یکشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹

همراه با پژوهشگر دو درصد برتر جهان دانشگاه علوم پزشکی گیلان

مصاحبه

دکتر مهدی شیرزاد سیبنی پژوهشگر دو درصد برتر جهان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: کسب اطلاعات در زمینه انجام پژوهش، نوشتن مقالات، شرکت در کارگاه های مختلف و ارتباط با پژوهشگرانی که در این زمینه تبحر و تجربه کافی دارند، از جمله مهارت هایی است که باید در ابتدای ورود به حیطه پژوهش کسب نمود.

به گزارش مفدا گیلان، هرساله دانشگاه استنفورد کالیفرنیا، دانشگاه‌های کشورهای گوناگون را بررسی و آنالیز کرده و دانشمندان یک درصد و دو درصد را اعلام می‌کند. 
در این بررسی و ارزیابی در سال ۲۰۲۰،  ۱۵۹۶۸۳ پژوهشگر در ۲۲ حوزه علمی و ۱۷۶ حوزه تخصصی بر اساس شاخص‌های استنادی استاندارد طبقه بندی شده و ارزیابی و انتخاب این محققان براساس شاخص کامپوزیت C و معیارهای شش گانه Total citation،  H-index،  Coauthorship-adjusted H-index،  Total citation to single authored papers،  Total citation to single+first    authored papers   و Total citation to single+first+last  authored papers  انجام شده است.
در نهایت، فهرست دانشمندان دو درصد برتر توسط محققان این دانشگاه و با بررسی و ارزیابی مستندات داده‌های پایگاه اسکوپوس ارائه و در تاریخ ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰ در مجله Plos Biology منتشر شده است که نام دکتر مهدی شیرزاد سیبنی، رئیس دانشکده بهداشت و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این میان می‌درخشد.
دکتر شیرزاد در گفتگو با وب‌دا گیلان و در پاسخ به سوال "علت انتخاب او به عنوان پژوهشگر دو درصد برتر جهان" اظهار داشت: بنده با انتشار ۵۶ مقاله و ثبت و انتشار اولین مقاله در سال ۲۰۱۰ در این مجله بر اساس شاخص C رتبه ۱۲۳۴۶۶ را کسب نموده ام.
وی درباره محور اصلی مقالات مورد پژوهش، گفت:  زمینه این مطالعات رشته مهندسی محیط شامل گرایش هایی چون تصفیه آب و فاضلاب، کنترل آلودگی هوا و مدیریت مواد زاید و جامد و تحقیقات در حوزه فناوری های نوین به ویژه نانوفناوری (تولید نانو ذرات و نانوکامپوزیت‌های حوزه سلامت وتجاری سازی آن‌ها) است.
عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه علت اصلی انتخاب انجام پژوهش را این گونه، تشریح کرد: موضوع انتخابی، مرتبط با رشته تحصیلی بنده و علاقه ای که نسبت به این موضوع و کارکردن با تکنولوژی های جدید دارم نیز در این راه، تاثیر گذار است.
وی در پاسخ به "راه رسیدن به موفقیتتان را بیشتر توضیح دهید." اظهار کرد: مطالعه تخصصی بسیار زیاد و بررسی آخرین مقالات چاپ شده توسط دانشمندان این رشته، نگاه نقادانه به روش‌های موجود، بیان مساله و صرف وقت برای توسعه روش های جدید و یا بهبود روش های موجود در شاخه تخصصی، توجه به تولید و توسعه روش های قابل استفاده برای دیگران (دانشگاه و صنعت) برای حل مشکلات یا بهبود روش های موجود بوده که موجب ارجاع به روش های توسعه داده شده است. یعنی کیفیت مقالات و روش ها در اولویت بوده و نه تعداد آن‌ها. همچنین پیگیری‌ها و تلاش‌های بنده به منظور تعریف پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری کاربردی و ایجاد انگیزه و اشتیاق در دانشجویان، بهره‌گیری بهینه از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و همچنین حمایت‌های دانشگاه از عوامل مهمی می باشند که سبب دستیابی به این موفقیت شده است.
 رییس دانشکده بهداشت گیلان در توصیه به علاقه‌مندان و پژوهشگران افزود: کسب اطلاعات در زمینه انجام پژوهش، نوشتن مقالات، شرکت در کارگاه های مختلف و ارتباط با پژوهشگرانی که در این زمینه تبحر و تجربه کافی دارند، از جمله مهارت هایی است که باید در ابتدای ورود به حیطه پژوهش کسب نمود.  یکی از نکات مهم که در پیشرفت دانشکده ها این است که باید روی نیروی جوان، سرمایه گذاری کنیم.
وی ادامه داد: یک محقق باید ارتباط علمی زیادی با خبرگان رشته‌ خود داشته باشد و مطالب جدیدی را بیاموزد و آموزش دهد تا ایده ای جدید شکل گیرد. شاید هفته‌ها زمان صرف شود تا ایده ای جدید شکل گیرد، ایده ها در ابتدا، شکل نسنجیده و ناپخته دارند و بر اثر تمرین، ممارست و تحقیق به شکل کامل خود می‌رسند. نباید این طور باشد که تحقیقی که در اروپا انجام گرفته را کپی کنیم ودر منطقه خودمان کار کنیم. این کار دیگر یک ایده علمی محسوب نمی شود و تاثیری در علم جهانی ندارد.
دکتر شیرزاد در تبیین مشکلات موجود در این مسیر، اظهار کرد: اگر بدون مشکل، کار کنیم هنری نکردیم، ما هم محدودیت هایی داریم که ممکن است مشکلاتی بر سر راه یک پژوهشگر ایجاد کند. در شرایطی که همه امکانات فراهم باشد همه می‌توانند کار کنند و این نقطه‌ای است که تفاوت پژوهشگر خوب، مشخص می شود که تهدید ها را به فرصت، تبدیل می‌کند و با توجه به همه محدودیت‌ها به‌دنبال خلاقیت و بهره برداری از آن‌ها باشد.
وی افزود: لازم به تذکر است که تولید مقاله، پایان راه و مقصد در پژوهش نیست. تولید مقاله یعنی مطرح شدن و نمایش در دنیای علم و جهان که بی شک می‌تواند یکی از نمود قدرت کشورها، باشد. کشورهای پیشرفته به مراتب تعداد مقاله‌های بیشتری نسبت به کشورهای جهان سوم تولید می کنند؛ البته آموزش و پژوهش نیز مکمل آن بوده و هیچ یک، جای دیگری را نمی گیرد و لازم است هردو جنبه، به موازات هم تقویت شوند.
 دکتر شیرزاد افزود: از ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان و معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه بابت حمایت های فراوانشان از پژوهشگران و در این راستا، تشکر می کنم.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حمایت از پژوهش و پژوهشگر، بسیار قوی عمل می‌کند و امیدوارم نیروهای جوانی و به خصوص اعضای هیئت علمی که وارد دانشگاه می شوند، خود را با محدودیت‌های موجود، وفق دهند و در کنار تدریس، به بحث پژوهشی نیز بپردازند و به سوی مشکلات و تقاضاهای پژوهشی خارج از دانشگاه رفته و برای یافتن راهکار مطلوب، مثمر ثمر باشند.
گفتنی است که دکتر مهدی شیرزاد سیبنی متولد ۱۷ شهریور ماه ۱۳۶۲ اهل شهرستان رودبار است. وی مقطع دکتری تخصصی خود را در سال ۹۶ از دانشگاه علوم پزشکی ایران گذراند و از سال ۸۹ به عنوان عضو هیات علمی متعهد به خدمت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و  در سال ۹۴ هیات علمی به صورت بورسیه دانشگاه بوده است؛ وی هر ساله (دوران دانشجویی و هیات علمی) به عنوان پژوهشگر برتر کشوری، استانی و دانشگاهی نیز برگزیده شده است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.