چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹

در اولین نشست شورای راهبردی استادان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مطرح شد؛

لازمه اسلامی شدن دانشگاه ها، رعایت اصول فرهنگی و اخلاقی است

دانشگاه علوم بهزیستی

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، در اولین نشست شورای راهبردی استادان این دانشگاه با موضوع « بررسی نظام اسلامی شدن دانشگاه، راهکارها و موانع » که با حضور جمعی از اساتید برگزار شد، گفت: اسلامی شدن دانشگاه‌ها، زمانی امکان پذیر خواهد بود که دانشگاه رسالت خودش را انجام دهد و با رعایت اصول فرهنگی و اخلاقی به این مهم دست پیدا کنیم.

به گزارش مفدا علوم بهزیستی و توانبخشی؛ دکتر حمیدرضا خانکه رئیس دانشگاه ضمن عرض تسلیت فرارسیدن شهادت حضرت زهرا (س) افزود: اگر زنان ما بخواهند در  تاریخ به الگویی افتخار کنند، وجود حضرت زهراست و اگر جوانان ما امروز سلبریتی ها را الگو می دانند، حتما ما در برخی عرصه ها کم کار کرده ایم.

  وی همچنین اظهار کرد: اسلامی شدن دانشگاه ها طی ۲۰ سال گذشته به دفعات مطرح شده اما این موضوع با سوء تعبیر و ترجمه گوناگون همراه بوده است. در سال‌های گذشته از سوی دفتر نهاد رهبری و در راستای بحث اسلامی شدن دانشگاه ها، موضوع دانشگاه سالم مطرح شد و در یک کنفرانس یک روزه با حضور دانشگاه های مختلف خواستیم تا  دانشگاه های مختلف مولفه‌های دانشگاه سالم را تبیین نمایند که در این عرصه دانشگاه نسل اول، دوم، سوم و چهارم مبتنی بر تولید دانش به عنوان سرمایه و تولید ثروت مطرح شد، اما مباحث فرهنگی پر رنگ نبود.

  دکتر خانکه افزود: خیلی از جوانان ما فکر می کنند، دانشگاه های خارج از کشور آزادند، اما با تدریس در چندین  دانشگاه به این رسیده ایم که دانشگاه و کلاس برای خودش الگوی پوشش و اصول خاصی دارد و رعایت این مولفه ها امری ضروری است.

    وی ادامه داد:  اگر در کشور ما به دانشجو بگویند " پوشش رعایت شود "، تصور می شود که این حرف ناشی از نگاه مذهبی است، اما باید بدانیم در محیط علمی و پیشرفته، رفتار استاد دانشگاه، رفتار اجتماعی کارمند  و دانشجو باید حرفه ای  باشد و  در گزینش ها باید این موارد مد نظر قرار بگیرد.

   رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار داشت: دانشگاه سه ضلع مهم استاد،  انشجو و کارمند دارد و هر سه واجب هستند، و اگر دانشجو نباشد، دانشگاه معنا پیدا نمی کند و نقش استاد هم معلوم است. ما در جذب اساتید، موضوع " صلاحیت عمومی " را داریم که خیلی پررنگ نیست، استاد در کلاس نقشه هدایتگر و فرصت ساز دارد، اما در برخی مواقع نیز می‌تواند نقش گمراه‌کننده داشته باشد و شبهات از کلاس آغاز شود.

   وی تصریح کرد: باید بدانیم، نظارت در خارج از کشور بسیار سختگیرانه تر از ایران انجام می شود و به هر فردی اجازه حضور در کلاس داده نمی شود، اساتید در پست های موقت، مکرر نظارت و ارزیابی خواهند شد که این مهم، بیانگر تاثیرگذاری نقش استاد است.

   دکتر خانکه در جمع استادان شرکت کننده در نشست شورای راهبردی تاکید کرد: همه ما باید بدانیم، تعبیر اسلامی شدن به معنای جدا کردن زنان از مردان و امنیتی شدن فضای دانشگاه نیست، بلکه باید همه دست به دست هم، با رعایت اصول فرهنگی و اخلاقی برای رسیدن به محصول بهتر که رضایت خدا و خلق خدا را در بر دارد، تلاش کنیم.

مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه: دانشگاه ها، با تربیت متفکران و مدیران آینده، در جهت بخشیدن به حرکتهای گوناگون اعتقادی، فرهنگی و سیاسی جامعه مؤثرند

   حجت الاسلام والمسلمین محمد افشاری مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه در اولین نشست شورای راهبردی استادان گفت: دانشگاهها و مراکز آموزش عالی هر جامعه معرّف و مبیّن بالاترین تفکر و علم آن جامعه محسوب می شوند و اصول جهان بینی و نظام اعتقادی و ارزشی جامعه را در خود متجلّی می سازند و با تربیت متفکران و دانشمندان و مدیران آینده، در جهت بخشیدن به حرکتهای گوناگون فکری، اعتقادی، فرهنگی و سیاسی جامعه مؤثر واقع می شوند.

   وی با اشاره به کلام مقام معظم رهبری در خصوص  اسلامی شدن دانشگاه ها و اهمیت آن، بیان کرد: اسلامی شدن به معنای ظاهری و شکلی نیست، بلکه مفاهیم عمیق و تخصصی در قالب چهار نظام آموزشی، پژوهشی، مدیریت و مباحث فرهنگی را در خود جای داده است و با توجه به اهمیت این موضوع و جایگاه اندیشه ورز استادان دانشگاه، تصمیم گرفتیم تا به این موضوع اساسی بپردازیم و در جلسات آتی با توجه به اهمیت موضوع، از حضور معاونان و متولیان در دانشگاه بهره مند خواهیم شد .

  مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه اظهار داشت: در طراحی سند جدید دانشگاه اسلامی، برای افزایش ضمانت اجرایی، نظام های چهارگانه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، تربیتی و مدیریت، طراحی و تدوین شد که براساس آن متولیان هر بخش مشخص شده و سند از تمرکز و انسجام برخوردار باشد.

  وی گفت: سند شورای اسلامی شدن دانشگاه ها اولین و مهمترین سند در عرصه دانشگاه هاست که سال 76 طبق فرمایش مقام معظم رهبری، در ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد و براساس این سند، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هر جامعه نماد بالاترین سطح علم و فرهنگ آن جامعه محسوب می‌شوند.

    حجت الاسلام والمسلمین افشاری افزود: بنابراین آموزش عالی کشور ‌بایستی، مبدأ تحولات علم و فرهنگ باشد.  احیای هویت تمدنی و پیشرفت جمهوری اسلامی، مستلزم رشد متوازن و همه جانبه ابعاد علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور است که در مسیر تعالی آن، آموزش عالی کشور نقش پیشران و موتور محرکه را برعهده خواهد داشت.

   وی بیان کرد: آموزش عالی کشور، رسالت‌های مختلفی در ابعاد فرهنگی - تربیتی، آموزشی، پژوهشی و فناوری و مدیریتی به عهده دارد که ‌بایستی آنها را به صورت نظام واره لحاظ نمود و مهم‌ترین آنها عبارتند از « ‌تربیت متخصصین متعهد، خلاق، ماهر و کارآفرین،‌ تولید، انتقال و انتشار دهنده علم و فناوری که در خدمت نیازهای جامعه اسلامی باشد،‌ ساختاری کارآمد و اثربخش با تعامل سازنده و اثرگذار در سطوح ملی، منطقه‌ای و فراملی »، که در نظر داریم تا با همکاری، نگاه عالمانه و عالی استادان در قالب کارگروه های تخصصی و با تاکید رشته های تخصصی خودشان به  ابعاد گوناگون سند، نظیر تقویت هویت ایرانی  با نگاه بومی دست پیدا کنیم .

   مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه، بروز رسانی سرفصل های گروه معارف متناسب نیاز دانشجویان، کارهای بین رشته ای دین و سلامت در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی، توجه بیشتر به مولفه های سخت افزاری و نرم افزاری تمدن اسلامی و تاکید بر نقش دانشگاه ها، تفاهم نامه میان دفتر نهاد رهبری و وزارت بهداشت در قالب مرکز مطالعات بین رشته ای توسعه سلامت و معارف اسلامی را از دیگر برنامه های کاری دفتر نهاد رهبری دانست که در بلند مدت سهم خوبی در موضوع اسلامی شدن دانشگاه ایفا خواهد نمود.

   گفتنی است؛ « تامین محتوای فرهنگی و معنوی استادان از سوی دفتر نهاد رهبری، تقویت گروه معارف، آموزش مفاهیم اسلامی به دانشجویان،  تاکید بر خودباوری، خداباوری و رویکرد الهی و توحیدی، ایجاد برنامه های عملیاتی کاربردی، اقدامات مدیریتی در اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه و توجه به نظام مدیریتی دانشگاه و تربیت مدیران شایسته، ایجاد ضمانت اجرایی، آموزش های اخلاق عملی و حرفه ای با تاکید بر رویکرد فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی، ارائه راهکارهایی جهت مسئولیت پذیری دانشجویان،  ایجاد دفتر رسانه و هنر در دانشگاه،  تقویت کارهای گروهی بین گروه های آموزشی و درون گروه های آموزشی در عرصه دین و سلامت، کارهای فرهنگی مبتنی بر نیاز و شناسایی موانع در کنار همت و مدیریت جامع و تاکید بر پژوهش های کاربردی با رویکرد حل مسائل کشور »، از مباحث مطرح شده استادان بود.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.