سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸

مدیرگروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی کاشان؛

با غنی نمودن محیط دانشگاه از نظر فرهنگی و ورزشی می توانیم در بهبود حال دانشجویان موثر باشیم

دکترامیدی

دکترعبداله امیدی مدیرگروه روانشناسی بالینی دانشگاه در خصوص اقدامات انجام شده گروه در دوران کرونا گفت: در این بحران برای استفاده دانشجویان و عموم مردم از خدمات مشاوره و روانشناختی خط تلفن مشاوره راه اندازی شد و همچنین برگزاری کارگاه های مهارت های زندگی(کاهش استرس، روابط فردی)، لایو های اینستاگرامی با موضوعات کاهش استرس و سلامت روان از جمله اقدامات این گروه بود که مورد استقبال خوبی هم قرار گرفت.

به گزارش مفدا کاشان، دکتر عبداله امیدی استاد روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در گفتگو با مفدا که به مناسبت روزجهانی سلامت روان انجام شد در مورد وضعیت سلامت روان دانشجویان گفت: این مورد تابع شرایط گسترده ای است و دانشجویان بخشی از این جامعه هستند، اگر فقط شرایط کرونا را بررسی کنیم آن ها نیز همانند دیگر مردم دچار استرس شده اند اما از آنجایی که دانشجویان استرس های دیگری دارند این مسائل، سلامت روانشان را تهدید می‌کند که دانشگاه ها باید به این موارد دقت کنند و این مسئولیت در دانشگاه برعهده معاونت دانشجویی و اداره مشاوره و سلامت روان می باشد.

دکتر امیدی افزود: روانشناسی بالینی در گروه علوم پایه دانشکده پزشکی قرار دارد و مسئولیت آموزش کارشناسان ارشد روانشناسی بالینی، مشارکت در آموزش دانشجویان مطالعات اعتیاد، آموزش روان درمانی دستیاران روانپزشکی و دروس روانشناسی سایر دانشکده ها را بعهده دارد.
 

وی بر متفاوت بودن عملکرد روانشناس با روانپزشک اشاره نمود و اظهار داشت: روانشناس به مداخلات روانشناختی و غیر دارویی می پردازد در حالی که روانپزشک به درمان دارویی می پردازد.

عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص تاثیر ورزش بر بهبود سلامت روان گفت: به شدت اعتقاد دارم که ورزش به سلامت روان کمک می کند و این مسئله را در شبکه های مجازی نیز ترویج می‌ کنم. این مهم است که از این روش ها برای سلامت روان استفاده کنیم تا اینکه صرفاً برای سلامت روان شعار دهیم و اگر محیط دانشگاه را از نظر فرهنگی و ورزشی غنی کنیم اتوماتیک در بهبود حال دانشجویان موثر خواهیم بود.


 استفاده بهینه از شبکه های اجتماعی در امر آموزش

مدیرگروه روانشناسی بالینی دانشگاه در خصوص اقدامات انجام شده گروه در دوران کرونا گفت: در این بحران برای استفاده دانشجویان و عموم مردم از خدمات مشاوره و روانشناختی خط تلفن مشاوره راه اندازی شد و همچنین برگزاری کارگاه های مهارت های زندگی(کاهش استرس، روابط فردی)، لایو های اینستاگرامی با موضوعات کاهش استرس و سلامت روان از جمله اقدامات این گروه بود که مورد استقبال خوبی هم قرار گرفت .

امیدی تاکید کرد برای ارائه خدمات و امر آموزش می توان از شبکه های اجتماعی استفاده های بسیار خوبی و بهینه ای داشته باشیم.

دکتر امیدی با توجه به اهمیت موضوع سلامت روان در بحران کووید ۱۹ خاطر نشان کرد: بحران روانشناسی در دوران بعد از کرونا بسیار مهم است و این به خاطر تغییرات گسترده ای است که کرونا در سبک زندگی و همچنین شرایط اقتصادی، روابط خانوادگی و فامیلی ایجاد کرده و باعث شده است که همه مجبور شوند به سرعت خود را با شرایط جدید وفق دهند.وی افزود: برای رسیدن به این سازگاری لازم است شرایطی مهیا شود که نبود آنها باعث ایجاد بحران ها و مسائل روانشناختی می شود و به این موضوع نه فقط از نظر خدمات روانشناختی بلکه از تمام جوانب وضعیت رفاهی، مسئله فرهنگی، اجتماعی و...در سطح کشور تا دانشگاه‌ ها رسیدگی کنیم و در دانشگاه نیز باید به مسائل آموزشی، مسولیت فرهنگی و اجتماعی دانشجویان توجه شود و اگر دانشگاه ها رفاه بیشتر و خدمات مختلفی را فراهم کنند که نیازهای اساسی دانشجویان رفع شود و بعد از رفع آنها در سطح کشور نیاز زیادی به خدمات روانشناسی پیدا نخواهیم کرد.

استاد روانشناسی بالینی دانشگاه علت افسردگی و وسواس در دوران کرونا را تشریح نمود و گفت: افسردگی و وسواس در دوران کرونا شایع است چرا که بعضی از افراد دارای زمینه ترس وافسردگی هستند که در این دوران فعال می شود.

دکتر عبداله امیدی در پایان تصریح کرد: رسانه‌ها می توانند نقش مهمی داشته باشند و این افراد حتما نباید تحت درمان روانپزشک و روانشناس باشند اگر مسائل اجتماعی در نظرگرفته شود و در این زمینه کار شود بخصوص از رسانه‌های بزرگ غیر از مسائل درمانی نیاز مراجعه به روانشناس و روانپزشک کاهش می‌یابد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.