چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱

اصول تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان در شرایط ویژه بیماری کرونا

اصول تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان در شرایط ویژه بیماری کرونا - گناباد

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: با رعایت تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین‌های A,D,E,C و همچنین آهن، روی و سلنیم، نگرانی از نظر تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه‌داری و خطر ابتلا به این بیماری کاهش می‌یابد.

به گزارش مفدا - گناباد و به نقل از وب‌دا، زهرا حسینی با تاکید بر اینکه رعایت اصول صحیح تغذیه تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت‌ها بخصوص بیماری کووید 19 دارد، گفت: با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و با استفاده از گروه‌های غذایی و جایگزین‌های آنها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی های مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تامین می‌شود.

گرسنگی می‌تواند موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شود

وی تصریح کرد: با توجه به ساعات روزه‌داری امسال که حدود 15 تا 16 ساعت است، گرسنگی می‌تواند در صورت عدم رعایت اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار و یا حذف یکی از وعده‌ها به ویژه وعده سحری، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری کووید- 19را افزایش دهد .

این کارشناس تغذیه ادامه داد: مطالعات متعددی نقش موثر روزه داری را در سلامتی به خصوص بر روی سطح گلوکز خون، چربی های خون و فشارخون، کنترل وزن و بهبود بیماری های مختلف نشان داده اند و در اغلب بیماری هایی که عادات غذایی غلط، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند روزه داری مفید است.

حسینی با تاکید بر اینکه روزه‌داری می‌تواند موجب کاهش پاسخ های التهابی و تنظیم سیستم ایمنی بدن شود، گفت: فعالیت سلول‌های دفاعی بدن و ترشح ایمونوگلوبین‌های مخاطی که از عوامل ایمنی بدن هستند در طی روزه داری بیشتر شده و در مجموع، روزه‌داری صحیح و رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده‌های سحر و افطار در تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است.

وی خاطرنشان کرد: با رعایت تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین‌های A,D,E,C  و همچنین منابع غذایی حاوی آهن و روی و سلنیم که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ لازم هستند، نگرانی از نظر تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه‌داری و خطر ابتلا به این بیماری کاهش می‌یابد.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای وعده سحری

وی با بیان اینکه نوع غذاهایی که در وعده سحری خورده می‌شود با تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن نقش مهمی در حفظ کارآیی و جلوگیری از کم آبی بدن، ضعف و خستگی دارد، افزود: در وعده سحری از غذاهای کم‌حجم و غنی از مواد مغذی که کم‌نمک، کم‌چرب و کم شیرین هستند استفاده شود.

حسینی با توصیه به مصرف مقدار مناسبی از سبزی‌های مختلف (سبزی‌خوردن و سالاد) در وعده سحری، گفت: در وعده سحر، سبزی‌هایی مثل کاهو، خیار و گوجه‌فرنگی که آب بیشتری دارند و در طول روز از تشنگی و کم‌آبی بدن جلوگیری می‌کنند، مصرف شود.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت افزود: بهتر است از غذاهای پرپروتئین مثل انواع کباب، جوجه‌کباب، ماهی و غذاهای خشک و پرروغن مثل کتلت و کوکو، سوسیس و کالباس، پیتزا، کله‌پاچه و همچنین غذاهای چرب و سرخ‌شده و پرادویه که موجب احساس تشنگی و خشکی دهان در طول روز می‌شوند، استفاده نشود.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای وعده افطاری

حسینی با بیان اینکه در وعده افطار باید ضمن پرهیز از پرخوری، از غذاهای سبک و درعین‌حال پرانرژی استفاده شود، تاکید کرد: در هنگام افطار بدن نیاز به یک منبع انرژی به شکل گلوکز دارد که کاهش قند خون در ساعت روزه‌داری را جبران کند.

وی توصیه‌های دیگری هم برای وعده افطاری عنوان کرد:
-    مصرف یک لیوان آب گرم، چای کم‌رنگ و یا یک لیوان شیر گرم همراه با خرما یا عسل در شروع افطار
-    استفاده از غذاهای سبک مثل فرنی، شیربرنج، نان و پنیر و سبزی
-     مصرف انواع سوپ کم‌چرب، آش کم حبوبات و سبک، حلیم بدون روغن؛ خوردن آش‌های غلیظ و چرب که مقدار زیادی پیاز داغ و نعنا داغ دارد و همچنین حبوبات فراوان به دلیل ایجاد مشکلات گوارشی در وعده افطار توصیه نمی‌شود.
-    مصرف سیب‌زمینی آب‌پز، سبزی‌های پخته مثل کدو، کلم، گل‌کلم، هویج و نخودفرنگی، تخم مرغ آب‌پز، کره و عسل
-    مصرف بامیه و زولبیا که دارای مقادیر زیادی قند و چربی، اسیدهای چرب اشباع و ترانس است، بسیار محدود شود.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه شام به ‌عنوان یک وعده از وعده‌های غذایی مهم در روزه‌داری باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: بهتر است افراد روزه‌دار حدود یک ساعت پس ‌از صرف یک افطار بسیار ساده و سبک اقدام به خوردن شام نمایند.

حسینی خاطرنشان کرد: در وعده شام می‌توان از گروه گوشت، مرغ یا ماهی، حبوبات، نان یا برنج، به شکل پلو و خورش، کوکوها و کتلت کم روغن، خوراک‌های مختلف با نان سبوس‌دار همراه با سبزی و سالاد، ماست و یا دوغ استفاده کرد.

وی افزود: پس ‌از افطار، داشتن تحرک و فعالیت با شدت متوسط که موجب مصرف کالری می‌شوند، توصیه می‌گردد.