شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶

به روز شدن روند ارائه مشاوره از طرق بسترهای مجازی

صبوری- اصفهان

فرهاد صبوری، کارشناس مرکز مشاوره دانشکده توانبخشی، در گفت‌وگو با مفدا اصفهان بیان کرد: : با توجه به اینکه در ایامی خاص مثل زمان امتحانات ممکن است دانشجویان دچار مشکلات مقطعی شوند، می‌توان جهت در دسترس بودن مشاورین در اینگونه مواقع ضروری، در ساعات خاصی از شبانه روز و یا روزهای تعطیل شماره تلفن همراه یکی از همکاران مشاور را به نرم افزار پیشنهادی داد تا در صورت ضروری بودن مشکل مراجع ارتباط از طریق مخابرات دانشگاه بطور مستقیم به شماره تلفن همراه مشاور مربوطه منتقل و پاسخ سئوال خود را از مشاور دریافت دارد .

فرهاد صبوری، کارشناس مرکز مشاوره دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در گفت‌وگو با مفدا اصفهان در خصوص پیامدهای روحی و روانی کرونا بر مردم گفت: مردم  بسیار زیادی در کشورهای مختلف جهان این روزها به دلیل شیوع نوع جدید ویروس کرونا یا به طور کامل در قرنطینه به سر می برند و یا رفت و آمدهای خود را به شکل گسترده ای محدود کرده‌اند. هرچند این تدابیر برای حفظ سلامت شخصی و عمومی در راستای مقابله با بیماری کرونا اتخاذ شده است اما تاثیر آن بر «سلامت روحی و روانی» افراد در میان مدت و حتی کوتاه مدت کم نخواهد بود.

وی افزود: در موضوع بیماری کرونا  و قرنطینه های خانگی کمتر به تبعات پایین آمدن ظرفیت روانی و انواع آسیب هایی همچون ترس، اضطراب و نگرانی پرداخته شده در حالیکه برخی  با ترس های ناشی از احتمال ابتلا به کرونا دچار درگیری های روانی شده اند و باید با این شرایط نامتعادل امور زندگی افراد (دانشجویان) وحتی روند مطالعه وپیشرفت تحصیلی شان را هم اداره کنند.

صبوری در توصیه ای به دانشجویان گفت: در این بین باید درنظر داشت  که باید به نحوی برنامه‌ریزی شود تا دانشجویان انرژی روانی خود را صرف حفظ سلامت جسمشان و فشار روانی  ناشی از این وضعیت  کنند؛ همچنین آنها  بتوانند  با اقدامات روانشناختی مناسب  نه تنها در خانه بمانند، بلکه وظیفه اصلی خود یعنی درس و پیشرفت تحصیلی شان رانیز به خوبی  پیش ببرند .

مشاور دانشکده توانبخشی در ادامه گفت: همچنین با توجه به اضطراب ناشی از این شرایط، که در میان مردم هم کم نیست، دچار آسیب‌های روانی بلندمدت نشوند. زمانی‌که  ظرفیت روانی مصرف می شود خستگی و فرسودگی روانی ایجاد می کند که حاصل آن وسواس و افسردگی توام است و شاید منجر به بروز بیماری های روانی شود که در این حالت کنترل اوضاع سخت و پیچیده تر خواهد شد. مسلما دانشجویان دانشگاه نیز بعنوان قسمتی از اعضا جامعه تمام شرایط فوق را دارند قطعا این موضوع باعث آسیب روحی روانی به این قشر فرهیخته جامعه میشود .

او در خصوص اقدامات لازم برای دانشجویان در دوران کرونا گفت: باتوجه به ضرورت داشتن ارتباط با دانشجویان انگشت شماری که در خوابگاه هستند می‌توان  ساعتی را درنظر گرفت و بااطلاع رسانی به این دانشجویان با آنها جلسه گذاشت و پیشنهاد ما این است که علاوه برحضور مشاور خوابگاه مربوطه، متخصصین مطلع از لحاظ پزشکی هم  حضور داشته باشند.

همچنین اجرای برنامه‌های آموزشی و بهداشتی (روانی و جسمی ) با دانشجویان کل دانشگاه بصورت مجزا که در این امر حتما علاوه بر مشاور دانشکده ومتخصص  تحصیلی ونماینده آموزش  یک نفر مطلع پزشکی نیزباید حضور داشته باشد تا به سوالات دانشجویان ویا حتی خانواده ها دراین زمینه پاسخدهی شود.

صبوری ادامه داد: به علاوه پیشنهاد می‌گردد با توجه به اینکه تعدادی از دانشجویان که دچار مشکلات روحی روانی هستند به دلایل مختلف مثل کم رویی، نوع موضوع مشاوره و... قادر نیستند سؤالات خود را بصورت رو در رو با مشاور مطرح کنند لازم است مرکز مشاوره امکاناتی را تهیه تا این افراد بتوانند بصورت غیر مستقیم سؤالات خود رامطرح نمایند و پاسخهای لازم را دریافت کنند.

 صبوری پیشنهادات خود را در این زمینه مطرح کرد و گفت: : به طور ساده می توان در ساعات خاص وبیناری برگزار شود و از طریق آن دانشجو سوال خود را مطرح نماید ( حتی مراجع در صورت تمایل سئوال خود را از مشاور خاصی بپرسد و یک کد برای خود انتخاب کند و مثلا ً‌سه روز بعد پاسخ خود را از طریق همان شماره تلفن و با دادن کد خود دریافت نماید . در طول این سه روز مشاور مربوطه سئوالات صوتی خود را یا از طریق تلفن یا حضور کنار سیستم ، پاسخ صوتی خود را ارائه می‌دهد و مراجع  پس از شماره گیری و دادن پسورد می تواند پاسخ خود را بشنود.)

این مشاور در ادامه توصیه های خود گفت: با توجه به اینکه در ایام خاص مثل زمان امتحانات ممکن است دانشجویان دچار مشکلات مقطعی شوند، می‌توان جهت در دسترس بودن مشاورین در اینگونه مواقع ضروری، در ساعات خاصی از شبانه روز و یا روزهای تعطیل شماره تلفن همراه یکی از همکاران مشاور را به نرم افزار داد تا در صورت ضروری بودن مشکل مراجع ارتباط از طریق مخابرات دانشگاه بطور مستقیم به شماره تلفن همراه مشاور مربوطه منتقل و پاسخ سئوال خود را از مشاور دریافت دارد .

صبوری همچنین در مورد مزیت‌های دیگر این طرح پیشنهادی اظهار کرد: بطور مثال می‌توان پیام‌های بهداشت روانی بصورت صوتی بر روی نرم افزارقرار گیرد و یا راجع به موضوعات خاص مثل افسردگی ، اضطراب امتحان ، ازدواج و غیره بصورت کلی پیشنهاداتی را در حد مثلاً 10 دقیقه ارائه کرد و کلیات حل آن موضوع برای مراجعین مطرح شود. همچنین می توان راجع به سوابق و فعالیت‌ها و زمینه های کاری هر یک از مشاورین اطلاعاتی را جهت آگاهی مراجعین در این سیستم تعبیه کرد . علاوه بر این در صورتیکه مراجعین از پاسخ مشاور قانع نشده اند آنرا مجدداً مطرح نمایند و پاسخ کامل‌تری  بگیرند و یا حتی از پاسخ ارزیابی بعمل آمده تا بتوانیم در زمانهای خاصی از کار مشاورین نیز در این خصوص ارزیابی شود .

                                                                                                                                         

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.