دوم و سوم قرار داشتند و دو دانشگاه قم و شوشتر نیز شایسته تقدیر شدند.

خادمی در مسیر قرآن و عترت به ما قیمت می‌دهد

در ادامه دکتر جواد باقری رییس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت بیان داشت: به دنبال این هستیم تا در هفته آینده ۵ دانشگاه را که به لحاظ کیفی و فعالیت‌های خلاقانه موفق شده‌اند کارهای بسیار خوبی را در حوزه قرآن و عترت ارایه دهند ارزیابی و معرفی کنیم و تجلیل از این عزیزان را داشته باشیم. در هفته گذشته به واسطه همراهی شما عزیزان موفق شدیم بعد از گذشت بیش از دو سال جلسه کارشناسان قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت را داشته باشیم که جلسه بسیار خوبی بود.

وی با بیان این‌که رسالتی که مرکز قرآن و عترت از بدو ایجاد و تاسیس در وزارت بهداشت تا کنون درگیر آن بوده است بحث توسعه، ترویج و تعمیق معارف قرآن کریم و مکتب حیات بخش ائمه اطهار علیهم السلام بوده است، ابراز داشت: باید تلاش کنیم حوزه قرآن و عترت و نگاه به این حوزه را به سمت نگاه راه‌بردی و کاربردی ببریم و در این مسیر همفکری و همراهی شما عزیزان را نیاز داریم.

این مقام مسؤول به ساختار مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: در دل این مجموعه ۳ اداره تبلیغ و ترویج، آموزش و پژوهش و دبیرخانه‌های شورای امر به معروف و نهی از منکر، ستاد اقامه نماز و کانون‌های قرآن و عترت و مذهبی را داریم که در حال حاضر در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی ۶۸ کانون قرآن و عترت، ۵ کانون عفاف و حجاب، ۲۵ کانون مهدویت و ۳ کانون امر به معروف و نهی از منکر و ۲۴ هیأت مذهبی داریم که در دور جدید تلاش خواهیم کرد هیأت‌های مذهبی را در تمامی دانشگاه‌ها در قالب استادی، دانشجویی و کارمندی داشته باشیم.

وی به انتظاراتی که در دوره جدید از معاونان فرهنگی و دانشجویی در حوزه قرآن و عترت وجود دارد اشاره کرد و ضمن بیان این‌که خادمی در مسیر قرآن و عترت به ما قیمت می‌دهد، گفت: توجه خاص به اسناد بالادستی در برنامه‌ریزی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه بخصوص سند دانشگاه اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب و ...، باز تعریف ماموریت‌های حوزه قرآن وعترت با تکیه بر تجارب گذشته و همفکری دانشگاه‌ها، نگاه به فعالیت‌های قرآن و عترت را صرفا از نگاه فرهنگی به سمت کاربردی کردن مفاهیم راهبردی قرآن پیش ببرید (توکل، امید، صبر، مواسات و.... ) و تسهیل‌گری، حمایت، پشتیبانی و اولویت بخشی به فعالیت های حوزه قرآن و عترت در دانشگاه از جمله انتظارات ما در این دوره است.

باقری اهتمام جدی به برگزاری جلسات منظم اندیشه ورزانه با فعالان قرآنی دانشگاه، استفاده تبلیغ محور از ظرفیت رسانه‌های شخصی (زنگ موبایل، آوای پیشواز، پروفایل شبکه‌های اجتماعی، استوری اینستا، واتساپ و....) با محوریت موضوعات قرآن و عترت، استفاده و فعال سازی ظرفیت‌های متفاوت بالقوه دانشگاه در خدمت به قرآن و عترت و بسط و توسعه فعالیت‌های قرآنی در جامعه هدف با تکیه بر مخاطبان فراموش شده ( از خانه بهداشت تا مراکز دانشجویی و... را نیز در این دوره مد نظر قرار داد.

رییس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در ادامه بر اهتمام به دوره‌های تربیت مربی اساتید، کارکنان و دانشجویان با محوریت قرآن و نهج البلاغه تاکید کرد و گفت: به عنوان معاونان فرهنگی و دانشجویی وضعیت موجود دانشگاه در راستای فعالیت‌های قرآن و عترت را مورد رصد قرار دهید و وضعیت مطلوب دانشگاه خود را ترسیم کنید. (برنامه ریزی های مرکز بر اساس این مطالعات راهبری خواهد بود).

وی بر شناسایی و معرفی الگوها و قهرمانان قرآن و عترت در حوزه نظام سلامت دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد و ابراز داشت: مشارکت‌گیری مجموعه‌های مرتبط و همراه با فعالیت‌های قرآنی و عقد تفاهم نامه مشترک برای فعالیت‌های قرآن وعترت دانشگاه و همچنین اهتمام ویژه به ارتباط دو سویه میان معاونت فرهنگی، دانشجویی و گروه معارف و استفاده از ظرفیت دروس معارف و اساتید گروه در جهت تعالی بخشی فعالیت های قرآنی دانشگاه (کرسی آزاد اندیشی، پژوهش های میان رشته ای قرآن و سلامت و...) در این دوره دارای اهمیت است.

این مقام مسؤول حضور فعالانه و جدی در فضای مجازی از طریق حمایت جدی از تولیدات فاخر هنری در قالب‌ها کلیپ، اینفوگرافی، پادکست و ... با محوریت موضوعات قرآنی را مورد توجه دانست و گفت: در ان دوره تلاش در شناسایی و ارتباط تعاملی با تشکل‌ها و مجموعه‌های  قرآنی، شخصیت‌ها، نهادها و موسسات دولتی و خصوصی فعال در حوزه قرآن داشته باشید که این ارتباط منتج به برنامه‌های عملیاتی مشترک شود.

وی توجه ویژه به ساختارسازی از طریق کمیته‌های پژوهشی مصوب دینی، فرهنگی دانشگاه با همکاری معاونین تحقیقات و فنآوری به جهت حمایت و پشتیبانی از تحقیقات میان رشته حوزه دین وسلامت، توانمندسازی علاقه مندان به پژوهش‌های میان رشته‌ای از طریق برگزاری کارگاه های پژوهشی و حرکت به سمت اخذ مجوز نشریه علمی، پژوهشی با محوریت دین و سلامت با محوریت معاونت فرهنگی، دانشجویی دانشگاه را از انتظارات پژوهشی مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت دانست.

باقری انتظارات آموزشی مرکز را این‌گونه عنوان کرد: برگزاری منظم و هدفمند دوره‌های توانمدسازی فعالین قرآن و عترت دانشگاه با محوریت دوره‌های تربیت مربی و ...، برگزاری طرح ملی تدبر در قرآن کریم با استفاده از اساتید مجرب کشوری در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، برگزاری دوره‌های دانش افزایی اساتید با محوریت قرآن و نهج البلاغه بخصوص سبک زندگی با همکاری دفاتر هم اندیشی استادان دانشگاه و استفاده از ظرفیت‌های دانشکده مجازی به جهت طراحی دوره‌های منظم ضمن خدمت ویژه پرسنل دانشگاه با محوریت قرآن و عترت و سبک زندگی.

رییس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره ب برگزاری بیست و ششمین دوره از جشنواره قرآنی هدهد، گفت: ضرورت ورود جدی‌تر معاونان فرهنگی و دانشجویی به جزئیات جشنواره قرآنی  و مطالبه برنامه‌ها از کارشناسان مربوطه و پیگیری مراحل اجرایی جشنواره بصورت منظم و آغاز کار جشنواره قرآنی هدد در روز اختتامیه با پرداختن به مسیر موفقیت استعدادهای کشف شده در این جشنواره از برنامه‌های مرکز در خصوص این جشنواره است.

وی در پایان گفت: امسال کارنامه عملکردی دانشگاه‌ها با نگاه کیفیتی و برنامه‌های نوآورانه و خلاقانه و... در مناسبت‌های مختلف انجام خواهد شد.

مبلغ نقش معلم را دارد

در ادامه حجت الاسلام سیدمهدی میراحمدی معاون منابع انسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به این‌که مبلغ نقش معلم را دارد گفت: از ابتدای خلقت بحث تبلیغ مطرح بوده و کار ما در نهاد رهبری کاری تبلیغی است. مبلغ کسی است که افراد را به سوی خدا دعوت می‌کند. 

او افزود: پیامبران به نبوت انتخاب شده‌اند و باید آنچه که به آن‌ها ابلاغ شده است را بیان کنند. رسالت و ابلاغ رسالت وظیفه پیامبران است و فقط محدود به کلاس درس نمی‌شود. مبلغ باید به تبلیغ به سمت خدا، پیامبر و ولی‌فقیه دعوت کند و این کار را به سمت خدا دعوت می‌کند.

معاون منابع انسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خطاب به معاونان فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت عنوان کرد: مبلغ پرستار و پاسدار نیست بلکه معلم است و مانند معلم دلسوزی می‌کند تا مطالبش را به دیگران برساند. از شما درخواست می‌کنیم تا بستر را برای کار تبلیغی آماده کنید تا ما بهترین مبلغ‌های خودمان را که ادبیات دانشگاه و دانشجو را می‌دانند بفرستیم تا باری از مشکلات این قشر فرهیخته بردارند.

در طول برگزاری روز نخست این نشست معاونان فرهنگی و دانشجویی به ارایه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

تاکید بر رفع مشکلات دانشجویی مانند تغذیه و خوابگاه، اهمیت ساخت خوابگاه متاهلی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه سیاست جمعیتی،  اختصاص ردیف بودجه برای فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی، ایجاد چارت تشکیلاتی و طرح آن در شورای معاونان وزارت بهداشت، اهمیت بازگشایی دانشگاه‌ها، تاکید بر اهمیت گستره فرهنگی، تاکید بر قرار گرفتن اعضای هیأت علمی در کنار فعالان حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها، بومی گزینی و فرصت‌ها و تهدیدها، برگزاری دوره‌های ضمن خدمت و...از جمله موضوعات مورد توجه معاونان فرهنگی و دانشجویی در این نشست در روز اول بود که معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و مدیران این معاونت به سؤالات و موضوعات طرح شده پاسخ دادند.

برای مشاهده گزارش تصویری روز نخست نشست معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی روی متن کلیک کنید.

پایان بخش این نشست در روز اول پخش فیلم سینمایی منصور در سالن همایش‌هایی بین‌المللی رازی بود./انتهای پیام

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.