سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶

کارشناس تغذیه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان:

الگوی غذای سالم در بهبود و کنترل افسردگی و کووید ۱۹ نقش به سزایی دارد

تغذیه سالم

به گفته کارشناس تغذیه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یافته های بالینی، الگوی غذایی ناسالم با افسردگی و کاهش مقاومت و تاب آوری در برابر کووید ۱۹ ارتباط مستقیم دارد و الگوی غذای سالم در بهبود و کنترل افسردگی و کووید ۱۹ نقش به سزایی را ایفا خواهد کرد.

به گزارش مفدا هرمزگان؛ کارشناس تغذیه معاونت فرهنگی ودانشجویی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مفدا گفت: با وجود پیشرفت‌های چشم‌گیر در حوزه پزشکی، شیوع برخی بیمارهای عفونی جدید پیامدها و عوارض بسیار زیادی بر زندگی انسان داشته است.

سیف‌الله میرزاده با اشاره به این نکته که گسترش و شیوع کووید ۱۹ منجر به قرنطینه شدن در خانه و بسته شدن بسیاری از مراکز تفریحی و آموزشی شده است،یادآور شد: قرنطینه سلامت روان مردم را به شکل منفی تحت تاثیر قرار داده است، مطالعات بالینی نشان می دهد که تاثیرات روانشناختی ناشی از کووید ۱۹متوسط تا عمیق است و میتواند علایم افسردگی،اضطراب و ترس در افراد ایجاد نمایید

وی الگوی غذایی سالم را به عنوان پیشنهاد این روزهای قرنطینه توصیه کرد و ادامه داد: مصرف بالای میوه ها، سبزی‌های زرد و سبز، سبزی‌های خانواده ی کلم و سایر سبزی‌ها، لبنیات کم چرب، غلات کامل، مغزها و زیتون، غلات پخته شده، نان تهیه شده از غلات کامل، ماهی، سویا، قارچ می تواند موثر واقع شود.

وی الگوی غذایی ناسالم رامصرف بالای غلات تصفیه شده و نان های بدون سبوس،لبنیات پر چرب، روغن های جامد، روغن های مایع و سس مایونز، اسنک، چاشنی، نوشابه های غیر الکلی، کمپوت و آبمیوه های صنعتی، گوشت قرمز، گوشت های فرآیند شده، ماکیان و شیرینی ها عنوان کرد.

این کارشناس تغذیه اضافه کرد: برخی مواد مغذی مانند اسیدهای چرب امگا۳، ویتامین های D، E، B۶، B۱۲، فولات، منیزیوم، روی، آهن، مس، کلسیم، و اسیدآمینه تریپتوفان در درمان در درمان افسردگی موثرند و همه غذاهای موجود در الگوهای غذایی سالم شامل سبزی ها، میوه ها، محصولات لبنی، مغزها، روغن زیتون و دانه آن، ماهی ها و غلات کامل غنی از این مواد مغذی هستند.

وی تصریح کرد: مکانیسم مطرح شده برای ارتباط معکوس الگوی غذای سالم و افسردگی به این صورت است که غذاهای غنی از سبزیجات، میوه ها، ماهی با داشتن اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، احتمالا می توانند نقش محافظت کننده ای در برابر اختلال های افسردگی ایفا کنند.

این کارشناس در پاسخ به این پرسش که مصرف شیرینی‌ها، انواع نوشیدنی‌ها و اسیدهای چرب اشباع شده چه تاثیر ی خواهد داشت،اظهارکرد: کاهش مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها، فاقد مقادیر کافی فیبر، فولات، منیزیوم و اسیدهای چرب غیر اشباع امگا۳ هستند که با فیزیوپاتولوژی بیماری ها از جمله افسردگی مرتبط است.

میرزاده ارتباط مثبت الگوی غذایی ناسالم با بیماری افسردگی را این گونه تصریح کردوادامه داد: غذاهای با چگالی انرژی بالا و ارزش غذایی پایین نظیر غلات تصفیه شده، اسیدهای چرب ترانس و اشباع، مقادیر کم آنتی اکسیدان‌های طبیعی، فیبر و اسیدهای چرب امگا۳ باعث فعال شدن مسیرهای التهابی خواهند شد. سیتوکین های پیش التهابی ممکن است طریق مهار بیان عامل نوروتروفیک مشتق از مغز BDWF) (، دخالت در متابولیسم انتقال دهنده های عصبی و کاهش پیش سازهای سروتونین نظیر تریپتوفان در ایجاد یا پیشرفت اختلال افسردگی باشند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.