شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹

نگاهی به برنامه‌های آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم

از «تقویت تفویض اختیارات به دانشگاه‌ها» تا «اصلاح پذیرش دانشجو در مناطق کم برخوردار»

وزیر بهداشت

دکتر بهرام عین اللهی در حالی روز چهارشنبه در جایگاه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجلس رأی اعتماد گرفت که با توجه به سمت‌های قبلی در وزارت بهداشت، از نزدیک با مشکلات و مسایل آموزش پزشکی آشناست و به همین دلیل به نظر می‌رسد برنامه‌های مفصلی برای آموزش عالی علوم پزشکی تهیه و تدارک دیده است.

به گزارش مفدا بهشتی به نقل از مفدا ستاد-  در ابتدای برنامه‌های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمده است که پاسخ‌گویی و مسؤولیت‌پذیری مؤلفه‌های اصلی حکم‌رانی مطلوب در نظام سلامت هستند. در این برنامه، حکم‌رانی پاسخ‌گو، متعهد، مسؤولیت پذیر، آگاه از شواهد، قابل اعتماد، بدون تضاد در منافع و مشارکت‌جو به رکن تولیت و زیربنای اصلی کار سازمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مد نظر قرار گرفته است.

اهداف تحول در نظام آموزش و پژوهش علوم پزشکی

۱. بازبینی ساختار و سیاست‌ها و شیوه‌های آموزش عالی علوم پزشکی و بهداشتی کشور مبتنی بر رویکرد جامع نگر به منظور افزایش پاسخ دهی به نیاز سلامت جامعه

۲ . ایجاد تعادل بین دوره‌های پایه و تحصیلات تکمیلی با اولویت نیازهای منطقه‌های کشور

۳.  اصلاح سهمیه‌بندی پذیرش دانشجو برای تأمین نیروی انسانی مناطق کم‌تر برخوردار

۴.  تغییر در معیارها و فرایند ارزش یابی و ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها مبتنی بر ارزیابی تأثیر آنان در حل مشکلات اساسی کشور و ایجاد قطب‌های تحقیقاتی در مناطق مختلف کشور مبتنی بر آمایش سرزمین

۵.  اصلاح نقش و مأموریت مرکز ملی تحقیقات سلامت کشور و سایر مؤسسه‌های مشابه با هدف نهادینه کردن و تقویت پژوهش‌های نوآورانه، کاربردی و جامعه‌محور، متمرکز بر مشکلات و نیازهای نظام سلامت

۶ . تدوین و جاری سازی سند حمایت از پژوهش‌گران جوان، کسب و کارهای نوپا (استارتآپ) و شتاب‌دهنده‌های دانش بنیان و هدایت منابع به سمت پروژه‌های مشترک با شرکت‌های دانش بنیان و توسعه‌ی پارک‌های علم و فن‌آوری

۷.  مأموریت محورکردن و در صورت نیاز ادغام مراکز تحقیقاتی، به منظور ایجاد هم افزایی، همکاری تیمی و توسعه‌ی سیاست گذاری مبتنی بر شواهد

این برنامه، با استناد به پیام‌های کلیدی اسناد بالادستی و تکالیف با اولویت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قبال آن‌ها تدوین شده و تحقق نهایی این اهداف را نشانه گرفته است.

بر این اساس، هدف آموزش توسعه‌ی کیفی و کمی هدف‌مند پاسخ‌گو، جامعه نگر و عادلانه آموزش علوم پزشکی (سلامت) ادغام یافته در عرصه‌ی مراقبت‌های سلامت متناسب با نیازهای جامعه و گسترش مرزهای دانش و تربیت افرادی عالم، متخلق به اخلاق اسلامی و حرفه‌ای، توانمند، کارا، جامعه‌نگر و پاسخ‌گوی نیازهای سلامت جامعه است.

برای پژوهش، فناوری و نوآوری سلامت نیز تولید علم نافع و تحقق مرجعیت علمی، خوداتکایی در تولید دارو، واکسن و تجهیزات و ملزومات پزشکی از جمله برنامه ها است.

احصاء گزاره‌های بیانیه‌ی گام دوم انقلاب مرتبط با حوزه‌ی آموزش علوم پزشکی و سلامت

در بررسی کلی نزدیک به  ۱۰۷ گزاره مرتبط با حوزه‌ها و نهادهای علمی از بیانیه‌ی گام دوم انقلاب استخراج شد و این گزاره‌ها در ۱۲ حیطه‌ی حاکمیت، دانش، فسادزدایی، اقتصاد، توسعه‌ی فرهنگی، اجتماعی، خودباوری و امید، تعاملات بین الملل، جوان گرایی، مقاومت ملی، دشمن زدایی، عدالت طبقه‌بندی شد.

از ۱۰۷ گزاره‌ی احصاشده ۴۴ گزاره‌ی مرتبط با نظام سلامت، از جمله آموزش، پژوهش وگزارش دادن  خدمات سلامت است و از این گزاره‌ها، ۱۴ گزاره زیر به صورت مستقیم به مقوله‌ی دانش و فن‌آوری اشاره دارند.

حاصل تخلیص اصول پیش‌روی حوزه‌ی آموزش علوم پزشکی کشور از این بیانیه،در درجه‌ی اول "نیل به مرجعیت علمی و ارتقای عزت ملی"، در درجه‌ی بعد " علم نافع و در خدمت نیاز جامعه"، سپس"عدالت در دسترسی و رفع محرومیت" است.

در نگارش برنامه‌ی جامع نقشه راه و رصد آموزش عالی سلامت علاوه بر بیانیه‌ی گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب به اسناد بالادستی دیگر نیز توجه شده است. به نحوی که در بند ۱۳ توسعه‌ی کمی و کیفی نظام آموزش علوم پزشکی به صورت هدف‌مند، سلامت محور، مبتنی بر نیازهای جامعه، پاسخ‌گو و عادلانه و با تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد به اخلاق اسلامی، حرفه‌ای و دارای مهارت و شایستگی‌های متناسب با نیازهای مناطق مختلف کشور یک برنامه‌ی اجرایی تعریف شده است:

 تدوین و رصد مستمر شاخص‌های کلیدی منابع انسانی بخش سلامت و ایجاد سامانه‌ی تصمیم‌گیری»

«توزیع منابع انسانی و خدمات سلامت بر اساس وضعیت جغرافیایی، جمعیتی، امکانات و بار و الگوی بیماری‌ها و غیره»

«استقرار نظام دیده‌بانی اخلاق حرفه‌ای در نظام آموزش عالی سلامت»

«الزام به تدوین و رعایت پیوست منابع انسانی برای طرح‌ها، برنامه‌ها، پروژه‌های ملی سلامت»

«توسعه‌ی ظرفیت‌های فضای مجازی برای شبکه‌سازی در نظام آموزش عالی سلامت»

«استقرار نظام اعتباربخشی و ارزیابی عمل‌کرد گزارش‌ کنندگان خدمات سلامت بر اساس ظرفیت کمی و کیفی خدمت و اصلاح نظام پرداخت، ارتقای شغلی و تشویق براساس آن»

«اصلاح نظام جبران خدمات نیروی انسانی بخش سلامت در مناطق کم‌برخوردار»

«اصلاح معیارهای جذب، استخدام و توزیع نیروی انسانی مورد نیاز بخش سلامت متناسب با حجم کار و ترکیب شایستگی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز بازار کار برای هر گروه شغلی»

«توانمندسازی بدنه‌ی کارشناسی ستاد و دانشگاه‌های علوم پزشکی درگیر در آموزش عالی سلامت»

«تدوین و اجرای برنامه‌ی بومی‌گزینی»

«اصلاح معیارهای سطح‌بندی مأموریتی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزشی»

«اصلاح فرآیند ارتقای اعضای هیأت علمی براساس ارزش‌یابی متوازن عمل‌کرد آن‌ها و با در نظر گرفتن میزان تحقق متوازن اهداف آموزشی، پژوهشی، فن‌آورانه، اجرایی و خدمات‌رسانی در تمامی سطوح شبکه‌ی خدمات سلامت»

«راه‌اندازی رشته‌های تحصیلات تکمیلی جدید با رویکرد حیطه‌های میان رشته‌ای و علوم و فن‌آوری‌های نوین»

«تقویت تفویض اختیارات به دانشگاه‌های علوم پزشکی بر مبنای الگوی آمایش سرزمین»

«اصلاح نظام اعتباربخشی مراکز آموزشی، اعضای هیأت علمی و دانشجویان، برمبنای آموزش و خدمات‌رسانی مطلوب بهداشتی، درمانی تولید علم و فن‌آوری ثروت‌آفرین و اصلاح نظام توزیع منابع عمومی و پرداخت و تشویق براساس آن»

 هم‌چنین در بند ۱۴ ، تحول راهبردی پژوهش علوم پزشکی با رویکرد نظام نوآوری و برنامه‌ریزی برای دست‌یابی به مرجعیت علمی در علوم، فنون وگزارش دادن خدمات پزشکی و تبدیل ایران به قطب پزشکی منطقه‌ی آسیای جنوب غربی و جهان اسلام نیز یک برنامه اجرایی مداخله‌ای تعریف شده است:

 - شبکه‌سازی مراکز تحقیقاتی کشور بر اساس مأموریت و تقسیم کار ملی

 - استقرار نهاد ملی آینده‌نگاری دانش و فن‌آوری حوزه‌ی سلامت

-  جهت‌دهی به مأموریت‌های مراکز تحقیقاتی بر اساس نیاز سلامت جامعه و اولویت‌های ملی پژوهش

-  سامان‌دهی نظام تأمین مالی توسعه علم و فن‌آوری سلامت کشور

-  گسترش تعامل با مراکز و نهادهای بین المللی با ایجاد پیمان‌های منطقه‌ای یا عضویت در شبکه‌های همکاری بین‌المللی

-  اعمال مشوق‌های لازم برای دانشگاه‌ها به منظور توجه و تمرکز بر راه‌اندازی مراکز رشد و پارک‌های علم و فن‌آوری

 - حمایت از به کارگیری فن‌آوری اطلاعات و شبکه  برای تسهیل ارتباطات و همکاری‌ها

-  پایش مداوم وضعیت تولید دانش و فن‌آوری حوزه‌ی سلامت کشور به منظور حفظ و ارتقای سطح آن

آمار تعداد دانشجویان در نظام آموزش علوم پزشکی

تعداد دانشجو در نظام آموزش علوم پزشکی مندرج در قانون بودجه‌ی سال ۱۴۰۰ در مقطع کاردانی ۴ هزار و ۳۱۴ نفر، در مقطع کارشناسی ۹۱ هزار و ۲۳۹ نفر، در مقطع کارشناسی ارشد و (MPH) تعداد ۲۲ هزار و ۶۶۱ نفر، در مقطع دکترای حرفه‌ای ۷۹ هزار و ۱۱۳ نفر، در مقطع دستیاری تخصصی و دکترای تخصصی ۹ هزار و ۷۰ نفر، در مقطع دستیاری تخصصی بالینی ۱۵ هزار و ۵۳ نفر و در مقطع دستیاری فوق تخصص و فلوشیپ ۲ هزار و ۳۳۸ نفر است. در مجموع ۲۲۳ هزار و ۷۸۹ دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکی حضور دارند.

این برنامه‌ها را در حالی دکتر عین اللهی نقشه‌ی راه وزارت بهداشت در امور آموزش عالی سلامت مطرح کرد که در جلسه‌ی کمیسیون آموزش و تحقیقات با دکتر عین اللهی پیش از جلسه، رأی اعتماد به اولویت‌های زیر داده شد:

1. بهره‌مندی عادلانه‌ی همه‌ی مردم به خدمات سلامت کشور

2. مقابله‌ی به‌موقع و مناسب با بحران‌ها

3. تنظیم صحیح زمان بازگشایی دانشگاه‌ها

4. توجه به نیازهای دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی و دستیاران پزشکی مشغول خدمت در شبکه‌ی سلامت

5.  لزوم تحول در نظام سنجش و پذیرش رشته‌های علوم پزشکی

6. توجه به مسایل فرهنگی و اخلاقی در بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

دکتر عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم، در حوزه‌ی علمی و اجرایی در جایگاه رییس قطب چشم‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، مسؤول کمیته‌ی جذب دانشجویی جهاد سازندگی در شورای انقلاب فرهنگی، معاون درمان بهداری کل سپاه، معاون آموزشی، دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی فعالیت کرده است.

از دیگر سوابق وی می‌توان به رییس دفتر نظارت و ارزیابی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، مشاور سازمان بین‌المللی آموزش پزشکی (WFME)، دبیر انجمن آموزش علوم پزشکی ایران، عضو هیأت ممتحنه‌ی بورد تخصصی چشم‌پزشکی کشور، عضو شورای عالی مرکز تحقیقات چشم‌پزشکی کشور، عضو هیأت مدیره‌ی بانک چشم جمهوری اسلامی ایران، عضو شورای‌عالی استعدادهای درخشان وزارت بهداشت درمان و آموزش، رییس انجمن آموزش علوم پزشکی، عضو مرکز تحقیقات لیزر پزشکی، رییس قطب چشم‌پزشکی، مشاور بیماری‌های چشم و عضو شورای سیاست‌گذاری سلامت صدا و سیما اشاره کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم‌چنین ۳۵ کتاب، چهار مقاله‌ی فارسی و ۹ مقاله‌ی انگلیسی در حوزه‌ی تخصصی خود تألیف کرده است.

با توجه به سوابق اجرایی ذکرشده از دکتر عین اللهی و آشنایی وی با مشکلات و مسایل آموزش پزشکی، به نظر می‌رسد می‌توان به تحول در آموزش پزشکی و سامان‌دهی امور آموزش عالی سلامت امیدوار بود.

 لینک کوتاه 

کد خبر235602

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.