شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸

شرایط کرونایی دانشجویان را وادار می‌کند از قالب همیشگی‌شان خارج شوند

اصفهان

اپیدمی کرونا مزایا و معایبی در سطح آموزش و فعالیت‌های دانشجویی داشته است. از مزایای این اپیدمی، آشنایی بیشتر و استفاده از امکانات تحصیل و فعالیت غیرحضوری است. این موضوع به توانمند شدن دانشجویان کمک کرده است و آنها را وادار نموده تا از قالب همیشگی دانشجویی خارج و خود را با شرایط جدید وفق دهند.

سهیلا جعفری میانائی، معاون دانشجویی فرهنگی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با مفدا در خصوص اقدامات انجام شده در دانشکده پرستاری و مامایی گفت:

اقدامات انجام شده در دو سطح اساتید و دانشجویان بوده است در سطح اساتید و دیگری در رابطه با دانشجویان که می‌توا اینگونه نام برد: تهیه محتواهای آموزشی بر اساس آخرین اطلاعات WHO و up to date و CDC. دانشجویان نیز در ترجمه این محتواها مشارکت داشتند، پاسخگویی به سوالات مردم در سامانه 3113ف، تشکیل وبینارهای مرتبط با سلامت روان و کرونا توسط گروه روانپرستاری، سخنرانی اعضای گروه کودکان و نوزادان در وبینارهای مرتبط با کووید 19 در کودکان، بازرسی های مکرر ریاست محترم دانشکده و معاون محترم آموزشی از بیمارستانهای سانتر کرونا و آشنایی نزدیک با مشکلات پرستاران شاغل در این بیمارستانها و جمع آوری کمک نقدی و اهداء به دانشجویانی که خانواده آنها متأثر از شیوع کرونا، دچار مشکلات اقتصادی شده بوند.

وی ادامه داد: اقدامات انجام شده در سطح دانشجویان، تشکیل گروههای کوچک دانشجویی به منظور تولید محتواهای علمی مرتبط با کرونا برای جامعه، راه اندازی پیج اینستاگرام "در خانه بمانیم" در دوران شیوع کرونا به منظور آگاه سازی جامعه و تشویق مردم به در خانه ماندن، تولید کلیپ‌های انگیزشی و آموزشی به منظور تشویق مردم به در خانه ماندن و رعایت پروتکلهای بهداشتی، حضور در مراکز بهداشت در قالب کارآموزی بهداشت و پیگیری شرایط بیماران مبتلا به کووید و آموزش به بیماران و خانواده های آنان، تشکیل گروه جهادگران و آموزش داوطلبان حضور در بخشهای بستری بیماران مبتلا به کرونا به منظور کمک به کادر درمان و  تشکیل گروههای حمایتی زیر نظر خیریه های معتبر و جمع آوری کمکهای مردمی برای کمک به نیازمندان سطح جامعه بود.

جعفری در پاسخ به سوال  بسترسازی‌های صورت گرفته  با توجه به تغییر حضور دانشجویان و آنلاین شدن حضورشان بیان کرد: در شرایط فعلی دانشجویان تشویق شده اند که مانند آموزش، فعالیتهای دانشجویی خود را نیز به صورت مجازی انجام دهند. بدین منظور لینک تریپل بی یا اسکای روم در اختیار آنان قرار داده می شود. تا کنون انجمن های علمی و تشکلها برنامه های خوبی را به صورت مجازی برگزار کرده اند. از دانشجویان علاقمند به انجام فعالیتهای هنری نیز خواسته شده است از این بستر استفاده کرده و با تولید کلیپ و برگزاری مسابقات مجازی، فعالیت خود را ادامه دهند.

از طرف دیگر، دانشجویان از طریق واتس اپ با بنده در ارتباط مداوم بوده و طرحها و پیشنهادات انجام فعالیتها به صورت تعامل دوطرفه مورد بررسی قرار می گیرد.

وی در مورد دانشجویان جدیدالورود و اقدامات و بسترسازی‌ها، برای آشنایی بیشتر آنها با فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته تشریح کرد:  دانشجویان جدیدالورد هم از طریق دانشجویان و هم از طریق فعالیت‌های برنامه ریزی شده توسط اساتید مورد حمایت قرار گرفتند. همیاران که از دانشجویان ترمهای بالاتر تشکیل شدند، هر کدام تعدادی از دانشجویان جدیدالورد را تحت حمایت قرار داده و آنها را با موارد آموزشی و فعالیتهای فرهنگی دانشگاه و دانشکده آشنا نمودند. همیاران با برگزاری وبینارهایی دانشجویان جدیدالورود را با سامانه های نوید و سما آشنا نمودند و محتواهای جذابی به منظور کاهش استرس امتحان و نحوه درس خواندن در اختیار آنان قرار دادند. این دانشجویان در قالب طرح حمایت آموزشی- دانشجویی، همچنان تحت حمایت دانشجویان ترمهای بالاتر قرار خواهند داشت.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشکده پرستاری و مامایی  ادامه داد: وبیناری برای دانشجویان جدیدالورد تشکیل شده و در آن ریاست محترم دانشکده، معاونین محترم آموزشی و دانشجویی فرهنگی حضور داشتند. دانشجویان فعال فرهنگی نیز به معرفی انجمن یا تشکل خود پرداخته و از دانشجویان جدیدالورد خواستند که در این فعالیتها مشارکت نمایند. دبیر شورای صنفی و نماینده شورای مشاورین جوان و سردبیر یکی از مجلات دانشکده نیز به معرفی فعالیتهای خود پرداختند.

در این جلسه یکی از اساتید و پرسنل واحد آموزش، به معرفی سامانه سما و نوید پرداختند. کارشناس امور دانشجویی نیز دانشجویان را با نحوه گرفتن خوابگاه، کمد، وامهای دانشجویی و ... آشنا نمود. به منظور آشنایی دانشجویان هر سه رشته (پرستاری، مامایی، اتاق عمل) کلیپ معرفی مدیران گروهها توسط انجمن های علمی هر سه رشته تهیه شد و در اختیار دانشجویان جدیدالورد قرار گرفت. کمیته تحقیقات دانشجویی و دفتر مشاوره دانشکده نیز از طریق کلیپهایی که توسط یکی از دانشجویان تهیه شده بود، به دانشجویان جدیدالورد معرفی شد.

وی گفت: دو گروه از دانشجویان، کلیپ معرفی فضای فیزیکی دانشکده را تهیه کرده بودند که یکی از کلیپها در وبینار پخش شد و یکی از آنها در گروه واتس اپی دانشجویان جدیدالورود قرار داده شد. از یکی از دانشجویان فعال در حوزه موسیقی خواسته شد که کاری را برای پخش در وبینار آماده نماید و یکی از کارهای خوانندگی ایشان در وبینار به نمایش گذاشته شد. مجری این وبینار نیز یکی از دانشجویان بود که وی نیز با تبحر و متناسب با برنامه ای که قرار بود اجرا شود، دانشجویان را با فعالیتها و افراد آشنا می کرد.

جعفری در خصوص حمایت‌های صورت گرفته از انجمن‌ها و تشکل‌های فعال د دانشکده اظهار کرد:

انجمن ها و تشکلهای فعال در دانشکده پرستاری و مامایی عبارتند از: انجمن های علمی پرستاری، اتاق عمل و مامایی، بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان. کانون ادبی باران و کانون هنری نارنگی که در سطح دانشگاه فعالیت می کند نیز توسط دانشجویان این دانشکده تأسیس شده و اداره می شود.

تمام انجمنها و تشکلها و نیز شورای صنفی دانشجویان، مکان مشخص و مجزایی برای فعالیت دارند. دانشجویان برای انجام فعالیتهای خود با بنده مشورت می نمایند. بنده ضمن ارائه راهکار، تسهیلات لازم برای فعالیتهای آنان را نیز فراهم می نمایم. از سوی دیگر برخی از فعالیتها را بنده ابتداءا به دانشجویان پیشنهاد می دهم و از آنها می خواهم که در آن خصوص فعالیت نمایند. دانشجویان فعال در حوزه های هنری نیز تشویق شده اند که به صورت گروهی فعالیت نمایند. بر این اساس قبل از شیوع کرونا، دانشجویان در قالب گروهها تئاتر و موسیقی فعالیت می کردند. همچنین یکی از دانشجویان توانمند در حوزه مجری گری، به تدریس فنون اجرای مؤثر به دانشجویان علاقمند می پرداخت. در هر سال برگزاری یک تا دوبار بازارچه تغذیه، با مشارکت حداکثری دانشجویان و اساتید، زمینه فعالیت دانشجویان زیادی را فراهم می کرد.

وی گفت: در شرایط فعلی از دانشجویان خواسته شده با برنامه ریزی و ارتباط گیری با یکدیگر، فعالیت‌های هنری مانند اجرای موسیقی، برگزاری انواع مسابقات علمی و یا سرگرمی را به صورت مجازی ادامه دهند که البته فشرده شدن ترم تحصیلی برای دانشجویان دانشکده و حجم زیاد درسها، موجب تأخیر در انجام فعالیتهای دانشجویی شده است.

انجمن علمی پرستاری با برنامه ریزی جهت انجام فعالیتهای مجازی، تا کنون سه وبینار  کیس ریپورت بر اساس فرایند پرستاری (گروه رویش) برگزار کرده است همچنین دومین وبینار کشوری گروه نرس گپ در ماه جاری برگزار خواهد شد.

دانشجویان دانشکده در فعالیتهای ورزشی شامل تیم فوتبال و والیبال نیز فعال بودند که با شیوع کرونا و عدم حضور در دانشکده، این فعالیت متوقف شده است.

و در پایان معاون دانشجویی فرهنگی دانشکده پرستاری و مامایی بیان کرد: اپیدمی کرونا مزایا و معایبی در سطح آموزش و فعالیتهای دانشجویی داشته است. از مزایای این اپیدمی، آشنایی بیشتر و استفاده از امکانات تحصیل و فعالیت غیرحضوری است. این موضوع به توانمند شدن دانشجویان کمک کرده است و آنها را وادار نموده تا از قالب همیشگی دانشجویی خارج شوند و خود را با شرایط جدید وفق دهند. از سوی دیگر، عدم حضور در خوابگاه یا دانشکده شرایطی را فراهم نموده است تا دانشجویان با فراغت بال بیشتر و در زمان آزادتر، فعالیتهای علمی فرهنگی خود را برنامه ریزی نمایند.

از معایب این شرایط این است که در کشور ما متأسفانه زیرساختهای خوبی برای استفاده از اینترنت و آموزش مجازی وجود ندارد و این موضوع هم آموزش دانشجویان و هم فعالیتهای آنان را تحت تأثیر قرار می دهد. ضمن آنکه برخی فعالیتهای دانشجویی مانند مسابقات ورزشی، صرفا به صورت حضوری امکان انجام دارد که این شرایط باعث توقف آنها گردیده است. از سوی دیگر تعاملات حضوری دانشجویان با یکدیگر و با اساتید، مزایای بسیار زیادی دارد که در این شرایط هم اساتید و هم دانشجویان از آنها بی بهره می مانند. در خصوص رشته هایی که قسمت اعظم آموزش آنها با حضور در بیمارستانها و بر بالین بیمار انجام می شود، شیوع کرونا بر کیفیت و کمیت این آموزش تأثیر غیرقابل اجتناب خواهد داشت که این موضوع دغدغه ای برای دانشجویان و اساتید است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.