یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰

در دومین نشست اردیبهشت ماه همتایاران سلامت روان مطرح شد؛

نگاهی بر راهکارها و متدهای همدلی و هم حسی در ارتباطات فردی و اجتماعی

مشاوره همتایاران

دومین نشست اردیبهشت همتایاران سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه در تالار ابن سینا برگزار شد. 

به گزارش مفدا تربت حیدریه، دومین نشست اردیبهشت همتایاران سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه روز گذشته در محل تالار ابن سینا این دانشگاه با محوریت مهارت ارتباط موثر و همدلی برگزار شد. 
خضری، مشاور برجسته دانشگاه در این نشست انتقال پیام های غیرکلامی را سریعتر از پیام های کلامی دانست و دریافت این پیام های غیرمستقیم را از سوی طرف مقابل بصورت ناخودآگاه عنوان کرد بدین صورت که ممکن است فرد در مقابل حرف جبهه بگیرد اما در مقابل حسی که منتقل می شود بدون این که تصمیمی داشته باشد، حس همدردی، همدلی و درک متقابل و یا تمسخر،غرور و تکبر  به او انتقال می یابد. 
وی روابط غیرکلامی در ابراز نگرش ها و هیجانات را  نیرومندتر از روابط کلامی دانست و تصریح کرد: این روابط صدق و کذب سخنگو را نشان می دهد و مشخص می شود که زبان فرد با زبان بدنش چه میزان صادق است. 
مشاور برجسته دانشگاه با بیان این که همدلی کلمه ای جادویی است که در زندگی نتیجه می دهد، بیان کرد: بسیاری از مشکلات روابط خانوادگی، همسری و اجتماعی به دلیل همدلی و هم حسی نکردن است.
خضری در ادامه انتقاد،نصیحت کردن،برچسب زدن،تشخیص گذاری،قضاوت کردن،سرزنش و یا اغراق کردن،بی اهمیت و کوچک نشان دادن مشکل،راهنمایی و ارائه راه حل را از جمله موانع همدلی دانست. 
وی در ادامه مهمترین روش های همدلی را گوش دادن فعال، انعکاس احساس، محتوا یا معانی، انعکاس تلخیصی،تمرکز بر روی کلمات خاص و احساسی،توجه به محتوای کلی پیام،مشاهده زبان بدن و در نهایت خود را به جای فردمقابل قراردادن و احساس خود را در آن شرایط دانستن عنوان کرد. 
مشاور برجسته دانشگاه ادامه داد:  گوش دادن فعال به منزله سکوت در عین توانایی سخن گفتن آگاهانه بوده و انعکاس تلخیصی مطرح کردن همدلی بطور خلاصه برای نشان دادن درک و فهم موضوع طرف مقابل است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.