دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹

اداره مشاوره و سلامت روان در یادداشتی منتشر کرد؛

ارتباط حال خوب با چیست

یادداشت

بطور شگفت انگیزی مغز جوان قابلیت تغییر و تحول را دارد. پس همانطور که جثه فیزیکی ما با ورزش دادن ماهیچه ها گسترش می یابد ، می توان با افزایش ارتباطات سیستم عصبی به یک مغز تکامل یافته دست یافت . لهمانطور که جثه فیزیکی ما با ورزش دادن ماهیچه ها گسترش می یابد ، می توان با افزایش ارتباطات سیستم عصبی به یک مغز تکامل یافته دست یافت . لذا در اینجا در می یابیم که بهترین حالت ما وقتی است که همه قسمت های مغز، بیشترین و بهترین ارتباط را باهم برقرار کرده باشند.

بهتراست بدانیم خوبی کردن وخوب بودن از ویژگی عقل وشعور است .
اولین جایی که ما احساسات را در آن تجربه می کنیم بدنمان است. با دنیای اطراف ارتباط برقرار کردن ملزم به شناخت خود و تمام زوایای جسم و روحمان است.پس این شعوروآگاهی است که ابتدا بایستی از خودمان شروع شود. 
بهتر است از ابتدا شروع کنیم ؛ شاید شنیده باشید نیمه چپ مغز مرکز زبان آموز و منطق است و نیمه راست مرکز خلاقیت ها ،درک غیر کلامی وتجارب احساسات است. ما میتوانیم بذر آگاهی را در کودکان و نوجوانان آبیاری کنیم ، هرچند که ممکن است آگاهی اولین کیفیت برای همراه شدن با کودکان و یا بزرگسالان نباشد، اما می شود توان شنیدن هشدارهای داخلی بدن ویک خودکنترلی تطبیقی را به آنها آموخت .

بطور شگفت انگیزی مغز جوان قابلیت تغییر و تحول را دارد. پس همانطور که جثه فیزیکی ما با ورزش دادن ماهیچه ها گسترش می یابد ، می توان با افزایش ارتباطات سیستم عصبی به یک مغز تکامل یافته دست یافت . لهمانطور که جثه فیزیکی ما با ورزش دادن ماهیچه ها گسترش می یابد ، می توان با افزایش ارتباطات سیستم عصبی به یک مغز تکامل یافته دست یافت . لذا در اینجا در می یابیم که بهترین حالت ما وقتی است که همه قسمت های مغز، بیشترین و بهترین ارتباط را باهم برقرار کرده باشند. اما چگونه و چطور این تغییر بوجود می آید؟ 
ممکن است یک غم کوچک در طولانی مدت منجر به افسردگی شود و یا ناامیدی به سمت مشکلات بزرگتر مثل عصبانیت و خشم گسترش پیدا کند.ما می توانیم به فرزندمان یا اشخاص دیگر کمک کنیم تا احساسات قوی خود را نام گذاری کنند و تجارب خود را تکامل بخشند.پس وقتی بتوان یک تجربه احساسی را شناخته و نام گذاری کرد، مغزمان واکنش کمتری به آن نشان می دهد. پس با نامگذاری برای احساسات ،می توانیم به آنها کمک کنیم تا بفهمند احساسات همیشگی و ماندگار نیستند. مثلا وقتی احساس اندوه وغم می کنیم ، بدانیم که همیشه غمگین نخواهیم بود.  پس باید به خودمان فرصتی بدهیم تا از ذهن احساسی ، جدا و به ذهن آگاه خود برسیم و درک کنیم که این احساس چه کم و زیاد در ما وجود داشته و باز هم ممکن است ایجاد شود. پس دراینجاست که فقط باید یادبگیریم آن احساس راشناخته وکنترلش کنیم.


(( زمانیکه ذهنیت خود را این گونه تغییر می دهیم توانایی خود را در پیدا کردن حال خوب،  دوباره سرپا شدن وتاب آوری بالا می بریم )) . 


زمانی که شخصی به صورت احساسی برانگیخته می شود، نمی تواند راهنمایی های ما را درک کند.پس بهتر است ابتدا ارتباط غیر کلامی مثل همدلی، تغییرحالت چهره و... انعکاس زبان بدن آنها شویم،این ابزار توجه یعنی آنها می توانند احساس امنیت و آرامش کافی داشته باشند. آنها نیاز دارند از طریق برقراری ارتباط به آرامش برسند. 
پس چه خوب است در این ایام کرونا حتی اطرافیانمان را با اینگونه تفکر کمک کنیم .

هیچکس با گفتن کلمه (( آرام باش )) آرام نشده است. بنابراین سریع ترین راه برای پرورش وگسترش آرامش در دیگران این است که خودمان آرام باشیم وخونسرد بودن را تمرین کنیم . 
هیچکس با گفتن کلمه (( آرام باش )) آرام نشده است. بنابراین سریع ترین راه برای پرورش وگسترش آرامش در دیگران این است که خودمان آرام باشیم وخونسرد بودن را تمرین کنیم . 
(( هیچ چیز به اندازه یک صدای آهنگین ملایم ویا یک لمس مهربانانه ایجاد آرامش نمی کند)).


این دوحرکت، علاقه ودوستی را ایجاد می کند و آتش خشم را خاموش می کند، ترشح کورتیزول کم و میزان ترشح اکسی توسین که همان هورمون عشق و محبت است را  افزایش می دهد. در واقع بذر مهربانی و همدلی در برقراری یک رابطه احساسی زمانی پرورش می یابد که ذهن و قلب را روبروی هم باز و دیدگاههای یکدیگر را ببینیم و به سمت هم حرکت کنیم. 
آگاهی یعنی نظم بخشیدن به احساسات و عواطف درونی وعملکرد بیرونی متناسب با آن. آگاهی و شعور نسبت به داشته های خود و نحوه استفاده از این داشته ها برای برقراری ارتباط سالم و موثر با دیگران لازم است . شاید بتوان گفت ( EQ هوش هیجانی ) همان شناخت خود است . بی نظمی در دنیای بیرون باعث بهم ریختگی درسیستم عصبی ما می شود که این بهم ریختگی باعث بدکارکردی مغز شده و در نهایت باعث بی نظمی دردنیای بیرون می شود. 
پس تاوقتی ما به شناختی ازخود نرسیم یعنی هنوز آرامش نداریم واین چرخه بی نظمی همچنان ادامه دارد.

تهیه و تنظیم : سعید اعلم زینلی

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.