شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶

خواب منظم روی جذب غذاها تاثیر مستقیمی‌ دارد

روز غذا

خواب منظم روی جذب غذاها تاثیر مستقیمی‌ دارد و از طرف دیگر، تغذیه خوب هم می‌تواند باعث خواب راحت شود.به طوری که شب‌، زمان استراحت، بازسازی و رشد بدن است و هورمون رشد به نام سوماتوتروپین ترشح می‌شود که باعث رشد وترمیم، بازسازی و تعویض سلول‌های از دست رفته و آسیب‌ دیده می ‌شود.

به گزارش مفدا هرمزگان؛ سیف‌الله میرزاده کارشناس اداره تغذیه دانشجویی همزمان با روز جهانی غذا در ارتباط با تغذیه و خواب مطالبی را ارایه نموده است که به سمع و نظر شما می‌رسد.

در زمان خواب فعالیت های بسیار مهمی در بدن انجام میشود: هضم و جذب غذاها، خون‌ سازی در مغز استخوان‌ و ... ، یعنی فعالیت‌ های طبیعی بدن طوری تنظیم شده که در روز و شب، اندام ‌های مختلف هر کدام وظایف خود را انجام می ‌دهند و رابطه مستقیمی ‌بین خواب و غذا وجود دارد.

"در کل، بهترین رژیم غذایی،رژیمی است که روزانه تمام گروه های غذایی را با مصرف متعادل از هر گروه در بر بگیرد ، هر نوع افراط و تفریط در مصرف گروه‌های مختلف غذایی، باعث سوءتغذیه می ‌شود و این سوء تغذیه با پیشرفت خود، تغییراتی را در ترکیب مواد شیمیایی بدن به وجود می ‌آورد و باعث تهی شدن سلول‌ها از ذخایر حیاتی شده و در کنش‌ها و واکنش‌های بافتی، عدم تعادلی را برقرار می‌ کند که نتیجه‌اش به هم‌ ریختگی آرامش و سکون و فعالیت ‌های منظم مغز و اعصاب است. نهایتاً آثار این آشفتگی ‌ها به ‌صورت کم‌ خوابی و بی‌ خوابی یا بیداری‌ های مکرر در طول شب جلوه می ‌کند.

استفاده نامتعادل و نابه‌جا از چربی‌ ها می ‌تواند خواب شبانه را مختل کند، به خصوص چربی‌ های اشباع مثل فرآورده‌های گوشتی (همبرگر، سوسیس، کالباس و حتی کله پاچه) ، همچنین خوردن انواع دسرها و شیرینی ‌های خشک یا تر، تنقلات بی ‌ارزش، مصرف ناکافی آب و جایگزین کردن آن با انواع نوشابه های رنگی و گازدار و بی‌ گاز، مصرف الکل، نوشیدن بیش از حد قهوه و چای با قند یا شکلات و شیرینی و از همه مهم‌ تر، مصرف زیاد فست‌ فودها می ‌تواند به سوء تغذیه و بی ‌خوابی منجر شود. "

به علاوه، از خوردن بعضی مواد غذایی قبل از خواب بپرهیزید، مثل کره گیاهی یا حیوانی، روغن‌های هیدوژنه‌ شده و جامد و گوشت‌های سرخ شده و همچنین اگر دچار مشکل بی خوابی حاد هستید بهتر است از خوردن شیرینی، تنقلات، آجیل‌ شور، نوشابه ها، قهوه، چای و مواد غذایی حاوی مواد افزودنی‌ رنگ دهنده و طعم دهنده و نگهدارنده نه تنها در شب، بلکه در طول روز به دلیل ایجاد مشکلات گوارشی، کم‌ خوابی و بدخوابی خودداری کنید.

زمان شام خوردن و مقدار و کیفیت غذا یکی از عوامل تأثیرگذار در بی‌ خوابی و بدخوابی است. هرچه دیرتر شام بخوریم و فاصله شام خوردن تا خوابیدن کمتر باشد، ریتم خواب آشفته ‌تر می ‌شود. غذای سنگین هم خواب را دچار مشکل می‌ کند. به علاوه، کسانی که شب‌ها دیر می ‌خوابند و از آن طرف ظهر بیدار می ‌شوند از دو جهت زیان می ‌بینند، یکی از دست دادن زمان ترمیم و بازسازی و دیگری از دست دادن زمانی برای حرکت و فعالیت روزانه. پس بهتر است شام را حدود ساعت ۸ شب بخورید و قبل از ساعت ۱۱ به رختخواب بروید تا خواب راحت ‌تری داشته باشید.

به طور کلی خوردن غذا های که سرشار از کربوهیدرات هستند،موجب بهبود وضعیت خواب میشوند،چرا که سبب رسیدن مقادیر کافی از اسید آمینه تریپتوفان به مغز میشوند.تریپتوفان اسید آمینه ای است که در بسیاری از غذا های غنی از پروتئین یافت میشود.بنابراین ترکیبی از پروتئین ها و کربوهیدرات ها میتواند یک وعده غذایی مناسب برای ساعات قبل از خواب(میان وعده قبل از خواب)باشد،مثل ترکیب شیر و بسکویت یا غلات،پنیر و گردو با نان تست یا کره بادام زمینی ونان تست.

تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری است که به وسیله مغز استفاده میشود.این اسید امینه از پیش ساز های سرتونین است که همراه با ویتامین B۳،B۶ و منیزیم، در مغز تولید سروتونین میکند و منتقل کننده  پیام های عصبی بین مغز  و مکانیزم بیو شیمی خواب است.

در پایان ‌توصیه میکنیم از تمام گروه‌های غذایی به صورت متعادل و متنوع در طول روز استفاده کنید؛ به خصوص مواد غذایی حاوی تریپتوفان مثل ماست، شیر، ماهی، گردو، موز، خرما، انجیر که اگر به عنوان عصرانه خورده شوند به آرامش اعصاب ‌تان کمک بیشتری می ‌کنند.

بهتر است قبل از خواب یک لیوان شیر گرم بنوشید.

مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا۳ و آهن نیز از کم‌ خونی جلوگیری کرده و خواب راحتی را به ارمغان می ‌آورند. یادتان نرود که انواع ماهی و آبزیان، تخم کدو و تخم کتان، گردو از منابع مهم امگا ۳ و گوشت بدون چربی، تخم ‌مرغ و حبوبات از منابع مهم آهن به حساب می ‌آیند.

کاهو و سیب دارای ترکیبات آرام‌ بخش هستند، از این رو بهتر است قبل از خواب یک عدد سیب بخورید یا مخلوط آب کاهو و آب سیب بنوشید و یا سالادی از کاهو و سیب رنده شده همراه با سسی که از آب لیمو یا آب نارنج و یک قاشق روغن زیتون تهیه شده، میل کنید.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.