شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳

نایب دبیر کمیته دانشجویی توسعه آموزش(EDC) دانشگاه علوم پزشکی جیرفت عنوان کرد؛

یک پژوهشگر، به پژوهش می‌پردازد تا بتواند در روند گسترش علم سهیم باشد

علمی آموزشی

محمد پورفریدونی دانشجوی پزشکی و نایب دبیر کمیته دانشجویی توسعه آموزش (EDC) دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: بودن در مسیر پژوهش به من کمک کرده که با افراد بزرگ مختلفی در سرتاسر جهان آشنا شوم که این موضوع بسیار به رشد فردی کمک می کند. همچنین پژوهش سبب ارتقا مهارت هایی نظیر کارگروهی، مدیریت تیمی، ارتباط موثر با سایرین و... در من شده است. یک پژوهشگر، به انجام پژوهش می‌پردازد تا بتواند در روند گسترش علم سهیم باشد و مشکلی را حل کند و هر چقدر در این امر قوی تر ظاهر شود، موفق‌تر خواهد بود.

محمد پورفریدونی دانشجوی مقطع پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت است که در مقایسه با دیگر دانشجویان فعالیتهای خوبی در امر پژوهش و چاپ مقالات علمی در مجلات معتبر بین المللی به ثبت رسانده است، سرویس علمی و آموزشی مفدا جیرفت با این دانشجوی فعال در امر پژوهش مصاحبه ای انجام داده است که در ادامه مشروح این گفت و گو را می‌خوانیم.

۱-لطفا خودتان را معرفی کنید؟

محمد پورفریدونی هستم، دانشجوی پزشکی ورودی ۱۳۹۷ دانشگاه علوم پزشکی جیرفت

۲-چه موفقیت‌هایی در حوزه پژوهش توانسته‌اید به دست آورید؟ چه عواملی باعث موفقیت‌های شما شده‌اند؟

پژوهش شامل طیف وسیعی از کارهای علمی می شود. در حوزه پژوهش چیزی تحت عنوان موفیقت به معنای این کلمه در سایر حیطه ها نداریم. یک پژوهشگر،  به انجام پژوهش میپردازد تا بتواند در روند گسترش علم سهیم باشد و مشکلی را حل کند و هرچقدر در این امر قوی تر ظاهر شود، موفق تر خواهد بود.

 در حیطه پژوهش بحث دستاورد و فعالیت مطرح می شود که خب بنده علی رغم اینکه در شروع این مسیر بی انتها هستم و هنوز کارهای بسیاری هست که باید انجام بدهم تا کنون به این دستاوردها رسیده ام، چاپ دو مقاله در مجلات معتبر بین المللی با ایندکس‌های معتبر، پنج مقاله که انشالله حداکثر تا پایان آذر ۱۴۰۰ در مجلات معتبر به چاپ خواهند رسید، چندین مقاله کنفرانسی نمایه شده داخلی، مجری چندین طرح تحقیقاتی داخل کشور، همکار اصلی در یک طرح تحقیقاتی بین المللی با حضور بیش از ۱۴۰ پژوهشگر از سراسر دنیا (که در پایان این طرح در رتبه بندی همکاران این طرح جزو ۱۰ نفر اول انتخاب شدم)، مولف اصلی یک کتاب آموزشی مربوط به یکی از دروس دانشجویان علوم پزشکی (با توجه به اینکه در مراحل انتهایی کار قرار دارد و چاپ نشده است، ترجیح می دهم نام نبرم)، عضو گروه مترجمان یک کتاب تخصصی جراحی مغز و اعصاب مربوط به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران (با توجه به اینکه هنوز چاپ نشده است و در مراحل انتهایی کار قرار دارد، ترجیح می دهم نام نبرم)،  داور کنگره سالیانه دانشجویی علوم آزمایشگاهی، Executive Editor  یک ژورنال علمی (Canon Journal Of Medicine) و انشالله در پایان سه ماهه سوم سال ۱۴۰۰ با تکمیل امتیازات و شرایط لازم، به عنوان عنوان پژوشگر برتر در مقطع دکتری حرفه ای از سوی وزارت بهداشت معرفی خواهم شد.

مهم ترین عواملی که سبب می شود به دستاوردهایی در حیطه پژوهش رسید، داشتن علاقه و نیز ذهن پرسشگر و خستگی ناپذیر است. شکل مسیر پژوهش یک شکل خاص است، ابتدای مسیر سخت و فرسایشی است و فرد سردرگمی و شکست های فراوانی تجربه می کند اما اگر خستگی ناپذیر باشد و به تلاش ادامه دهد بر این سختی ها غلبه می کند و در ادامه ی مسیر با یک شیب تندی که روز به روز هم بیشتر می شود به سمت درجات بالاتر حرکت می کند.  در کنار این فاکتورهای اصلی، عواملی نظیر بهره مندی از آموزش های صحیح و اصولی، در اختیار داشتن حداقل امکانات پژوهشی استاندارد و کار کردن در کنار پژوهشگران با تجربه و ارتباط با آنها باعث تسهیل مسیر پژوهش خواهد شد.

۳-پژوهش در زندگی دانشجویی شما چه نقشی داشته است؟ چه تأثیری در روند آموزشی شما توانسته است ایفا کند؟

زندگی انسان سراسر پژوهش هست، همینکه ما در زندگی روزمره خود به دنبال پاسخ خیلی چیزها می گردیم در واقع نوعی پژوهش است. اما حیطه پژوهش علمی برای ما تحت عنوان شاخه پژوهش های زیستی شناخته می شود. ما وقتی در مدرسه تحصیل می کنیم ناممان دانش آموز است اما وقتی وارد دانشگاه می شویم ناممان به دانشجو تغییر پیدا می کند. خود این تغییر نام نشان می دهد که روند به دست آوردن علم و دانش برای ما عوض شده است و پژوهش جزو لا ینفک زندگی یک دانشجوی واقعی می باشد. ورود به وادی پژوهش تاثیرات زیادی در زندگی دانشجویی من داشته است. که شاید بزرگترین اثر آن تغییر نگاه و زاویه دید نسبت به مسائل مختلف بوده است. بودن در مسیر پژوهش به من کمک کرده که با افراد بزرگ مختلفی در سرتاسر جهان آشنا شوم که این موضوع بسیار به رشد فردی کمک می کند. همچنین پژوهش قدرت تحلیل من را نسبت به قبل دو چندان کرده است و سبب ارتقا مهارت هایی نظیر کارگروهی، مدیریت تیمی، ارتباط موثر با سایرین و... در من شده است. خیلی از دانشجویان به اشتباه فکر می کنند که اگر در دوران دانشجویی به فعالیت هایی جز درس خواندن بپردازند، به امر تحصیلشان لطمه وارد می شود. که به شخصه با این دیدگاه به شدت مخالف هستم. انجام فعالیت های مختلف در کنار تحصیل فرد را خلاق تر، پویا تر و از نظر ذهنی برای تحصیل آماده تر می کند. یکی از این فعالیت ها که تاثیر بسیار مثبتی بر روی تحصیل دارد، پژوهش است. انجام پژوهش و حرکت در این مسیر توانایی های ذهنی و قدرت تجزیه تحلیل و استنباط فرد و همچنین توانایی درک مفاهیم علمی و رابطه ی بین  آنها را بسیار بالا می برد که این موضوع سبب پیشرفت چشمگیری در وضعیت تحصیلی یک فرد خواهد شد. البته باید برنامه ریزی درستی انجام شود که تعادل بین فعالیت های مختلف در زندگی یک فرد برقرار شود. برای من به این شکل بوده است که بعد از ورود  به حیطه پژوهش نه تنها افتی در وضعیت تحصیلی ام اتفاق نیافتاده بلکه این وضعیت بسیار بهتر از قبل هم شده است.

۴-به نظر شما چرا دانشجویان کمتر به سمت مسائل پژوهشی نسبت به سایر مسائل سوق پیدا می کنند؟

دلایل مختلفی وجود دارد که گرایش دانشجویان به مسائل پژوهشی کم است. یکی از اصلی ترین دلایل این است که جنبه های مختلف تحقیق و پژوهش از جمله اهمیت، نیاز، مزایا و... به خوبی برای دانشجویان تبیین نمی شود. من با دانشجویان بسیار زیادی سروکار دارم و با قطعیت عرض میکنم که درصد بسیار بالایی از دانشجویان به امر تحقیق و پژوهش علاقه ذاتی دارند اما یا متاسفانه این علاقه و استعداد آنها کشف نمی شود و یا اینکه نمی توانند و یا نمی دانند علاقه خود را چگونه در مسیر درست قرار دهند. در بحث گرایش کم دانشجویان به پژوهش چندین عامل تاثیر مستقیم دارند. اولا خود دانشجویان. در عصر حاضر و با گسترش امکانات ارتباطی دستیابی به منابع دست اول، اساتید و پژوهشگران برتر در سراسر جهان فراهم شده است و دانشجویان باید پیگیر باشند تا بتوانند مسیر درست را شناسایی و در آن قدم بگذارند. پس با این وجود هیچ بهانه و دستاویزی برای دانشجویان باقی نمی ماند. دوما اعضای هیئت علمی دانشگاه. اساتید می بایست دانشجویان را به انجام پژوهش و قدم نهادن در این راه تشویق نمایند و به انها کمک کنند و همان تبیین که خدمتتان عرض کردم، اساتید می بایست به دانشجویان اعتماد کنند و ضمن کمک به آنها در فراگیری اصول تحقیق، در کارهای پژوهشی خود از آنها استفاده کنند و به آنها فرصت بدهند ؛ برخی از اعضای هیئت علمی ترجیح می دهند با پژوهشگران با تجربه کار کنند و شاخص های علم سنجی خود را پیشرفت دهند به جای اینکه زمان زیادی از خود را صرف کار با دانشجویان کنند، چون این موضوع قطعا وقت گیر است و کار کردن با دانشجویانی بدون تجربه بسیار سخت است. سوما نهادهای پژوهشی. نهادهای پژوهشی دانشگاه می بایست سیاست های بهتر و قوی تری در جهت حمایت و گسترش فعالیت های پژوهشی دانشجویان داشته باشند تا شاهد پیشرفت پژوهش های دانشجویی باشیم. همچنین فراهم کردن امکانات استاندارد نقش بسیار مهمی در گسترش فعالیت های پژوهشی خواهد داشت و نهادهای پژوهشی می بایست با تمام توان در این حوزه بکوشند. البته اخیرا خبر تاسیس مرکز تحقیقات حیوانات آزمایشگاهی و آزمایشگاه جامع تحقیقات را در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت شنیدم که بسیار مسرت بخش است و قطعا به پیشرفت پژوهش در حوزه این دانشگاه کمک خواهد کرد.

۵-چه راه حلی برای پیشرفت دانشجویان و دانشگاه در حوزه فعالیت‌های پژوهشی دارید؟

پیشنهادم به دانشجویان عزیز این است که اگر دنبال پیشرفت در حوزه پژوهش هستند، اولا روی ارتقا دانش پژوهشی خود بسیار کار کنند و هیچگاه حتی اگر به بالاترین درجات در زمینه پژوهشی رسیدند دست از یادگیری برندارند چراکه علم ریسرچ (پژوهش) روز به روز در حال بروز رسانی و پیشرفت می باشد. دوما با کسانی که قبل از آنها به مسیر پژوهش وارد شده اند همواره در ارتباط باشند، چون این شبکه سازی بسیار به پیشرفت پژوهشی فرد کمک می کند و همچنین توصیه می کنم که دانشجویان در نهادهای پژوهشی دانشجویی دانشگاه فعالیت داشته باشند. سوما دانشجویان پس از ورود به دنیای پژوهش اهداف متعالی در کنار اهداف فرعی برای خود ترسیم کنند، چراکه ممکن است سالها بعد به تمام اهداف فرعی خود برسند و در صورت نداشتن اهداف عالیه حرکت آنها متوقف یا کند خواهد شد و لازم به ذکر است کسانی که اهداف متعالی در این راه دارند بسیار پیشرفت می کنند و به درجات بسیار بالایی خواهند رسید.

همچنین پیشنهادم به اعضای هیئت علمی و مسئولین، اگر اعضای هیئت علمی دانشگاه در سال تعداد محدودی از فعالیت های تحقیقاتی خود را به همکاری با دانشجویان اختصاص دهند و حتی فراخوان همکاری دانشجویی بدهند (اتفاقی که در اکثر دانشگاه های کشور رخ می دهد) و به آنها فرصت دهند قطعا هم دانشجویان پیشرفت خواهند کرد و هم اساتید به توان بالای دانشجویان پی خواهند برد. از مسئولین ذی صلاح نیز درخواست دارم چنانچه به فکر جهش در وضعیت پژوهشی هستند، اهتمام بیشتری به پژوهش های دانشجویی داشته باشند و شرایط و امکانات مناسبی برای دانشجویان فراهم نمایند. یکی از سرمایه های دست نخورده این دانشگاه در حوزه پژوهش دانشجویان آن هستند. البته در سال های اخیر پیشرفت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در حوزه پژوهش قابل قبول بوده است و شاخص های علم سنجی این دانشگاه رشد فراوانی داشته اند اما ما برای ارزیابی پیشرفت نباید صرفا به شاخص های خودمان نگاه کنیم بلکه باید به شیب پیشرفت در مقابل سایر دانشگاه ها و جایگاهمان در رتبه بندی هم نگاه ویژه ای داشته باشیم.

هرچند به شخصه اعتقاد زیادی به این شاخص های علم سنجی ندارم و معتقدم پژوهش خوب، پژوهشی است که دردی از جامعه دوا کند. البته در چندسال اینده  نیز علم سنجی به همین مسیر وارد خواهد شد.

۶-در پایان اگر صحبتی با مسئولین و دانشجویان دارید، بفرمایید؟

تشکر می کنم از شما بابت این فرصتی که در اختیار من گذاشتید تا دیدگاه های خودم را بیان کنم.

پیشنهاد می کنم دانشجویان از دوران دانشجویی خودشان به خوبی بهره ببرند و در فعالیت های مختلف علمی و فرهنگی شرکت کنند و تجربه کسب کنند چون دیگر هیچ وقت چنین فرصتی نصیب آنها نخواهد شد.

امیدوام شاهد پیشرفت های روزافزون دانشگاهمان در همه ی عرصه ها من جمله امور پژوهشی باشیم.

خبرنگار: سید ابوالفضل موسوی

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.