جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸

در دانشگاه علوم پزشکی مازندران؛

معرفی خدمات روانشناختی و مشاوره دانشجویان دانشگاه

مازندران/مرکز مشاوره

رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویی دانشگاه بمنظور آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با خدمات روانشناختی و مشاوره دانشجویان، این فعالیت‌ها را اعلام کرد.

به گزارش مفدا مازندران، رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بمنظور آشنایی دانشجویان دانشگاه با خدمات روانشناختی و مشاوره دانشجویان، این فعالیت‌ها را اعلام کرد.

این فعالیت‌ها در چهار گروه اصلی و به شرح زیر می‌باشد:

پایش سلامت روان

پایش سلامت روان  و ضرورت تشکیل پرونده سلامت روان دانشجویان جهت کمک به کاهش آسیب های روانی - اجتماعی آنان ،طرح اجرای ارزیابی روانشناختی بر اساس دستورالعمل وزارتی  از طریق تست های معتبر اجراء می‌گردد.

گام‌های اجرایی طرح ارزیابی روان شناختی(۱۱ گام) به شرح ذیل می باشد:

۱-اقدامات اجرایی برای جلب نظر دانشجویان به سامانه پایش

۲-بررسی پرسشنامه های تکمیل شده و رفع نواقص احتمالی  

۳-تهیه لیست دانشجویان بالای خط برش آسیب دیده و در معرض آسیب روانی

۴-هماهنگی اجرایی با حوزه های مرتبط    

۵-همکاری از دانشکده ها برای دعوت از دانشجویان شناسایی شده از طریق تست های پایش

۶-پیگیری اجرایی شدن تشخیص های بالینی دانشجویان       

۷-ثبت اطلاعات تکمیلی در پرونده سلامت روان دانشجویان

۸-معرفی و ارجاع دانشجویان دعوت شده به متخصصان مربوطه         

۹-نظارت بر فرایند ارجاع دانشجویان به متخصصان جهت اقدامات درمانی      

۱۰-پیگیری دانشجویان ارجاعی به متخصصان پس از مصاحبه بالینی

۱۱-تهیه گزارش و ارسال به مسئولان ذیربط.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی مهارتهای زندگی    

سازمان  بهداشت جهانی، مهارتهای زندگی را چنین تعریف می کند: توانائی انجام رفتار سازگارا نه و مثبت به گونه ای که فرد بتواند با چالش ها و ضروریات زندگی روزمره کنار آید.

به طور کلی مهارت های زندگی، توانائی هائی هستند که منجر به ارتقای بهداشت روانی ، غنای روابط انسانی، افزایش سلامت و رفتارهای سالم می گردند. هم چنین به صورت ابزاری در پیشگیری از آسیب های روانی- اجتماعی نیز قابل استفاده اند.

بهداشت روانی از جمله مهم ترین نیازهای انسان امروزی است که برای تامین آن لازم است فرد دقیقا خود را بشناسد، دیگران را درک کند و روابط موثری با آن ها برقرار نماید، هیجان های منفی و استرس های روزمره خود را شناسائی کند و آنها را تحت کنترل درآورد، به شیوه ای موثر مشکلات خود را حل کرده و تصمیم های مناسبی اتخاذ نماید، کلیشه ای فکر نکرده و اطلاعات را بدون پردازش و تفکر نقادانه نپذیرد.

زندگی دانشجوئی با تغییرات زیادی همراه است لذا ضروری است که دانشجویان توانائی مقابله سالم و متنوع با مشکلات را داشته باشند و از بهداشت جسمی و روانی خود محافظت کنند تا بتوانند در مسیری گام بردارند که اعتلای شخصیت آنها تداوم یابد.

سازمان بهداشت جهانی، یونیسف و یونسکو ده مهارت زندگی اصلی را بدین شرح معرفی می نمایند:

۱-مهارت خود آگاهی: توانائی و ظرفیت فرد در شناخت خویشتن و شناسائی خواسته ها، نیازها و احساسات خویش.

۲- مهارت حل مساله: تعریف دقیق مشکلی که فرد با آن روبروست، شناسائی و بررسی راه حل های موجود و برگزیدن و اجرای راه حل مناسب و پس از آن ارزیابی نتیجه عملکرد.

۳-مهارت تصمیم گیری: در این مهارت فرد می آموزد که تصمیم گیری چیست و چه اهمیتی دارد. هم چنین با انواع تصمیم گیری آشنا شده و مراحل تصمیم گیری را گام به گام تمرین می کند.

۴- مهارت برقراری ارتباط موثر: این مهارت به معنای ابراز احساسات، نیازها و نقطه نظر های فردی به صورت کلامی و غیر کلامی است. در این مهارت فرد می آموزد که چگونه می تواند یک ارتباط را شروع کرده، تداوم بخشد و پایان دهد.

۵-مهارت ایجاد و حفظ روابط میان فردی: مهارتی است جهت تعامل مثبت با افراد (اعضای خانواده، دوستان، همکاران و...)و موثر کردن این روابط به نحوی که رضایت طرفین را در بر داشته باشد.

۶- مهارت تفکر خلاق: مهارتی سازنده و پایه برای نیل به سایر مهارت ها ی مرتبط با سبک اندیشیدن است. در این مهارت فرد می آموزد که به شیوه ای متفاوت بیندیشد و از تجربه های متعارف و معمولی خویش فراتر رود و تبیین و راه حل هائی را خلق نماید که خاص خودش است.

۷- مهارت تفکر نقاد: توانائی تحلیل عینی اطلاعات موجود با توجه به تجارب شخصی و شناسائی آثار نفوذی ارزش های اجتماعی، همسالان و رسانه های گروهی بر رفتارهای فردی.

۸- مهارت همدلی: این مهارت عبارت است از فراگیری نحوه درک احساسات دیگران. در این مهارت فرد می آموزد که چگونه احساسات افراد دیگر را تحت شرایط مختلف درک کند، تفاوتهای فردی را بپذیرد و روابط بین فردی خود را با آن‌ها بهبود بخشد.

۹- مهارت مقابله با هیجان ها: شناخت هیجان ها و تاثیر آن ها بر رفتار. فراگیری نحوه اداره هیجان های شدید و مشکل آفرین نظیر خشم.

۱۰- مهارت مقابله با استرس: در این مهارت فرد می آموزد که چگونه با فشارها و تنش های ناشی از زندگی دانشجوئی و سایر استرس ها مقابله نماید.

علاوه بر مهارت های مذکور دو مهارت رفتار جرات مندانه (قاطعانه) و مدیریت زمان نیز از جمله مهارت هائی هستند که می توانند در زمره مهارت‌های زندگی قرار گیرند.

مهارت رفتار جرات مندانه: توانائی ابراز صادقانه نظرات، احساسات و نگرش ها بدون احساس اضطراب. دفاع فرد از حقوق خود به شکلی که حقوق دیگران پایمال نشود.

مهارت مدیریت زمان: در این مهارت فرد می آموزد که چگونه گام به گام زمان خویش را با اهداف خود سازگار و تنظیم نماید.

از بین مجموعه مهارت های فوق برخی از آنان حداقل ۴ مهارت براساس برنامه ریزی و همکاری دانشکده ها توسط اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویی در قالب کارگاه‌های آموزشی که ترکیبی از روش های سخنرانی، بحث گروهی، فعالیت و...می باشند، توسط مدرسین اجرا می‌شود.

پیگیری افت تحصیلی و مشروطی دانشجویان

افت تحصیلی به معنی کاهش عملکرد دانشجو از سطحی رضایت بخش به سطحی نامطلوب و نزول آن از یک سطح بالاتر به یک سطح پایین­تر در آموزش و در واقع به معنی عدم موفقیت درتحصیل تعریف می­شود. از جمله معیارهایی که برای تشخیص افت تحصیلی استفاده میشود شامل؛ افت معدل ترم تحصیلی قبل نسبت به این مقدار در ترم ماقبل، تجدید یا تکرار درس، طولانی شدن مدت تحصیل و همچنین مشروطی (اخذ معدل کمتر از ۱۲ در هر نیمسال تحصیلی) که هر کدام از مصادیق مهم افت تحصیلی به شمار می آیند، قابل ارزیابی است.

گام‌های(۶ گام ) پیگیری افت تحصیلی و مشروطی:

۱-اخذ اطلاعات دانشجویان افت تحصیلی و مشروطی در هر نیمسال تحصیلی از دانشکده

۲- همکاری برای دعوت از دانشجویان شناسایی شده

۳- ارائه خدمات روانشناختی و مشاوره

۴-هماهنگی با استاد مشاور برای ارتقاء وضعیت تحصیلی

۵-در صورت نیاز ارجاع به متخصصین روانپزشکی

۶-بازخورد لازم به دانشکده مربوطه

ارائه مشاوره و خدمات روانشناختی

مهمترین زمینه دریافت خدمات مشاوره‌ای و روان درمانی به شرح زیر می باشد، که دانشجویان می‌توانند برای بهبود وضعیت‌شان به روانشناس / مشاور اداره مراجعه نمایند. 

۱-مشکلات عاطفی، رفتاری از قبیل گوشه گیری، انزوا، احساس تنهایی، اهمال کاری، سرخوردگی، عدم تحمل دیگران حتی مشکلات دوری از خانواده

۲-مشکلات تطابقی، ناسازگاری، از قبیل عدم سازگاری با هم اتاقی، همکلاسی‌ها، عدم تطابق با آئین نامه های خوابگاهی و دانشکده‌ای

۳-مشکلات تحصیلی و یادگیری، از قبیل ضعف در تمرکز، عدم انگیزه در مطالعه درس خواندن، مسایل یادگیری در درس و مطالعه.

۴-مشاوره ازدواج و انتخاب همسر و مشکلات زناشویی دانشجویان

۵-مشکلات روان شناختی شامل :اختلالات اضطرابی شامل وسواس، ترس‌های مرضی ( Phobic )، اختلال اضطراب عمومی (G.A.D)، وحشت زدگی ( Panic )، افسردگی، افکار آسیب به خود(خودکشی Suicide-)،  سوء مصرف مواد و الکل و سایر اختلالات خفیف و حتی اختلالات روانی شدید.

اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویی

دانشگاه علوم پزشکی مازندران

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.