شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵

با حضور وزیر بهداشت؛

مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد

دکتر پازوکی

با انجام واکسیناسیون بیش از ۵۰ میلیون نفری هوطنان و فراهم شدن زمینه بازگشایی آموزش حضوری؛ آماده‌ایم سال تحصیلی جدید را با تلاش مضاعف برای جبران کاستی‌های آموزشی ناشی از محدودیت های کرونایی و تعطیلی آموزش حضوری جبران کنیم.


به گزارش مفداایران به نقل از روابط عمومی دانشگاه؛ در ابتدای مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که با حضور وزیر بهداشت به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد؛ دکتر عبدالرضا پازوکی رییس این دانشگاه با تسلیت ایام اربعین حسینی و گرامیداشت هفته دفاع مقدس به جانفشانی های مدافعان وطن در هشت سال دفاع مقدس اشاره و تاکید کرد: باید حرکات جهادی دوران دفاع مقدس را الگوی خود قرار دهیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران سپس ضمن تشکر از دست اندر کاران حرکت جهادی واکسیناسیون سراسری تصریح کرد: امروز شرایط برای حضور دانشجویان در کلاسهای درس فراهم شده و با تلاش دوچندان تاثیرات تعطیلی آموزش حضوری را جبران می کنیم.
پازوکی به وزیر بهداشت اطمینان خاطرداد: دانشگاه علوم پزشکی ایران با ظرفیت بالای خود می‌تواند برنامه‌های وزارت و دولت را در حوزه های آموزشی، پژوهش و ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم اجرا کند.
در ادامه این مراسم علی محرابی دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز دقایقی در حضور وزیر بهداشت به ایراد سخن پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها در فرایند پیشرفت و جهانی شدن و رشد و توسعه، تأثیر زیادی داشته‌اند. نیروی اصلی متفکر و موتور توسعه را دانشگاه‌ها با تربیت نیروی انسانی متخصص و با مهارت‌های فکری بالا تأمین کرده‌اند و البته که در این فرایند، خود دانشگاه‌ها باید برای آماده‌سازی این نیروی مولد و محرک، همگام با تحولات و البته شتابدهنده به آن باشد. از این رو  پژوهشگران حوزه آموزش، دانشگاه‌ها را در بستر تحول تاریخی نسل‌بندی کرده‌اند. دانشگاه‌های نسل اول، در دوران قبل از رنسانس، تنها هدفشان آموزش بود، دانشگاه‌های نسل دوم، با هدف آموزش و پژوهش، پس از رنسانس شکل گرفتند و اکنون نوبت نسل دیگری از دانشگاه است که باید با فرایندهای جهانی همگام شود.

محرابی افزود: ما در دورانی هستیم که دانشگاه‌ها در مرز بین ملی ماندن و جهانی شدن؛ در آستانه تصمیم تاریخی مهمی هستند، که برخی آن را انقلاب دوم دانشگاهی نامیده‌اند. در نخستین انقلاب دانشگاهی، علاوه بر آموزش، انجام پژوهش نیز به عنوان یک وظیفه تلقی می‌شد و توسعه، نتیجه ثانویه آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها بود، اما اکنون دانشگاه‌ها قرار است پا را فراتر از مرزها نهاده و خود از پیشاگامان فناوری و توسعه شوند. از آنجا که توسعه، یک فرایند پویاست، برای همگامی با آن، باید پویا بود و لازمه پویایی، کارآفرینی و اثربخشی و ارزش‌آفرینی است. دانشگاه‌ها در نسل جدید به سمت کار آفرینی در حرکت هستند و این به معنای دور ماندن آنان از آموزش و پژوهش نیست، در واقع جهت دهی آموزش و پژوهش به گونه‌ای است که به کارآفرینی هم منجر خواهد شد.

دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: دانشگاه‌های نسل جدید سالهاست در جهان مورد توجه ویژه قرار گرفته است و جایگاه دانشگاه و نقش آفرینی آن در توسعه ملی، مورد بحث تمامی متخصصان حوزه توسعه در دنیا است همانطور که شعار دانشگاه ما نیز بر همین مبنا با درایت انتخاب شده است و ما به سوی دانشگاه نسل نو حرکت خواهیم کرد.

او ادامه داد:امروزه در ادبیات توسعه، انسان ابزار توسعه نیست بلکه انسان توسعه یافته، هدف غایی توسعه است و اگر بخواهیم در نقش آفرینی تمام مراکز جهان در تربیت انسان توسعه یافته وزن تعیین کنیم، بی تردید دانشگاه، سنگین ترین، وزین‌ترین و مهم‌ترین نقش و وزن را دارد. اولین انتظاری که ما دانشجویان از دانشگاه نسل نو داریم این است که بتواند در آموزش انسان توسعه یافته گام موثر بردارد. انسان توسعه یافته، انسانی است که بتواند در جایگاه نظام ارائه خدمت، موثرترین نقش آفرینی را داشته باشد.

محرابی گفت: دانشگاه‌ها باید علاوه بر توسعه صحیح نیروی انسانی ، افرادی را تربیت کنند که در نظام ارائه خدمت بتوانند خلق ثروت کنند پس اولین انتظاری که از دانشگاه‌های نسل نو داریم این است که بتوانند در اقتصاد ملی، نقش آفرینی کنند و همچنین افزایش ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت در جهت آموزش‌های مبتنی بر نیاز جامعه از لازمه‌های دیگر دانشگاه نسل نو محسوب می‌شود.

نماینده دانشجویان خاطرنشان کرد: دانشگاه نسل نو باید بتواند آموزش‌های جامعه محور تدوین کند و دیوارهای خودش با جامعه را بردارد و از کاخ و قصر بلورین خودش بیرون بیاید و استاد و دانشجو ، در جامعه پا بگذارند نظیر تلاش‌هایی که در دوره پاندمی و در اقصی نقاط کشور عزیزمان شاهدش بودیم، گره‌های اصلی جامعه را بشناسیم و انسان‌هایی را تربیت کنیم که برای آن گره‌ها، راهکار داشته باشند و این انتظار با تبیین هدفی تحت عنوان پاسخگویی اجتماعی معنی پیدا می‌کند. باید دانشجویان را متناسب با اقلیم، فرهنگ، مقتضیات سیاسی و اجتماعی کشورمان تربیت کنیم. الگو و مدل کپی شده جهانی گرچه می‌تواند مورد بهره برداری قرار گیرد اما برای ما به عنوان یک مدل ملی نمی‌تواند مورد استناد قرار گیرد. باید برای دانشگاه‌های نسل نو از همه اندیشه‌ها و تجربه‌های جهانی استفاده کنیم اما مدل ملی طراحی کنیم.

وی افزود: دانشگاه نسل نو باید بتواند مشارکت بین بخشی جلب کند. باید دیوارهای بین دانشگاه‌ها را برداریم. باید دیوارهای بین دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی و نیز دانشکده‌های مختلف علوم پزشکی را برداریم و باید نیروهای آشنا با مهارت‌های همدیگر و چند بعدی تربیت کنیم که در نظام ارائه خدمت، نقش آفرینی کنند که یکی از مصادیق بارز آن راه‌اندازی رشته هوش مصنوعی در پزشکی به عنوان یک فیلد تحصیلی بین‌رشته‌ای به عنوان نماد هم‌گرایی دانشگاه علوم پزشکی ایران و صنعتی شریف است .

محرابی یادآور شد:  نقش دانشگاه نسل نو، تربیت نیروهای انسانی است که در نظام ارائه خدمت در عرصه آموزش، پژوهش و بهداشتی و درمانی، جایگاه داشته باشد. دانشگاه نسل نو باید بتواند انسان اخلاق مدار تربیت کند. اخلاق حرفه‌ای یکی از پیش‌نیازهای آموزش نظام سلامت برای فراگیران علوم پزشکی است که الحق و الانصاف در دانشگاه علوم پزشکی ایران روز به روز شاهد گسترش این فعالیت‌ها از سوی دانشجویان و اساتید هستیم.

وی افزود: در آینده نزدیک خواهیم دید که نظام پژوهشی جهان به سمت محور شرکت‌های دانش بنیان حرکت خواهد کرد و این شرکت‌ها حتی نظام اقتصادی جهان را تحت تاثیر ویژه قرار خواهند داد. باید حاصل پژوهش‌ها، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان باشد که دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز الحمدالله تا کنون در این مسیر قرار داشته و زین پس نیز با قدرت و توان مضاعفی حرکت خود را به سوی اعتلا ادامه خواهد داد.

محرابی گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی باید بتوانند با نگاهی نو در دانشگاه های نسل نو ارائه خدمت کنند. امروز خدمات دوراپزشکی یا پزشکی از راه دور و پزشکی دیجیتال برای ارائه ارزان‌ترین، مناسب‌ترین و موثرترین نوع خدمت در دنیا مطرح است و ما باید بتوانیم در این راستا قدم برداریم که خوشبختانه در سطح دانشگاه ما و دانشجویان نیز اقداماتی انجام شده است، این موضوع چه در موضوع ارائه خدمت و چه در موضوع ارائه آموزش پزشکی مدتهاست که در دستور کار دانشگاه ما قرار گرفته است.

همچنین در ادامه این مراسم، محدثه عباسی دیگر دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در حضور وزیر بهداشت و مسؤولان دقایقی سخنرانی کرد.

وی به قرار گرفتن جوانان در مسوولیت‌های سطوح مختلف کشور اشاره کرد و گفت: مسوولان باید به جوان‌ها بها داده و جوانان را وارد میدان عمل کنند و آنها را باور کنند.

عباسی گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، این چنین از جوانان درخواست می‌کنند: مدیران جوان، کارگزاران جوان، فعالان جوان در همه میدان‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویت و عدالت باید شانه‌های خود را به زیربار مسوولیت دهند و از تجربه‌ها وعبرت‌های گذشته، بهره گیرند.

این دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: دانشگاه باید دوباره بپا خیزد و همه ارکان خود اعم از مدیر، استاد، دانشجو و کارآموز را برای جهاد بزرگ تجهیز و آماده کند.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب این چنین خواسته‌های خود را در بیانیه گام دوم انقلاب ییان می‌کند: ما اکنون در مسابقه‌های علمی دنیا حرکت را آغاز کرده‌ایم و اینک مطالبه عمومی من از شما و جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش بگیرید. سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب شهیدانی از قبیل شهدای هسته‌ای نیز داده است. به پاخیزید و دشمن بدخواه و کینه  توز را که از جهاد علمی شما به شدت بیم‌ناک است، ناکام سازید.

مجید نظامی

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.