سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱

ریزمغذیهای مهم در کووید ۱۹

ریز مغذی

مواد معدنی و ویتامین‏ها باعث تقویت سلولهای ایمنی در بدن می‏شوند ولی هیچ مقاله علمی ثابت نکرده که در کووید ۱۹ در پیشگیری یا درمان مؤثر باشند.

مفداایران- مواد معدنی و ویتامین‏ها باعث تقویت سلولهای ایمنی در بدن می‏شوند ولی هیچ مقاله علمی ثابت نکرده که در کووید ۱۹ در پیشگیری یا درمان مؤثر باشند.

ویتامین D:

کمبود ویتامین D یک عامل مستعد کننده برای ابتلا به بیماریهای ویروسی است و احتمال مرگ و میر ناشی از بیماریهای تنفسی را افزایش می‏دهد.

منابع ویتامین D: تخم مرغ، جگر، ماهی + نورخورشید و ورزش

ویتامین A :

به ویتامین ضد عفونت معروف است و بویژه در کنترل اسهال های ویروسی نقش کلیدی دارد.

منابع ویتامین A: هویج، سیب زمینی، برگهای سبز پررنگ، اسفناج، طالبی، روغن ماهی، بوقلمون، زردآلو، کدو

دریافت ناکافی ویتامینهایB۶ ،B۱۲ و ویتامینE و مواد معدنی مانند روی و سلنیوم، باعث می‏شود که بیماریهای عفونی عارضه ‏دار بشوند.

منابع روی: صدف (بیشترین)، مرغ و ماکیان، گوشت قرمز، تخمه کدو، آجیل، کنجد، لوبیا و عدس

منابع سلنیوم: غلات، گوشت، ماهی، غذاهای دریایی، شیر و آجیل منابع اصلی سلنیوم هستند. تخم پرندگان، قارچ و سیر نیز حاوی سلنیوم هستند.

ویتامین E:

منابع ویتامین E: روغنهای گیاهی (مانندروغن زیتون، روغن سویا، آفتابگردان، ذرت)، جوانه گندم، گردو، اسفناج، بروکلی، کشمش، بادام، بادام زمینی

ویتامین B۱۲:

منابع ویتامینB۱۲: جگر ، قلوه ، شیر، تخم مرغ ، ماهی ، پنیر و ماهیچه؛ منابع گیاهی فاقد این ویتامین هستند.

ویتامین B۶:

منابع ویتامینB۶: سیب زمینی، موز، برنج، مرغ، گوشت گوساله، ماهی تن و دانه آفتابگردان؛ حرارت، انجماد و سبوس‏گیری غلات باعث از بین رفتن این ویتامین می‏شود.

توصیه آخر:

در کووید ۱۹ دریافت امگا ۳، ویتامین C و آهن نیز توصیه می‏شود.

میوه ‏های رنگین به لحاظ ویتامین و مواد معدنی غنی ‏تر هستند.

تحقیق: دکتر مرضیه بیگم سیاهپوش
پزشک متخصص طب سنتی ایرانی

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.