سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴

به مناسبت روز بصیرت؛

درک ضعف‌ها و قوت‌ها و تهدیدها و فرصت‌های جامعه خود و رقیب

سالروز حماسه ۹ دیماه، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت، گرامی باد

نهم دی‌ماه در سال ۹۰ رسما وارد تقویم و در مناسبت‌های سالانه «روز بصیرت و میثاق امت با ولایت» نام نهاده شد. اکنون حدودیک دهه از عمر این حرکت بزرگ مردمی در کشور که پایانی بر فتنه بود، می‌گذرد و هر ساله مردم ایران در جای جای میهن اسلامی این روز ماندگار را با برگزاری تجمعات و سر دادن شعارهایی گرامی می‌دارند

به گزارش مفدا، فضایی که در سال ۸۸ مردم با آن مواجه بودند فضایی پر از غبار فتنه بود فضایی پراز شبهه و شایعه ، خوب است برای تبیین فضای اجتماعی آن تاریخ ، بررسی مختصری در خصوص فتنه نیز داشته باشیم.

فتنه چیست؟

ابتدا باید ببینیم فتنه چیست و به چه فضایی فضای فتنه گفته می شود؟ فتنه به دو معنا در نهج البلاغه آمده، یکی جریانی که حق از باطل مطلقاً روشن نیست یا هر دو طرف سهمی از حق و باطل دارند. این فتنه همان است که در اولین کلمات قصار نهج البلاغه آمده است. « کُن فِی الفِتنَهِ کَابنِ اللَبون، لاَظهرٌ فَیُرکَب و لا ضرعٌ فَیُحلَب» در فتنه مثل شتر دو ساله باش که نه پشتی برای بار بردن و نه پستانی برای شیر دادن دارد. بسیاری از دعواهای ناسیونالیستی که در شهر ها است و بسیاری از دعواهای خانوادگی در این حوزه قابل ارزیابی است و هیچ طرفی نمی تواند بگوید که صد در صدحق است یا صد در صد باطل است. اینجا باید بی طرف بود. و با شعارهای جذّاب چهره خود را پوشیده نگه می دارد

 عوامل فتنه و زمینه سازان فتنه چه کسانی‌اند؟

 خطبه ۵۰ نهج البلاغه؛ فتنه و فتنه گران را اینگونه معرفی کرده است: همانا آغاز پدید آمدن فتنه‌ها، پیروی خواهش‌های نفسانی است. بدعت هایی در احکام آسمانی، بدعت هایی که کتاب خدا آن را نمی پذیرد و گروهی از گروه دیگر یاری خواهند تا بر خلاف دین خدا، اجرای آن را بر عهده گیرند. پس اگر باطل با حق در نیامیزد حقیقت جو آن را شناخت و اگر حق به واسطه باطل پوشیده نشود برای دشمنان دیگر مجال طعنه زدن باقی نمی ماند. لیکن اندکی از حق و باطل به هم می آمیزد، آنگاه شیطان فرصت می‌یابد و حیلت خواهد نمود تا بر دوستان خود چیره شود و از راهشان منحرف نماید. اما آنان که لطف حق را در یافته باشند، نجات یابند و راه حق را برخواهند گزید. ( ترجمه سید جعفر شهیدی)

زمان آگاهی با نگاه به آینده:

زمان اگاهی یعنی زمان‌شناسی و موقعیت سنجی و آگاهی از مقتضیات زمانی که در آن زندگی می‌کنیم. یعنی در حصار گذشته محصور نبودن و در زندان حال گرفتار نشدن. و به آینده نظر کردن یعنی برسنن حاکم بر تاریخ واقف بودن و توانایی تطبیق امروز با گذشته و وقایع امروزین با وقایع مشابه تاریخی را داشتن،برای استخراج درس‌ها و عبرت‌های زمانه به منظور ساختن آینده رمشن. و چه آینده‌ای روشن تر از جهان پس از ظهور حضرت ولی عصر (عج) اصولا جلوه‌های مهم تمایز تشیع با همه ادیان و مذاهب دیگر همین آینده نگری و تعیین مسئولیت شیعه منتظر برای سهم داشتن در ساختن آینده است. و بخش عمده‌ای از روایات و احادیث آخر الزمانی  که علایم آخر الزمان و ظهور را بیان داشته اند. و در حقیقت برای منتظران وظیفه و نقش تعیین کرده اند هم به همین خاطر است.راستی هیچ به نشانه های آخرالزمان و علائم غیر حتمی ظهور و تطابق عجیب آنها با زمان حاضر توجه کرده‌اید.

 جامعه آگاهی  با نگرش جهانی:

جامعه آگاهی به طور خلاصه یعنی شناخت گرایش‌ها نگرش‌ها وارزش‌ها و ضد ارزش های حاکم جامعه‌ای  که در آن زندگی می‌کنیم ، آن هم بدون هیچ تعصبی.سپس شناخت جامعه رقیب همراه با وقایع نگری و  علاوه بر این درک کلی  شرایط حاکم بر جامعه بین‌المللی  و نگاه جوامع دیگر  به جامعه اسلامی ایرانی ما و عوامل مهم هویت بخش زندگی ما از دیگر فاکتور های لازم این بخش است. قدم بعدی در این رابطه  درک هویت جمعی خود و نقش و جایگاه خود  به عنوان یک فردی از یک جمع و جزئی از یک کل  منسجم برای رسیدن به جامعه آرمانی و آرمان شهر اسلامی است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.