دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰

رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تشریح کرد؛

سلامت روان و پایداری در برابر مشکلات/ خوب زندگی کردن مهمترین هنر انسان است

الهام رحیمی

الهام رحیمی رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: بسیاری از ما برای یادگیری مهارت هایی چون رانندگی، نقاشی، آشپزی و... وقت و پول هزینه می کنیم و به دنبال یادگیری این مهارت ها می رویم. ولی با توجه به این که همه ما دوست داریم عمری طولانی داشته باشیم و در زندگی شاد و موفق باشیم هرگز به این فکر نمی کنیم که برای خوب زندگی کردن نیز باید اصول و فنون و مهارت هایی را یاد بگیریم و به کار ببندیم تا بتوانیم یک زندگی خوب را تجربه کنیم.

رئیس اداره مشاوره و سلامت روان معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از نقش سلامت روان در اجتماع می گوید.

الهام رحیمی در گفت و گو با مفدا یاسوج، بهداشت روان را موضوعی فراتر از فقدان یا نبود بیماری روانی دانست و گفت : بعد مثبت بهداشت روان که سازمان جهانی بهداشت نیز روی آن تکیه دارد، در تعریف سلامتی لحاظ شده است « سلامتی یک حالت رفاه جسمی، روانی و اجتماعی است نه فقط نبود بیماری و یا ناتوانی» بنابراین،بهداشت روان حالتی از رفاه است که در آن فرد توانایی هایش را باز می شناسد و قادر است با استرس های عادی و  معمول زندگی، سازگاری داشته و از نظر شغلی مفید و سازنده باشد.

وی پیشگیری از پیدایش بیماری های روانی و سالم کردن محیط روانی را از نیازهای اولیه تامین بهداشت روانی عنوان کرد و افزود: جامعه ای که سلامت روان دارد، ترافیک، قتل، جنایت، اعتیاد، طلاق و... در آن کمتر اتفاق می افتد.

رحیمی یاد آور شد: سلامت روان هم چنین در سلامت جسمانی نیز نقش بسزایی دارد تحقیقات نشان داده اند که کسانی که سلامت روان دارند کمتر به بیماری های جسمانی مبتلا می شوند. برای مثال تحقیقات نشان داده اند استرس زمینه ابتلا به سرماخوردگی را بیشتر می کند و یا در پیشرفت بیماری ام اس نقش بسزایی دارد. همینطور نشان داده شده است سلامت روان در چاقی و یا بیماری هایی چون آلرژی و میگرن نقش دارد.

سلامت روان باعث ایجاد پایداری در برابر مشکلات می شود. افراد تاب آور و منعطف دارای سلامت روان بیشتری هستند.

وی در ادامه اذعان داشت: بسیاری از ما برای یادگیری مهارت هایی چون رانندگی، نقاشی، آشپزی و... وقت و پول هزینه می کنیم و به دنبال یادگیری این مهارت ها می رویم. ولی با توجه به این که همه ما دوست داریم عمری طولانی داشته باشیم و در زندگی شاد و موفق باشیم هرگز به این فکر نمی کنیم که برای خوب زندگی کردن نیز باید اصول و فنون و مهارت هایی را یاد بگیریم و به کار ببندیم تا بتوانیم یک زندگی خوب را تجربه کنیم.

الهام رحیمی اظهار داشت : در هفته سلامت روان موضوعاتی مانند، خودمراقبتی، آموزه های دینی و معنویت در ارتقای سلامت روان، تحکیم خانواده، مهارت‌ های زندگی، مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت و جایگاه رسانه و شبکه های اجتماعی در ایجاد نشاط اجتماعی و افزایش سلامت روان، می بایست مدنظر قرار گیرد.

رئیس اداره مشاوره و سلامت روان معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در پایان گفت:اینجانب ضمن تبریک هفته سلامت روان به تمامی همکاران فعال در عرصه بهداشت روان، روانپزشکان، روان شناسان، مشاوران، دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویر احمد، برای همه آرزوی سلامتی جسم و روان و روزهایی سرشار از آرامش، توانمندی و موفقیت دارم و امیدوارم با تلاش مسئولین استان کهگیلویه و بویراحمد و با افزایش همبستگی اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده، ترویج قوانین شهروندی، عزت نفس، دینداری و دیگر مسائل از این قبیل  باعث ایجاد نشاط در ببن مردم شویم تا شاهد روز به روز افزایش شاخص های سلامت روان در جامعه باشیم و نقش موثری در دسترسی عادلانه به خدمات سلامت روان ایفا نماییم.

 خوب زندگی کردن مهمترین هنر انسان می تواند باشد. بنابراین برای یادگیری این هنر باید اقدام کرد.

گفتنی است  در سال ۱۹۹۲ توسط سازمان بهداشت جهانی به جهت توجه بیشتر به اختلالات روانی، تاثیرات منفی آنها بر جوامع و پیشگیری از آنها ۱۰ اکتبر،(۱۸ مهر ۱۴۰۰) به عنوان  روز جهانی سلامت روان ثبت شد و همه ساله به مناسبت این روز ( با توجه به شعار سال) به مدت یک هفته برنامه های از سوی این سازمان به سازمانهای مرتبط ابلاغ می شود.

فدراسیون جهانی سلامت روان شعار روز  جهانی سلامت روان سال ۲۰۲۱ را «سلامت روان در جهانی نابرابر» عنوان کرده است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.