جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴

پنجمین وبینار قرآن، عترت و سلامت برگزار شد

حجت‌الاسلام قرآئتی: مهندسی نماز بسیار عمیق است/در دانشگاه‌ها و کشور باید حرکتی برای نماز شود

حجت‌الاسلام قرآئتی: مهندسی نماز بسیار عمیق است/در دانشگاه‌ها و کشور باید حرکتی برای نماز شود

پنجمین وبینار قرآن، عترت و سلامت ویژه جامعه پزشکی با موضوع «اهمیت نماز در ارتقاء معنویت جامعه پزشکی» برگزار شد. حجت‌الاسلام محسن قرآئتی به عنوان سخنران این وبینار ضمن تاکید بر دیده شدن تمام جنبه‌های زندگی در نماز، گفت: در نماز به همه مسائل که در زندگی انسان دارای اهمیت و تاثیر است پرداخته می‌شود، به واقع مهندسی نماز بسیار عمیق است.

به گزارش مفدا، پنجمین وبینار قرآن، عترت و سلامت ویژه جامعه پزشکی عصر پنج‌شنبه ۲۷ آبان ماه برگزار شد.

حجت‌الاسلام محسن قرآئتی در این وبینار، بیان داشت: نقش نماز در ارتقاء چقدر است؟ نماز جزیی از دین است و دین ارتقا می‌دهد.

روی کره زمین هر کشوری که ساختمان بلند و مهمی داشته باشد اجازه نمی‌دهد کسی بالای آن برود زیرا آن ساختمان برای خواص است، در اسلام ساختمان مهمی است به نام کعبه که صاحب آن اجازه می‌دهد که یک برده بالای آن برود و اذان بگوید.

کسی که خالق هستی را می‌پرستد با کسی که بت سنگی را پرستش می‌کند این دو با هم خیلی تفاوت دارند. کسی که به دنبال راضی کردن نفس خودش و شهوات خود و دیگران است و کسی که دنبال راضی کردن خدا است این دو خیلی با هم تفاوت دارد.

شما بین صدای ناقوس و صدای اذان مقایسه کنید و ببینید ارتقاء در کدام است؟، ناقوس شبیه صدای زنگ ساعت‌های بزرگی است که در میدان‌های بزرگ شهرها وجود دارد اما پیامی دارد؟، در اذان در ابتدا می‌گوییم الله اکبر و در انتها می‌گوییم لا اله الا الله و در بین این دو کلمه الله، چند جمله گفته می‌شود که یک دور از عقاید ما است.

کمالی نیست به جزء این‌که در نماز وجود دارد

مقایسه کنید بین قرآن و تورات و انجیل و مقایسه کنید بین شکل عبادت خودمان و عبادت‌های دیگر، ما نماز را ساده می‌گیریم در حالی که کمالی نیست به جزء این‌که در نماز وجود دارد.

نماز برای رابطه با خدا است «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکْرِی»  نماز و رابطه با طبیعت؛ تقریبا همه مواهب طبیعی در نماز به شکلی جاسازی شده است. با خورشید رابطه دارد کلمه شمس برای تشخیص ظهر، ستاره‌ها درنماز هستند برای تشخیص قبله، ماه در نماز برای تشخیص اول، وسط و پایان ماه، آب در نماز است برای وضو و غسل، خاک در نماز وجود دارد برای سجده و تیمم، یاد شهدا در نماز است مهر کربلا، حضور در صحنه در نماز است تا می‌گوییم «قد قامت الصلاه» همه در صحنه حاضر می‌شوند.

برادری و زندگی برادرانه در نماز است

برادری و زندگی برادرانه در نماز است، در نماز همه با هر جایگاه مادی در کنار هم قرار می‌گیرند نه این‌که پولدارها در جلو و یا بی پول‌ها در صف‌های بعد بنشینند. رابطه امام جماعت با همه باید به یک شکل باشد، عدالت در نماز است پیش نماز باید عادل باشد.

بنده کتابی نوشتم با عنوان «پیوندهای نماز» حدود ۱۵۰ نکته در نماز است که در این کتاب آورده‌ام.

البته نمازی که ما می‌خوانیم اینگونه نیست نمازهای بسیاری از ما مانند انگورهایی پلاستیکی است که شوفرها کنار ماشین آویزان می‌کنند انگور است اما آب ندارد، از بنده اگر بپرسند دو رکعت نماز با توجه در عمرت خوانده‌ای یا خیر؟ شرمنده هستم از جواب دادنش.

نظم، وقت‌شناسی و آموزش در نماز دیده شده است

آموزش در نماز وجود دارد تمام مراجع می‌گویند هر مسلمانی مسائل  مورد نیازش را موظف است یاد بگیرد، به نوعی آموزش اجباری است، رنگ در نماز است خواندن نماز با لباس سفید صواب بیشتری دارد، رنگ در روح انسان اثر دارد، خانم‌ها امتیازی که دارند سفید بودن چادر نماز است، آرایش در نماز است زن هر چه می‌تواند طلاهایش را در نماز استفاده کند، مردان بهترین لباس‌ها را بپوشند.

در ابتدای نماز می‌گوییم «الله اکبر» خدایا تو بزرگی اگر خدا بزرگ است پس دیگر آمریکا بزرگ نیست. کسی که خالق  برایش بزرگ است دیگر غیر خدا براش بزرگ نیست.

نظم و وقت شناسی در نماز است. مهندسی نماز بسیار عمیق است، این‌که چه کلمه‌ای را چند بار، کجا، چه زمانی و در چه مکانی باید گفت؟، حقوق در نماز وجود دارد، حدود ۴۰ یا ۵۰ حقوق است که در نماز وجود دارد مانند فرشی که روی آن نماز می‌خوانیم، آبی که وضو می‌گیریم، لقمه‌ای که خوردیم حرام نباشد و...

مقایسه کنیم نماز را با عبادت ادیان دیگر، توجه به امتیارات در نماز دیده شده است که پیش نماز عادل‌ترین فرد باشد و افرادی در صف اول بایستند که علم و تقوای بیشتری دارند. توجه به ارزش‌ها در نماز هست، در ۲۷ آیه قرآن و ۲۷ جای قرآن کمک به فقرا در کنار نماز آمده است به واقع نماز و زکات به هم چسبیده است «یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ» اصلا کسی نماز بخواند و زکات ندهد و به فقرا نرسد نمازش قبول نیست، نماز با زکات قابل قبول است.

نماز دارای شرایطی چون صحت، کمال و قبولی است

نماز  شرایطی دارد، تکلیف به چه کسی واجب است، شرط صحت نماز، شرط کمال، شرط قبولی، به عنوان مثال نماز همسایه مسجد در خانه کمال ندارد، نماز آنقدر ارزش دارد که امام حسین(ع) ظهر عاشورا ۳۰ تیر به سمتشون رها کردند اما دست از نماز در اول وقت نکشیدند. نماز امام حسین(ع) در کربلا شکسته بود اما همین ۳۰۰ کلمه در دو رکعت، ارزش ایستادن مقابل تیرهای دشمن را داشت.

گاهی افرادی می‌آمدند در محضر حضرت که فلانی خدوم و نابغه است و... صفات فرد را بر می‌شمردند، خوب که تعریف می‌کردند حضرت می‌فرمودند «کیف صلاه» یعنی اهل نماز هم هست؟ در روایات داریم حتی اگر خواستگار برای دختر ما آمد اگر اهل نماز و مسجد نیست دختر به او ندهید. کسی که با خدا و امت اسلامی قهر است به چه دلیل می‌خواهید به او دختر بدهید؟. همه جا نماز مطرح است، نماز توجه به بی نهایت است.

ما در نماز با خالق هستی ارتباط پیدا می‌کنیم، یعنی بی‌نهایت کوچک با بی‌نهایت بزرگ‌تر ارتباط پیدا می‌کند و قطره به اقیانوس وصل می‌شود. توجه به نعمت‌ها در نماز است می‌گوییم«الحمدلله رب العاملین»، در ابتدای نماز می‌گوییم «الله اکبر» خدایا تو بزرگی اگر خدا بزرگ است پس دیگر آمریکا بزرگ نیست. کسی که خالق  برایش بزرگ است دیگر غیر خدا براش بزرگ نیست.

دل آرام از کجا به دست می‌آید؟

هر چه اوج بگیریم و ایمان ما به خدا بیشتر شود، قدرت‌ها برای ما کوچکتر می‌شود، چه کسی می‌تواند بگوید من با دلی آرام و نفسی مطمئن می‌روم به سمت قیامت؟ آیا ثرتمندان و قدرتمندان می‌توانند این‌گونه بگویند؟ آن امیرالمونین علی(ع) بود که می‌گفت «دنیا اگر پس و پیش شود ایمان من تکان نخواهد خورد»، آن امام خمینی(ره) بود که ۱۲ بهمن در پرواز از فرانسه به ایران از ایشان سؤال شد چه احساسی دارید؟ فرمود هیچ! اگر هواپیما سرنگون می‌شد یا مینشست بر هر دو راضی بود و هر دو برایش نعمت بود. دل آرام از کجا به دست می‌آید؟.

اخلاص یعنی هر چه شد و هر چه می‌شود، دست ما فقط در دست خدا باشد

توجه به معاد در نماز است «مالک یوم الدین» توجه به مبدا «الله اکبر»، توجه به توحید «اشهد و ان لا اله الا الله». اخلاص فقط باید برای خدا باشد، امروزه تمام روابط بر اساس مسائل شخصی، احساسی و مادی است، مردم برخی مانند لونگ هستند ویژگی لونگ این است که هر ساعتی دور پای کسی است، نگاه می‌کنند امروز چه کسی رییس است به او بگویند بله قربان. اما اخلاص یعنی  هر چه شد و هر چه می‌شود، دست ما فقط در دست خدا باشد.

اگر یک قسمت نماز برای خدا نباشد نماز باطل است، واجب و مستحب برای خدا نباشد باطل است. مکان و زمان برای خدا نباشد نماز باطل است. گاه انسان توجه ندارد که اخلاصش را از بین برده است. من در سفری قصد وضو کردم، زیرا آب سرد و زلال بود و متوجه نبودم برای حالت آب دارم وضو می‌گیرم نه برای خدا.

نماز کلید تمرکز است

اخلاص در نماز است و از ابتدا تا انتها باید برای خدا باشد، نماز کلید تمرکز است در نماز همان قسمت‌هایی که حواست بوده قبول خواهد شد. به همین دلیل می‌گویند جلو در باز نماز نخوانید، جلو آتش، کنار رودخانه، با کفش و... نماز نخوانید زیرا حواستون پرت می‌شود.

اگر با آب سرد وضو بگیرید، شک نکنید صوابش ۳۰ برابر است زیرا نشاط در وضو با آب سرد است. ازدواج در نماز است، فردی که ازدواج کند یک رکعت نمازش می‌شود ۷۰ رکعت همه آن چه در زندگی انسان دارای اهمیت است در نماز دیده شدده است.

تعبد در نماز مهم است یعنی همه چیز در سر جایش قرار بگیرد. نوح و پیامبران نماز می‌خواندند، ما باید بدانیم جای چه کسی می‌ایستیم جایی که ابراهیم سلام الله ایستاد. مقام ابرهیم در حج محور است.

نماز یک سرش در زایشگاه و یک سرش در قبرستان است

در دانشگاه‌ها و کشور باید حرکتی باید برای نماز شود، وضع نماز جوری که خدا و پیغمبر سلام الله خواسته است نیست. نماز باید برای ما مهم شود نماز به قدری مهم است که بعد از تولد نوزاد باید در گوش راستش اذان در گوش چپش اقامه بگویند. در زایشگاه الله اکبر بگویند یعنی گوش نوزاد شنوا است و در قبر هم که قرارمان می‌دهند می‌گویند دو رکعت نماز برایش بخوانید.
نماز یک سرش در زایشگاه و یک سرش در قبرستان است.

امام سجاد(ع) لباس شیکی پوشیده بودند فردی شوخی کرد که خونه عروس میروید؟ گفتند چطور؟ گفت لباستان خیلی شیک است گفت میروم خانه خالق تمام عروس‌ها. دقت‌های بهداشتی و نظافتی در نماز وجود دارد، اگر مسواک بزنید صواب یک رکعت میشود ۷۰ رکعت، نماز همه جا و در همه چیز ریشه دوانده است. اگر ندانیم کسی عادل است می‌گویند اگر اهل مسجد بود شهادتش را بپذیرید.

امام خمینی(ره) ساعت‌های آخر عمر از حال می‌رفت، به هوش می‌آمدند به آقای انصاری گفتند اگر اذان گفتن من خواب بودم من را بیدارم کن. آقای انصاری تعریف می‌کنند صدای اذان آمد رفتم دیدم خوابن و با اون حال بیدارشون نکردم، بعد خودشان بیدار شدند گفتند اذان دادن؟ گفتم بله ۱۰ دقیقه است، گفتند چرا بیدارم نکردید؟ چرا من که از اول عمر مقید بودم نمازم را در اول وقت بخوانم در روزهای آخر نمازم ۱۰ دقیقه دیر شود؟! این امام با این رابطه‌ای که با خدا دارد میتواند بگوید آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، زیرا دست در دست خدا گذاشته است.

حاج احمد آقا تعریف می‌کرد که روزی که شاه فرار کرد صدها خبرنگار از همه جای دنیا جمع شدند فرانسه برای اولین سخنرانی امام(ره) بعد از سقوط شاه و تاریخ دو هزار و ۵۰۰ ساله که امام شروع کردند به سخنرانی بعد خیلی عادی رو کردند به من و گفتند احمد ظهر شده است؟ گفتم ظهر شرعی الان وقتش است تا این را گفتم رفتند بدون توجه به جمعیت و دوربین‌ها و... گفتم آقا والسلام و علیکم بگید کجا رفتند؟ گفتیم همه دنیا دارند حرف‌های شما رو مخابره می‌کنند شما با کره زمین دارید حرف می‌زنید گفتند ولش کنید نماز مهم است.

اساتید نسبت به شاگردانشان در دانشگاه مسؤول هستند

به نماز فرزندانمون توجه کنیم در انتخاب مسکن نماز محور است، اول چیز در قیامت سؤال در مورد نماز است. بانی مکه نه برای حج آمد نه برای عمره بلکه برای اقامه صلاه آمده است.

شما اساتید در خصوص شاگردانتان در دانشگاه مسؤول هستید همانگونه که به مسائل مادی و رفاهی می‌رسید و این خوب است، برای مشکلات دینی دانشجویان چه کردید؟ در دنیای پزشکی درس‌هایی را باید بخوانید و آزمون بدید، اما برای دین این جوانان چه کردیم؟. ما در تمام عمر در صف‌های مختلف بودیم اما چقدر در صف نماز بوده‌ایم؟ نماز ارتقاء است.

قبله مسلمانان در ابتدا بیت المقدس بود، یهودیان کنایه میزدند به پیامبر که بر این اساس ما اصل هستیم و پیامبر تابع ما است، پیامبر عصرها می‌آمد به آسمان نگاه می‌کرد و از این بابت گله‌مند بود در نهایت در یک نماز چهار رکعتی دو رکعت اول را رو به قبله اول مسلمین بیت المقدس خواندند و دو رکعت بعد را به دستور جبرئیل به سمت کعبه خواندند. بر این اساس استقلال مهم است حمایت از تولید داخل همان استقلال است که کمر آمریکا را می‌شکند.

از خدا بخواهیم که مزه عبادت را به ما بچشاند./انتهای پیام

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.