شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۲

مدیر گروه آموزشی گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در آستانه سالروز ملی « گفتاردرمانی »؛

لکنت، یکی از اختلالات شایع در حوزه گفتار و زبان است

دانشگاه علوم توانبخشی

مدیر گروه آموزشی گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی روز شنبه در آستانه سالروز ملی « گفتاردرمانی – اول اردیبهشت ماه »؛ اعلام کرد که لکنت، یکی از اختلالات شایع در حوزه گفتار و زبان است، بطوری که براساس آمار جهانی، از هر صد نفر، یک نفر دچار لکنت است.

به گزارش مفدا علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛ دکتر اکبر دارویی در جمع خبرنگاران، ضمن عرض تبریک بمناسبت سالروز ملی گفتاردرمانی به جامعه گفتاردرمانگران کشور و آرزوی موفقیت برای آنان، افزود: شیوع لکنت در میان کودکان بیشتر از بزرگسالان است که در اثر آن، وقفه هایی در صحبت پیش می آید و فرد به راحتی نمی تواند صحبت کند.

    بگفته وی، طبق یافته های جدید، لکنت عمدتا از اختلالات ژنتیکی ایجاد می شود و ممکن است که در نسل های قبلی فرد مبتلا به لکنت، افرادی دچار لکنت بودند و یا از مشکلات در سیستم عصبی، بروز می کند که سبب مشکلات در روابط اجتماعی شده و انزوای اجتماعی ایجاد می کند و در نتیجه فرد نمی تواند فعالیت و استعدادهای خود را بروز بدهد و نیاز به ارائه الگوی مناسب گفتاری دارد که گفتاردرمانی می تواند به کمک این افراد بیاید.

   وی، علم گفتاردرمانی را از جمله علوم توانبخشی ذکر کرد و گفت: اختلالات گفتار و زبان که به رفع یا کاهش ارتباطات انسانها می انجامد و یا مشکلات در خواندن و نوشتن ایجاد می کند، در این حوزه قرار می گیرند. و این اختلالات می توانند به تنهایی بروز کند و یا به عنوان یکی از علائم بیماری ها و یا مشکلات جسمی و ذهنی (مانند اتیسم یا شکاف کام)، ایجاد شود.

   این عضو هیات علمی دانشگاه درباره دیگر انواع اختلالات گفتار و زبان، افزود: اختلالات صدا از حنجره پیش می آید، که برای رفع آن، بیمار به متخصص حنجره مراجعه می کند و متخصص حنجره برای توانبخشی و تکمیل مراحل درمان، می تواند بیمار را به گفتاردرمانگر ارجاع بدهد تا با تکنیک های گفتاردرمانی به بهبودی بیمار کمک شود.

   دکتر دارویی، سکته مغزی و شکاف کام را از دیگر عوامل بروز اختلالات گفتار و زبان عنوان کرد و گفت: سکته مغزی سبب اختلال در قدرت درک و بیان کلمات خواهد شد که با توجه به شدت و ضعف آن، تاثیرات آن بر گفتار و زبان فرد نیز متفاوت خواهد بود.

   وی افزود: مشکلات شکاف کام که یکی از نقص های دوران جنینی محسوب می شود، پس از اعمال جراحی و دارودرمانی، فرد به گفتاردرمانگر ارجاع داده می شود و معمولا با کار تیمی متشکل از گفتاردرمانگر، شنوایی شناس و کاردرمانگر، می توان مشکلات گفتاری فرد را بهبود بخشید.

   این متخصص و محقق حوزه گفتار و زبان همچنین تصریح کرد که درمان قطعی در هیچ اختلالی وجود ندارد و تبلیغاتی که در فضای مجازی برای درمان قطعی لکنت و یا اختلالات دیگر گفتار و زبان منتشر می شود، صحت نداشته و مورد تایید نیست، بلکه توانبخشی گفتار و زبان، بهبودی ایجاد می کند و با توجه به  شدت و ضعف اختلال و ارجاع بموقع فرد به متخصص گفتاردرمانی، در میزان بهبودی موثر خواهد بود.

   مدیر گروه آموزشی گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران، درباره میزان تربیت نیروی متخصص گفتاردرمانی در این دانشگاه گفت: این دانشگاه، به عنوان اولین دانشگاه در کشور که مقطع دکتری رشته گفتاردرمانی را راه اندازی کرد، هم اکنون دارای 12 دانشجوی دکتری رشته گفتاردرمانی است.

   دکتر دارویی، افزود: هم اکنون، 85 دانشجو در مقطع کارشناسی و 25 دانشجو نیز در مقطع کارشناسی ارشد این رشته مشغول به تحصیل هستند.

   وی، تعداد فارغ التحصیلان رشته گفتاردرمانی این دانشگاه، طی 15 دوره تحصیلی در مقطع دکتری را حدود  31 تن  و  طی 29 دوره مقطع کارشناسی ارشد را حدود 153 نفر و با برگزاری 28 دوره کارشناسی گفتاردرمانی نیز حدود 570 تن ذکر کرد.

   وی همچنین گفت: از دو بیمارستان و دو کلینیک پزشکی و توانبخشی تحت پوشش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، یک بیمارستان توانبخشی رفیده و دو کلینیک اسماء و نظام مافی، انواع خدمات گفتاردرمانی را به نیازمندان و بیماران ارائه می دهند.

   وی افزود: معمولا بیماران با مشکلات نورولوژیک، بیماران فلج مغزی و سکته مغزی، به بیمارستان توانبخشی رفیده و بیماران با اختلالات گفتار و زبان بویژه بیماران اتیسم و برخی از نوزادان با مشکلات بلع، به کلینیک توانبخشی اسماء و مددجویان با انواع اختلالات گفتار و زبان به کلینیک نظام مافی مراجعه ، و از خدمات گفتاردرمانگران این مراکز درمانی استفاده می کنند.

   وی تاکید کرد که برای اجرای پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی، از امکانات مراکز پژوهشی مانند مرکز نقشه برداری مغز و پژوهشگاه علوم شناختی، و در صورت لزوم، از ارتباطات بین دانشگاهی برای اجرای طرح های پژوهشی استفاده می شود.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.