دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴

یادداشتی از مفدا قزوین؛

بانوان، انقلاب اسلامی و چهار دهه پیشرفت

بانوان

زنان نیمی از پیکره اجتماعــی جامعه ایرانی را شکل داده و می دهند، اما تامل در تاریخ قبل از انقلاب اسلامی ایران در دوره های مختلف گویای آن است که زنان یا اساسا در اداره جامعه و نقش آفرینی در موقعیت های مختلف سهمی نداشته اند، یا اگر حضوری از زنان مشاهده شده، آن چنان اندک بوده که در مقایسه با میزان حضور و نقش آفرینی مردان، به هیچ انگاشته شده است.

انقلاب اسلامی اما، این نابرابری اجتماعی را دچار تحول اساسی کرد و به زنان موقعیتی تازه بخشید؛ موقعیتی که امروز توانسته است بخشی از حقوق از کف رفته و تضییع شده زنان را بازیابد و امید نیمی از جامعه را برای رفع تبعیض «جنســیت گرایی» در مشارکت های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... دوچندان سازد. توجه به شاخص های آماری از جمله ســطح ســواد و تحصیلات زنان پیش و پس از انقلاب اسلامی، گویای موقعیت تازه ای است که زنان در چهاردهه گذشته و به یمن انقلاب اسلامی به آن دست یافته اند. گرچه هنوز نیز راه بلندی برای استیفای حقوق واقعی زنان باقی مانده، اما تغییرات انجام شده در نتیجه پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ چشمگیر بوده است.

 افزایش سطح سواد و تحصیلات در هر کشور یکی از مهم ترین عوامل توسعه است. دستاوردهای انقلاب اسلامی در این زمینه طی چهل سال بعد از انقلاب چشمگیر بوده به طوری که الگوی بسیاری از کشورها با وضع مشابه، قرار گرفته اســت.

در سال ۵۵ فقط یک سوم زنان سواد داشتند، و نرخ با سوادی آنان ۲۳ درصد پایین تر از مردان بود؛ از سویی میزان باسوادی زنان روستایی یک سوم زنان شهری گزارش شده اما در سال ۹۵شمارزنان باسواد در کشور حدود ۸۳ درصد اعلام شده است.

 یکی از شاخص هایی که که میزان و کارایی نظام آموزشی را نشان می دهد نرخ بازماندگی از تحصیل گروه سنی ۶ تا ۱۴ ساله است؛ قبل از انقلاب اسلامی تقریبا یک سوم از دختران ۶ تا ۱۴ ساله از تحصیل محروم بودند.در سال های بعد ازپیروزی انقلاب اسلامی نرخ دختران بازمانده از تحصیل کاهش چشمگیری داشته وبه ۳ درصد رسیده است.

 تحصیلات عالی درچند دهه اخیر رشد بی سابقه ای داشته است؛ ایران که در اوایل انقلاب با مشکل بی سوادی روبرو بود اکنون به سطحی رسیده که از لحاظ زیرساختی و تعداد دانش آموختگان به استاندارد جهانی نزدیک شده است.

 افزایش میزان دانش آموختگان در بین زنان بیش از مردان بوده به طوری که طی ۴۰سال اخیر، میزان دانش آموختگان زن، بالغ بر ۱۷ برابر شده در حالی که میزان دانش آموختگان مرد ۷ برابر شده است.

سطح آموزش زنان، معیاری برای سنجش توانمندی آنان است، زیرا به میزانی که سطح دانش آموختگی زنان بالا می رود پایگاه اجتماعی و اقتصادی آنان نیز در سطج جامعه ارتقا می یابد.

بررسی سطح سواد زنان نشان می دهد، که در طول سال های ۵۵ تا ۹۵ مقطع تحصیلی زنان دانش آموخته دانشگاهی به میزان قابل توجه ای افزایش یافته و آخرین آمار رسمی نشان می­دهد  ۹۵که نزدیک به ۸۱ درصد از زنان دانش آموخته دانشگاهی دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند.

در حوزه های دیگر نیز مرتبط با زنان نیز می توان آمارهای مختلفی از کاهش سطح نابرابری های جنسیتی در ایران پس از انقلاب ارایه داد؛ گرچه نمی توان، منکر عدم استیفای کامل حقوق زنان در جامعه شد، اما آنچه در چهار دهه گذشته به ویژه در مورد زنان رخ داده، تفاوت چشمگیری با ایران قبل از انقلاب داشته و دارد. از این رو، دشمنان با نفی دستاوردهای بزرگ برای زنان در سایه انقلاب اسلامی، راه به جایی نخواهند برد چراکه نفی انقلاب و یافته های عظیم آن خصوصا در مورد زنان که به یک نمونه آن را در مقایسه سطح ســواد و تحصیلات زنان پیش و پس از انقلاب اشاره شد، نفی حقیقتی است که چون آفتاب، انکارناشدنی است.

فهیمه زارع دار
مدیرمفدا قزوین

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.