دوشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰

نقش انتظار و رسالت منتظران ظهور

منتظران ظهور

از اهداف مهم قیام امام عصر(عج) مبارزه با فساد و گسترش عدل و داد در پهنه گیتی است. او می آید تا منکرات را از صحنه زمین ریشه کن سازد؛ او می آید تا ظلم وستم را نابود کند وانقلاب عظیمی برپا نماید؛ احتمال قیام وانقلاب وی در هر لحظه ای ممکن است.

به گزارش مفدا نیشابور، یکی از خواسته ها و تمایلات روانی انسان، امید و آرزو به یک آینده روشن و پرنشاط و جهانی پاک و سرشار از صلح و آسایش است. هر فردی در انتظار بهروزی و حیاتی آرام  و درخشان می ‏باشد و اساساً بشر از آن وقتی که روی کره زمین استقرار یافت، همواره در آرزوی یک زندگی اجتماعی بی دغدغه و سعادت بخش بوده و این موضوع به عنوان یک اصل روانی در میان همه انسان ها و ملت های دنیا علی رغم همه اختلاف ها وتفاوت های زبانی، قومی و قبیله ای که دارند، وجود دارد و انکارناپذیر است.

دین حیات بخش اسلام، غرائز فطری بشر را رهبری نموده و در مسیر خاصی هدایت می کند تا در طریق کمال الهی حرکت کرده و از خطر سقوط در منجلاب گناه وتباهی در امان بمانند، لذا پدیده انتظار و امید به آینده ای بهتر و درخشان تر که همواره موجب رشد و تعالی و پویایی انسان است پیوسته مورد توصیه و تشویق آیین مقدس اسلام بوده و به همه پیروان خویش و رهروان راه حق و عدالت و انسانیت سفارش می کند که بهروزی و امیدواری به آینده ای روشن و عزت و خوشبختی بشر فقط در سایه حکومت عدالت گستر اسلامی و حکومت جهانی صالحان به رهبری یک انسان معصوم تحقق می یابد.

بنابراین اعتقاد به ظهور منجی و مصلحی که جهان را از ظلم وستم نجات داده و به جنایت ها و تبعیض‏ ها پایان بخشیده و همه انسان ها را به عدالت و حق طلبی وظلم ستیزی دعوت نماید، مسئله ای است که تنها اختصاص به شیعیان و پیروان اهل بیت (ع) ندارد بلکه همه پیروان ادیان و مذاهب مختلف جهان اعم از مسیحی، یهودی، زرتشتی و مسلمانان آن را قبول دارند و بدان معتقد هستند و از آنجا که نام آن منجی و مصلح جهانی در میان مسلمانان حضرت مهدی (عج) نامیده می شود و این اندیشه را اندیشه مهدویت می نامند.

لذا فرهنگ و اندیشه مهدویت منحصر به مکتب تشیع نمی باشد بلکه همه فرق و نحله های اسلامی به آن اعتقاد دارند و موضوع مهدویت به عنوان محور مشترک تمامی فرق و مذاهب اسلامی قلمداد می گردد و از طرفی از آنجائی که مسأله موعود گرایی و منجی گرایی در ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی به عنوان یک اندیشه و اعتقاد دینی تلقی می شود. لذا می توان گفت که اصل و مبنای موعود گرایی یک اصل مشترک و محور مشترک ادیان محسوب می گردد و همه پیروان ادیان مختلف الهی و آسمانی را می توان تحت لوای پرچم واحد گرد هم جمع کند و در پرتو آن آینده بشر و جهان را درعرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی وتربیتی دگرگون سازد.

موضوع مهدویت و انتظار فرج در فرهنگ اهل بیت (ع) و آموزه های دینی و اسلامی ما دارای جایگاه و منزلت ویژه ای است که در ابعاد مختلف قابل بحث وبررسی است و برای مخاطبان تازگی دارد و چنانچه به خوبی با ادبیات جدید و نیاز سنجی مخاطبان و با شیوه ای درست و قابل فهم و روزآمد تبیین گردد، بسیاری از مشکلات وچالش ها و بن بست های فراروی جامعه امروز بشری را مرتفع ساخته و به فلاح ورستگاری وخوشبختی رهنمون می سازد.

انتظار از نظر روایات اسلامی

درباره انتظار فرج و آمادگی و زمینه سازی برای ظهور مهدی موعود (عج ) و برقراری حکومت عدالت گستر امام عصر (ارواحنا فداه) وتحقق یک جامعه منتظر و رسالت مهدی باوران، علاوه بر آیات قرآن کریم، روایات زیادی از پیامبر عظیم الشأن اسلام و امامان معصوم (ع) از طریق منابع وکتب روایی شیعه و سنی بیان شده است که آنها را می توان به چندین بخش دسته بندی کرد که از آن جمله عبارت است از :

۱- اهمیت و ارزش معنوی انتظار

۲- فرهنگ انتظار و صبر ومقاومت دربرابر ناملایمات وسختی ها

۳- انتظار فرج و تلاش توأم با اخلاق پسندیده و پرهیز از گناه

۴- وظایف و رسالت فرد و جامعه منتظران نسبت به امام غایب (عج )

۵- پاداش منتظران ظهور امام عصر (عج)

اهمیت وارزش معنوی انتظار

انتظار ظهور امام عصر(ع) از دیدگاه اسلام و روایات پیشوایان اسلامی دارای فضیلت و ارزش معنوی فراوانی است. دراین زمینه به برخی از روایات واحادیث اسلامی برای نمونه اشاره می شود:

پیامبر گرامی(ص) می فرماید: "افضل اعمال امّتی انتظار فرج الله عزّوجلّ؛ بهترین عمل پیروان من انتظار ظهور داشتن از جانب خداوند متعال است". [۱]

انتظار فرج و امید به آینده روشن به انسان نیرو می بخشد و به زندگی انسان جهت می دهد تا بتواند با پشتکار بیشتر و امیدواری و پایداری و مقاومت به حیات خویش ادامه دهد.

همچنین پیامبر اکرم(ص) فرمود: "انتظار الفرج بالصّبر عبادة ؛ انتظار فرج صبورانه، عبادت است".[۲]

وظیفه و رسالت منتظران مهدی (عج)

امام صادق (ع) از پیامبر گرانقدر اسلام نقل می کند که آن حضرت، یارانش را مورد خطاب قرارداد و فرمود: به زودی پس از شما گروهی می آیند که پاداش هریک از آنان برابر با پنجاه تن از شما خواهد بود. یاران پیامبر عرض کردند:

یارسول الله: نحن کنّا معک بیدر واُحد و حنین و نزل فینا القرآن، ای رسول خدا مادر رکاب شما در جنگ ‏های بدر و احد و حنین با دشمنان اسلام جنگیدیم و قرآن کریم در زمان ما بر شما نازل شد! چگونه با همه این افتخار و سربلندی، آنان از ما برترند؟!

پیامبر گرامی پاسخ دادند: "انکّم لو تحملوا لمّا حملوا لم تصبروا صبرهم؛ اگر شما با آن مشکلاتی که آنان تحمل خواهند کرد روبه رو می شدید، صبر و مقاومت آنها را نداشتید". [۳]

از اهداف مهم قیام امام عصر(عج) مبارزه با فساد و گسترش عدل و داد در پهنه گیتی است. او می آید تا منکرات را از صحنه زمین ریشه کن سازد؛ او می آید تا ظلم وستم را نابود کند و انقلاب عظیمی برپا نماید؛ احتمال قیام و انقلاب وی در هر لحظه ای ممکن است.

قیام او تصادفی نیست یعنی علمی دارد که مافوق علم‏ ها و دانش های بشری است و قدرتی دارد که بالاتر از همه قدرتهاست و پیروان او نیز باید در انقلاب او سهم ارزنده ای داشته باشند و خویشتن را با سلاح علم و آگاهی توأم با تقوی و پاکدامنی و تهذیب نفس مجهز سازند و با خودسازی و اقامه امر به معروف ونهی از منکر زمینه ساز حکومت آن بزرگوار باشند.

امام صادق (ع) درخصوص ویژگی های یاوران امام مهدی(عج) می فرماید: "من سرّه ان یکون من اصحاب القائم فلینتظر و لیعمل بالورع و محاسن الاخلاق و هو منتظر؛ هر کس خویش دارد که از یاران امام مهدی (عج) باشد، باید منتظر باشد و پارسایی را پیشه کند و اخلاق خویش را نیکو سازد". [۴]

زمینه سازان انتظار مهدی موعود به گونه ای رفتار خواهند کرد که لیاقت و شایستگی در رکاب وی بودن و درک کردن محضر آن وجود نازنین را به اثبات برسانند و انتظار در کلیه ابعاد زندگی و حیات آنان، نقش سازنده ای داشته باشد و مسئولیت پذیر باشند و به فرموده امام صادق(ع): هرصبح و شام صبورانه در انتظار فرج آن امام همام باشند. [۵]

کسی که منتظر پاکی است، معقول نیت خودش آلوده و پلید باشد، منتظر پاکی، قلب، روان واعمال و کردارش بر اعتقادش گواهی می دهد و رهرو راستین او خواهند بود.

امام عصر (اروحنا فداه ) می فرماید: "لیعمل کلّ امرء علی مایقربُ من محبتّنا؛ هریک از شما باید کاری کند که با آن به محبت ما نزدیک شود". [۶]

بدون تردید عشق ومحبت به امام عصر(عج) و رهروی حقیقی راه ائمه اطهار، درواقع زمینه ساز عشق وعلاقه به خداوند متعال است و رسیدن به قله کمال معنویت و قرب الهی بدون دوستی اولیاء الهی و اهل بیت عصمت وطهارت ممکن نیست و لذا به قول مولوی در مثنوی:

هرکه خواهد همنشینی با خدا / او نشیند در کنار اولیاء

بنابراین نحوه ظهور آن حضرت و هدف و برنامه اش معلوم است، لذا بایستی خویشتن را طوری مجهز نماییم که آمادگی کامل و لیاقت زندگی در سایه حکومت وی را داشته باشیم و نسبت به انجام منکرات و نافرمانی ها همواره معترض بوده و در انقلاب جهانی اش سهم به سزایی داشته باشیم.

امام صادق (ع) یکی از رسالت های مهدی یاوران و منتظران ظهور آن حضرت را تقوای الهی و دین مداری می دانند و می فرماید: "ان لصاحب هذا الامر غیبة فلیتّق الله عبد ولیتمسّک بدینه؛ صاحب این امر (یعنی امام زمان) را غیبتی است که در آن هنگام، بنده باید تقوای الهی داشته باشد و به دین خدا تمسّک جوید".[۷]

امروز در قبال این همه جنایات و قتل و خونریزی آمریکا و صهیونیست های اشغالگر و هم پیمانان غربی و برخی از کشورهای مرتجع عربی در حق مردم مظلوم وستمدیده یمن، فلسطین، میانمار، بحرین، سوریه و سایر مناطق، همه مسلمانان جهان و عدالت خواهان دنیا موظفند با الهام از سیره عدالت گسترانه و ظلم ستیزانه امام عصر(عج)، به یاری مظلومان بشتابند و آنها را از شر همه نیروهای شیطانی واستکباری نجات دهند.

امروز که دشمنان اسلام درصدد مقابله با اندیشه مهدویت برخاسته اند و با ارائه مباحث اختلافی و شبهات ناروا و معرفی چهره های دروغین و مدعیان کاذب مهدویت تلاش می کنند فرهنگ پویا و زنده مهدوی را منحرف سازند، همه دلسوزان وعلاقمندان به اسلام عزیز موظفند اندیشه مهدویت را به خوبی برای مخاطبان جامعه امروزی با شیوه های مناسب و کاربردی تبیین ساخته و آن را به عنوان محور اشتراک همه مذاهب اسلامی و ادیان الهی معرفی نمایند.

امیداست خداوند متعال به همه مشتاقان و ارادتمندان به ساحت مقدس آن حضرت توفیق عنایت فرماید تا با الگوی پذیری از فرهنگ انتظار، روح مسئولیت پذیری و آمادگی را در یاوران مهدی منتظر(عج) تقویت کرده و فیض درک حضور فرزند دلبند زهرای اطهر (س) را به همه ما عطا فرماید؛ آمین یا رب العالمین.

پی نوشت ها:
۱. بحار الانوار، مجلسی ، جلد ۵۲ص ۱۲۲، حدیث دوم
۲. بحار الانوار، مجلسی ، جلد ۵۲ص ۱۲۲، حدیث اول
۳. بحار الانوار، مجلسی ، جلد ۵۲ص۱۳۰، حدیث ۲۶
۴. کتاب الغیبة، نعمانی ، صفحه ۲۰۰
۵. انتظر الفرج صباحاً ومساءاً (بحار الانوار جلد۵۲ ص ۱۳۱) و (الغیبة، نعمانی ، باب ۱۰، فصل ۲، حدیث ۳)
۶. تهذیب الاحکام، جلد اول ، ص ۳۸
۷. بحار الانوار، مجلسی ، جلد ۵۲، ص ۱۳۵، حدیث ۳۹

منبع: خبرگزاری اهل بیت(ع) 

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.