یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در نشست معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی

مدیریت فرهنگی در مقابل هرج‌ومرج فرهنگی/ راه‌های سخت‌گیرانه در حوزه‌ی فرهنگ جواب نمی‌دهد

مدیریت فرهنگی در مقابل هرج‌ومرج فرهنگی قرار دارد/ راه‌های سختگیرانه در حوزه فرهنگ جواب نمی‌دهد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت مدیریت فرهنگی را در مقابل هرج‌ومرج فرهنگی قرار داد و گفت: «نگاه ما به فرهنگ نگاه به شاکله اجتماعی، تبیین دقیق و جامعی از عوامل فرهنگ ساز است و باید به این کلیت توجه کنیم.»

به گزارش مفدابهشتی به نقل از مفدا ستاد- نخستین نشست معاونان فرهنگی و دانشجویی روز شنبه ۲۹ آبان‌ماه در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد. در این برنامه دکتر عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با ابراز خرسندی از برگزاری اولین نشست معاونان فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در دوران کرونا و لزوم تعأمل بیشتر با مدیران فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بیان‌کرد: «همه در حال باغبانی فرهنگ هستیم و نسبت به فعل و ترک فعل‌ها باید دقت کنیم. در سال‌های گذشته کتابی با اسم«باغبانی فرهنگ» اثر دکتر فرزاد جهان‌بین، عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد درباره‌ی نگاه رهبر انقلاب درباره‌ی مدیریت فرهنگی منتشر شد که می‌تواند بسیار راه‌گشای فعالیت‌های فرهنگی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی باشد.
شیراوژن اضافه کرد: «رهبر معظم انقلاب از یک باغبان مثال می‌زنند که نه‌تنها باید گل‌ها را در رشد خود آزاد بگذارد، بلکه باید به آن‌ها کمک و تغذیه‌ کافی هم برساند اما با علف‌های هرز به جد مقابله کند. چون همه می‌دانند علف‌های هرز از همان مواد غذایی تغذیه می‌کند که گل‌ها استفاده می‌کنند. در واقع رشد آن‌ها یعنی تضعیف گل‌ها.»

 او با اشاره به این که ترویج فرهنگی تحمیلی و اجباری نیست بلکه باید مبتنی بر احساس وظیفه باشد بیان کرد: «منظور از نظریه در این بحث تحت اسم «نظریه‌ی باغبانی فرهنگ»، انجام یک ساختار منسجم و منطقی از بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه‌ی مدیریت فرهنگ است. رهبری بیان می‌کنند: «در مقوله‌ی فرهنگ، رفتار حکومت باید دلسوزانه و مثل رفتار باغبان باشد. باغبان به هنگام، نهال می‌کارد به هنگام، آبیاری می‌کند به هنگام، هرس می‌کند. به هنگام، سمپاشی می‌کند. به هنگام، هم میوه‌چینی. باید فضای فرهنگی کشور را باغبانی کرد»‌ باغبان تسلطی بر دانه ندارد و  فقط به دانه برای رشد کمک می‌کند، موانع را رفع می‌کند، هرس و سم‌پاشی می‌کند. جای مناسب را فراهم می‌کند. بذر را توانمند می‌کند.»

او با اشاره به نظریه‌ی منسجم رهبر انقلاب درباره‌ی موضوعات فرهنگی و اولویت آن اشاره کرد: «رهبری می‌فرمایند هر جا می‌گویم فرهنگ، منظورم ذهنیت است. فرهنگ، ذهنیت و شاکله اجتماعی حاکم بر جامعه است که فضای تحرک و کنش انسان‌ها را تعیین می‌کند. این ذهنیت در بستر زمان شکل‌گرفته و به‌صورت مستمر تولید و بازتولید می‌شود و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. فرهنگ مانند هوا همه‌جا وجود دارد. رهبری گفته‌اند فرهنگ مانند هواست ولی تعریف اصلی فرهنگ از نظر ایشان به این نیست، تعریف فرهنگ همان ذهنیت و شاکله است که همه‌جا هست و هیچ جا خالی از فرهنگ نیست.»

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت مدیریت فرهنگی را در مقابل هرج‌ومرج فرهنگی قرار داد و گفت: « بر اساس نگاه ما به فرهنگ نگاه به شاکله اجتماعی، تبیین دقیق و جامعی از عوامل فرهنگ ساز است و باید به این کلیت توجه کنیم. همان‌طور که مسؤولان بهداشت اجازه نمی‌دهند غذای فاسد به مردم برسد مدیران فرهنگی نیز باید مانع ترویج خوراک فرهنگی فاسد شوند. نقش مدیران فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی باید مانند نظارت بر بهداشت عمومی باشد. همان‌طور که مقام معظم رهبری اشاره دارند راه‌های سخت‌گیرانه در این حوزه جواب نمی‌دهد بلکه باید راه‌های خلاقانه‌ای برای رفع و حل مسائل فرهنگی جست‌وجو شود.»

روی‌کرد فعالانه و فرهنگی داشته باشیم
شیراوژن درباره‌ی حساسیت فرهنگی در فضای مجازی بیان کرد: « در دانشگاه‌های علوم پزشکی حدود ۲۵۰ هزار دانشجو داریم که به‌طور حداقلی یک ساعت از زمان خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند اما سهم ما مدیران فرهنگی و دانشجویی از این خوراک فرهنگی بسیار ناچیز است. باید محتواهای عمیق، جذاب و اثربخشی با توجه به ابزارهای نوآورانه و هنری تولید و عرضه کرده و در این حوزه روی‌کرد فعالانه داشته باشیم.‌»
او روحیه شکست و وادادگی را سهم مهلک خواند و گفت: «توجه به واقعیت‌هاو کاستی‌های برای مسؤولان فرهنگی ضرورت دارد. برنامه‌ریزی باید واقع‌نگرانه باشد و مدیر فرهنگی باید آسیب‌ها را ببیند اما هر تحلیل و برداشتی که ما را شکست‌خورده نشان دهد و روحیه‌ ناامیدی را رواج دهد از نظر استدلالی غلط است و با مبانی دینی ما تعارض دارد. ما به عیب ایمان داریم و اثر تأثیرات خداوند را در مقاطع مختلف دیده‌ایم.»
او ادامه داد: «در روایات و در زمان پیامبر اسلام(ص) و ائمه اتفاقات تلخ فراوانی رخ داده است اما جامعه به‌طور کلی سقوط نکرده است. اگر توکل داشته باشیم خداوند عنایتش را شامل حال ما می‌کند. اگر نگاه مثبت‌نگرانه نداشته باشیم جامعه به پیش خواهد رفت اما ما مدیران فرهنگی و دانشجویی که دچار شکست خواهیم شد. خداوند حسن‌ ظن خود را شامل افراد امیدوار می‌کند.»
وی با اشاره به تعمیق فکری و عدم پراکنده‌کاری در حوزه‌ی فعالیت‌های فرهنگی بیان کرد: «اگر ما نگاه واقعی و اثربخش نداشته باشیم نمی‌توانیم بر دانشجو اثر بگذاریم. اگر به خاطر رفع تکلیف و دستورالعمل کار کنید بر مخاطب تأثیری نخواهید گذاشت. ما باید در مجموعه فعالیت‌های خودمان به تعمیق فکر برسیم و نگاه سیستماتیک به مقوله فرهنگ داشته باشیم. تغییر گرایش و بینش رشد فکری را به همراه خواهد دارد که در رفتار افراد بروز پیدا می‌کند.»
معاون وزیر بهداشت مخاطبان جامعه دانشگاهی را افراد فرهیخته و هوشمند دانست و بیان کرد: «دانشجویان ما بسیار باهوش هستند و در مراکز فرهنگی مختلف و مساجد محلات خود فراوان برنامه‌های فرهنگی دیده‌اند.  برای چنین مخاطبانی باید از کارهای کلیشه‌ای و تکراری پرهیز کنیم و به دنبال قالب‌های نو، روش‌های تازه اطلاع‌رسانی، ادبیات نو و مخاطب‌پسند باشیم و دسته‌بندی خوبی از مخاطبان خود داشته باشیم. دانشجو، استاد و کارمند مخاطبان دسته‌بندی شده ما نیستند بلکه طیف‌ها، سلایق، گرایش‌ها و قومیت‌های مختلفی دارد.»

جشنواره‌زده نباشیم
شیراوژن پژوهش‌محوری و توجه به آثار فرهنگی فاخر هم‌چون نوشته‌های شهید مطهری را عامل تعالی خواند و افزود:« محتوامحوری باعث گسترش حرف عمیق می‌شود و به این منظور نباید مسابقه‌محور یا جشنواره‌زده باشیم. مسابقه و جشنواره یک قالب پیشنهادی برای ارائه کارهای فرهنگی است و نباید در هر موضوعی پیشنهاد برگزاری جشنواره بدهیم. اصالت با برنامه‌هایی است که با تربیت و انسان‌سازی و رشد و تعالی فرد سروکار دارد است. اگر نگاه کلان‌نگر و راهبردی داشته باشیم می‌توانیم با بسیاری از نگاه‌های برآمده از کوته نظری مقابله کنیم. ما باید علم و مهارت راهبردی را آموزش دهیم.»
معاون فرهنگی و دانشجویی با اشاره به اسناد بالادستی در حوزه‌ی امور فرهنگی گفت: «سند دانشگاه اسلامی به مجموعه دانشگاهی کشور پیشنهاداتی فارغ از تظاهر و جمود و تحجر می‌دهد. بیانیه‌ی گام دوم نیز یک مسیر راه و نقشه برای حرکت در چارچوب فرهنگ است که نگاهی فرابردی و کل‌نگر دارد.»
شیراوژن نگاه دلسوزانه را رمز اثربخشی در قلمرو فرهنگ دانست و بیان کرد: «ما باید دلسوز دانشجو باشیم و مانند فرزند به او نگاه کنیم. مخاطبی که باید کنترل شود ارتباطی با مجموعه دانشگاهی ندارد. ما باید علی‌رغم خطاها به دانشجویان علاقه داشته باشیم در دسترس باشیم.»
او با اشاره به  این نکته که معاونت فرهنگی مجری برگزارکننده مراسم نیست اشاره کرد: «ما باید ذهنیت و کلیت و شاکله هویتی دانشگاه را در نظر بگیریم و آن را مدیریت کنیم. برخورد تکریم‌آمیز با دانشجو در شاکله شخصیت او اثر می‌گذارد و در حفظ کرامت او اهمیت دارد.»

باید از ظرفیت حداکثری اساتید و دانشجویان استفاده کنیم

شیراوژن با اشاره به اهمیت توجه به نخبگان بیان کرد: «در هر دانشگاهی سرآمدهای علمی وجود دارند. ما در آزمون‌های جامع، انجمن‌های علمی و رتبه‌های برتر کنکور باید دانشجویان را شناسایی و حمایت کنیم و نباید نسبت به آن‌ها بی‌توجه باشیم. نخبگان باید احساس کنند که دانشگاه نگران آن‌ها است. رهبری نیز در دیدار اخیر خودشان از توجه و حمایت نخبگان گفته و بر این موضوع انگشت تأکید گذاشتند. ما باید با روی‌کردهای عاطفی، در دسترس بودن بسیاری از مشکلات اعم از دانشجویان ایرانی و خارجی و نخبگان را درک و فهم کنیم.»

او افزود:« دانشجویان خارجی با انتخاب دقیق ایران را به اسم مهد انقلاب اسلامی و شیعه انتخاب کرده‌اند.  ما نباید این دانشجویان را در چرخنده‌های اداری قرار دهند و از آن‌ها غافل شوند. بسیاری از کارهای فرهنگی نیاز به بودجه‌های کلان ندارند. منظور من این نیست که بودجه امور فرهنگی نباید افزایش پیدا کند بلکه این حرف به معنای هدف‌مند کردن برنامه‌های فرهنگی نیست. ما باید از ظرفیت حداکثری اساتید و دانشجویان استفاده کنیم. ارزش‌های انسانی، الهی و انقلابی برای ما مهم است. هرکس در هر سطحی بتواند با این حوزه‌ها همراه شود برای ما ارزشمند است و حتی اگر بتوانیم یک‌نفر را با خود همراه کنیم موفقیت کسب کرده‌ایم.»

معاون فرهنگی و دانشجوی وزارت بهداشت درباره‌ی اهمیت زیرساخت‌ها و خوابگاه‌ها بیان کرد: «از زمان حضور من در وزارت بهداشت اغلب وقت و توان خودم را مصروف موضوعات خوابگاهی، تغذیه و دستیاران و زیرساخت‌ها کرده‌ام و برای من اهمیت بالایی دارند اما باید بدانیم که این امکانات رفاهی را برای انسان‌سازی می‌خواهیم. نسبت خدمات دانشجویی ما به امور فرهنگی مانند نسبت وضو به نماز است و هردو لازم و ملزوم یکدیگر هستند. توقف‌کردن در بودجه امور دانشجویی بدون توجه به فرهنگ شایسته نیست»
راهبردهای سه‌گانه بیانیه گام دوم انقلاب،  نگاه امیدوارانه به وضعیت فرهنگی و دانشجویی، پرهیز از نگاه سوری و گزارشی، اثرگذاری برنامه، نوآوری، غلبه کیفیت بر کمیت، نگرش راهبردی و اولویت‌گرایی،  استفاده از هنر و ادب و قالب‌های هنری، پرهیز از نگاه رقابت‌محور، حضور میدانی، صمیمیت و در عین‌حال قاطعیت، تعامل با نهاد و روحانیت، روی‌کرد فعال و هم‌افزا، مشارکت‌بخشی در تصمیم‌بخشی، مسأله‌محوری، اعتیاد و ازدواج مجردها، توجه ویژه به نخبگان و دانشجویان، توجه به دانشجویان خارجی، توجه فرهنگی به دانشجویان خارجی، کتاب‌خوانی و وقف در گردش کتاب و انجمن ناشران دانشگاهی، نمایش فیلم‌ها و مستندهای خوب، جمعیت: فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی، کمیته پایش تحقق سند دانشگاه اسلامی، کرسی آزاداندیشی در موضوعات واکسیناسیون، عفاف و حجاب، پاویون اینترن‌ها و دستیاران، کمیته‌ی پایش تحقق سند دانشگاه اسلامی و... از جمله موضوعات و مطالبی بود که معاون فرهنگی در زمینه سیاست‌های عمومی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح کرد.

·

 

·

 

·

 لینک کوتاه 

کد خبر254168

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.