سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷

معاون آموزشی وزارت بهداشت خبر داد:

ادغام رتبه بندی‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی از ۱۴۰۰

87799

معاون آموزشی وزارت بهداشت از ادغام رتبه بندی‌های آموزشی، فرهنگی، دانشجویی و پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مفدا کرمانشاه، دکتر علی اکبر حق دوست در جلسه پاسخگویی اجتماعی گفت: طبق توافق به عمل آمده میان معاونت آموزشی، معاونت فرهنگی و دانشجویی و معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، از سال ۱۴۰۰ رتبه بندی‌های آموزشی، فرهنگی، دانشجویی و پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی در هم ادغام خواهند شد. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: محورهای شش گانه مرجعیت، همگرایی، پاسخگویی، آمایش سرزمینی، بین المللی‌سازی و مفهوم خردورزی و حکمت، محورهای اصلی این رتبه بندی خواهند بود.

وی با اشاره به رتبه بندی آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور (راد ۳) افزود: در رتبه بندی منتشر شده، مفهوم پاسخگویی از دو منظر، بررسی شد و دانشگاه ها بر اساس آن طبقه بندی شدند. بسته پاسخگویی از مجموعه بسته های تحول و نوآوری در آموزش است و کسب رتبه‌های اول توسط دانشگاه‌های کوچکتر در این رتبه بندی، بسیار قابل توجه است.

حق دوست خاطرنشان کرد: دانشگاه های تهران، زاهدان، کاشان، اصفهان، شهید بهشتی، شهرکرد، ایران و تبریز موفق به کسب رتبه در بسته پاسخگویی شدند. همچنین دانشگاه های علوم پزشکی جیرفت، فسا، لارستان و بیرجندش نیز توانستند در رتبه‌بندی بسته پاسخگویی، پیشرفت خوبی از خود نشان بدهند.

وی تاکید کرد: بر اساس شاخص های ترکیبی در مفهوم پاسخگویی نیز دانشگاه های علوم پزشکی تهران، اصفهان، مشهد، شهید بهشتی، تبریز، شیراز، کرمان، همدان و کرمانشاه موفق شدند رتبه های برتر را از آن خود کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد باید تلاش کنیم تا تربیت و آموزش به سمت و سوی پاسخگویی حرکت کند.

وی گفت: تفکیک برخی رشته‌های علوم پزشکی و تبدیل آنها به رشته هایی که نمی توانند نیازهای جامعه را به تنهایی مرتفع کنند و یا راه‌اندازی رشته هایی که آموزش‌های لازم و مورد نیاز در جامعه را به دانشجویان نمی دهند بیانگر ضرورت توجه به آموزش پاسخگوست و باید فکری‌کنیم تا بحث پاسخگویی اجتماعی، خیلی وسیع و بر اساس نیازسنجی اجتماعی انجام شود لذا اینکه برای چه کاری، چه تعدادی نیروی انسانی مورد نیاز است از موضوعات مهم حوزه پاسخگویی اجتماعی است.

در ادامه این جلسه دکتر ابوالفضل صلواتی زاده عضو کارگروه پاسخگویی اجتماعی ضمن بررسی تاثیر اجبار یا داوطلبانه بودن فعالیت‌های مرتبط با پاسخگویی اجتماعی گفت: طبق بررسی‌های انجام شده ۹۰ درصد دانشجویانی که در فعالیت‌های داوطلبانه شرکت داشته‌اند، حاصل آموزش های قبلی بوده و با توجه به عدم وجود حوزه پاسخگویی اجتماعی در گذشته این افراد داوطلب در زمینه المپیاد کارآفرینی و توانمندسازی انجمن های علمی و یا امتیازهای Edc دانشگاه فعالیت داشته اند.

۹۰ درصد دانشجویانی که در فعالیت‌های داوطلبانه شرکت داشته‌اند، حاصل آموزش‌های قبلی بوده است

صلواتی زاده گفت: طبق تحقیقات انجام شده از دانشجویان، تاثیر گذارترین مباحث آموزشی عبارتند از: هوش هیجانی، تاب‌آوری در شرایط بحرانی، هدف گذاری و زندگی هدفمند، مهارت‌های ارتباطات کلامی و غیرکلامی، اصول و مبانی تیم‌سازی و کار تیمی، تفکر نقادانه، منتورینگ یا رهبری سازمانی و مسئولیت اجتماعی فردی و سازمانی.

وی افزود: از دیدگاه دانشجویان جذاب ترین شیوه های آموزشی نیز عبارتند از: بازدیدهای میدانی، پخش فیلم های سینمایی بیوگرافی افراد موفق و شاخص، سخنرانی های برگزیده TED و مطرح کردن چالش‌های زندگی افراد مختلف و سخنرانی افراد موفق در فعالیت‌های داوطلبانه و قرار دادن دانشجو در جایگاه افرادی که با مشکلات بزرگ روبرو شده‌اند و درخواست بداهه‌پردازی از دانشجو.

طبق تحقیقات انجام شده از دانشجویان، تاثیر گذارترین مباحث آموزشی عبارتند از: هوش هیجانی، تاب‌آوری در شرایط بحرانی، هدف گذاری و زندگی هدفمند، مهارت‌های ارتباطات کلامی و غیرکلامی، اصول و مبانی تیم‌سازی و کار تیمی، تفکر نقادانه، منتورینگ یا رهبری سازمانی و مسؤولیت اجتماعی فردی و سازمانی.

عضو کارگروه پاسخگویی اجتماعی تاکید کرد: اگر قرار باشد پاسخگویی اجتماعی به عنوان یک درس دو واحدی در دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح شود باید به سراغ تاثیرگذارترین مباحث و جذاب ترین روش های آموزش به صورت علمی و عملی برویم و به دانشجو بیاموزیم که امکان ندارد چراغی برای کسی روشن کنید و خودتان در تاریکی بمانید لذا لازم است این درس یک بار به صورت پایلوت در کنار توانمندسازی اساتید انجام شود.

دکتر نیکو یمانی استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از آموزش پاسخگو با عنوان روح حاکم بر دانشگاه‌های علوم پزشکی یاد کرد و اظهار داشت: محدود کردن آموزش پاسخگو در قالب یک درس صحیح نیست و باید روش‌های مورد نیاز آموزش پاسخگو در همه کارهای آموزشی اعم از برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی لحاظ شود لذا بسط آموزش پاسخگو در کوریکولوم ها و اجرای آموزش در راستای توانمندسازی افراد، منجر به هدایت کوریکولوم ها به سمت و سوی پاسخگویی خواهد شد.

در ادامه این نشست امینی استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با تاکید بر دروس انتخابی مورد نیاز جامعه در حوزه پاسخگویی اجتماعی، پیشنهاد ارائه این درس به عنوان یک درس یک واحدی در چهار ترم را مطرح کرد.

 در ادامه دکتر سیدحسن امامی رضوی دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی با اشاره به برنامه عملیاتی تدوین شده گفت: در برنامه ریزی برنامه عملیاتی، موضوع ارتقاء دانشگاه‌های علوم پزشکی در حوزه پاسخ ویی اجتماعی مدنظر بوده است. 

وی افزود: لذا گنجاندن مفاهیم پاسخگویی اجتماعی در برنامه‌های آموزشی (و نه به عنوان یک درس) و برگزاری کارگاه های آموزشی برای افزایش توانمندی دانشجویان، می‌تواند موثر باشد و لازم است در این راستا روش‌های آموزشی مورد نیاز حوزه آموزش پاسخگو به دانشگاه‌ها ارائه شود تا در کل، برنامه های آموزشی به صورت هماهنگ اعمال شود.

امامی رضویی تاکید کرد: برنامه تحول آموزش پزشکی نیز در حال بازنگری است و بسته آموزش پاسخگو در این برنامه با همان نام، ادامه خواهد یافت.مهر

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.