دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹

به مناسبت آغاز امامت امام زمان؛

پویایی تفکر اصیل مهدویت در جهان/ چگونگی اثبات امامت حضرت ولی عصر(عج) در میان مسلمانان

پویایی تفکر اصیل مهدویت در جهان/ چگونگی اثبات امامت حضرت ولی عصر(عج) در میان مسلمانان

شناخت آن حضرت در عصر حاضر بسیار مهم است، ایشان را نباید تنها در سختی یاد کرد، مهدی‌باوران و مهدی‌یاوران باید در جامعه افزایش پیدا کنند. مهدی‌باوران افرادی هستند که به امام زمان(عج) برای تحقق دکترین مهدویت، ایجاد عدالت و ریشه‌کن کردن ظلم ارادت دارند و در این مسیر حرکت می‌کنند.

به گزارش مفدا گیلان،  به همان دلیلی که باید «غدیر خم» را جشن گرفت و اهتمام ورزید و جایگاه امامت و رهبری امام معصوم را ارج نهاد، آغاز امامت هر امام نیز، شایسته تکریم است، ولی نسبت به ائمه دیگر چنین رسمی نبوده و معمولاً روز وفات یا شهادت هر امام، آغازِ امامتِ امام بعدی هم هست و در یک فرصت، هم داغ شهادت امام است، هم سرور برای امامتِ جانشین او؛ لیکن درباره حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف این مسئله اهمیت خاصی پیدا می کند، چون آن امام، هم اکنون زنده است و دوران ما، دوران امامت اوست و آن حضرت، «امام عصر» ما است و برای این که دل ها و ذهن ها توجه بیشتری به آن حضرت پیدا کند و مسئلة امامت در عصر غیبت از یادها نرود و شوق انتظار در دل ها برافروخته تر شود، سالروز آغاز امامت آن حجت الهی را یاد می کنیم و جشن می گیریم.

سیمای امام عصر در روایات

یکی از مسائل و اموری که فرق اسلام بر آن، اجتماع و اتفاق نموده اند، ظهور مهدی اهل بیت حضرت قائم آل محمد - صلوات الله علیهم اجمعین - در آخر الزمان است که همه متفق الکلمه انتظار یک قیام روحانی جهانی و ظهور مصلحی را می کشند که عدالت اجتماعی و نظام جهان را بر اساس ایمان به خدا و احکام دین اسلام برقرار سازد و دنیا را از چنگال ستمکاران و جباران نجات بخشد و پرچم عزیز اسلام را در تمام نقاط به اهتزاز در آورد.
همه چشم به راهند و انتظار دارند که شایسته ترین فرزندان پیغمبر قیام کرده، آئین توحید و رسم برادری و مساوات اسلامی را زنده نموده بشر را از نعمت آسایش بهره مند سازد و موجبات تفرقه و محرومیت و ناکامی را از میان بردارد. این وعده الهی است و تخلف پذیر نیست. دنیا به طرف آن عصر درخشان در حرکت است، سیر زمان، گردش دوران هر دم بشر را به چنین روزگاری نزدیک تر می سازد. ایمان به ظهور حضرت مهدی(عج) و جهان گیر شدن دین اسلام به آیات متعددی از قرآن مجید و متواترترین روایات و قوی ترین اجماعات اتکاء و استناد دارد که هر مسلمان معتقد به قرآن و رسالت پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم باید به این ظهور، ایمان راسخ و ثابت داشته باشد.

اثبات امامت امام عصر در میان مسلمانان

با شهادت امام حسن عسکری علیه السلام، حضرت امام زمان (عج الله تعالی فرجه و الشریف) به امامت می رسند و شهادت ایشان نقطه آغاز امامت حضرت مهدی (عج)  است.  

خلفای عبّاسی پیوسته می‌کوشیدند به هنگام شهادت یکی از ائمه پی ‌ببرند که جانشین او کیست؟ به همین علّت ائمه‌ علیهم السلام نیز به هنگام احساس‌ خطر بر جانشین خود او را پنهان می‌ کردند تا وقتی که خطر از بین برود.

بعد از آن خلیفه متوجه تفحص و تجسس فرزند حضرت شد، زیرا شنیده بود که فرزند آن حضرت بر عالم مستولی خواهد شد، و اهل باطل را منقرض خواهد کرد و تا دو سال تفحص احوال او می کردند.

این جستجوها و پژوهش ها نتیجه هراسی بود که معتصم عباسی و خلفای قبل و بعد از او از طریق روایات مورد اعتمادی که به حضرت رسول الله (ص) می پیوست، شنیده بودند که از نرگس خاتون و حضرت امام حسن عسکری فرزندی پاک گهر ملقب به مهدی آخر الزمان همنام با رسول اکرم (ص) ولادت خواهد یافت و تخت ستمگران را واژگون و به سلطه و سلطنت آنها خاتمه خواهد داد. بدین جهت به بهانه های مختلف در خانه حضرت عسکری (ع) رفت و آمد بسیار می کردند، و جستجو می نمودند تا از آن فرزند گرامی اثری بیابند و او را نابود سازند.

حتی قابله هایی را گماشته بودند که در این کار مهم پی جویی کنند. اما خداوند متعال حجت خود را از گزند دشمنان و آسیب زمان حفظ کرد، و همچنان نگاهداری خواهد کرد تا مأموریت الهی خود را انجام دهد.

با شهادت یازدهمین پیشوای شیعیان در هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری در حالی که بیش از پنج بهار از عمر آخرین ذخیره الهی سپری نشده بود، فصل بهره مندی انسان ها از امام ظاهر به پایان رسید و در پی آن دورانی بسیار مهم در زندگی پیروان اهل بیت پیش آمد.

این دوران هم زمان با دو رخ داد مهم آغاز شد:

  • رسیدن آخرین حجّت الهی به مقام امامت.
  • قرار گرفتن آن حضرت در پرده پنهان زیستی.

 اگر چه برگزیدگانی از شیعه برای این مرحله آمادگی کامل داشتند اما می بایست هر دو رخداد امامت و غیبت، برای عموم شیعیان به اثبات برسد، چرا که حضرت مهدی (عج) نخستین روز امامت را در حالی آغاز کرد که جز افرادی اندک که پیش از آن، در دوره امام عسکری(ع) ایشان را دیده بودند کسی او را ندیده بود او باید حاضر میشد و امامت خود را به اثبات میرساند.

امام حسن عسکری (ع) تدابیری برای اثبات امام زمان (ع) اندیشیده بود.  طبق گفته تاریخ امام حسن عسکری (ع) قبل از شهادت خود سه نشانه و علامت را برای یار دیرینه خود ابوالادیان بیان میکند که هرکس هنگام شهادتش آن نشانه ها را داشته باشد او امام و جانشین وی خواهد بود.

  • کسی که بر پیکر امام نماز بخواند.
  • کسی که جواب نامه ها را از ابوالادیان طلب کند.
  • کسی که از اموال وهمیان خبر دهد.

شیخ ابوعبدالله محمدبن هبه الله طرابلسی در کتاب فرج کبیرش نقل کرده و به سند خود از ابی الادیان که یکی از چاکران حضرت امام (ع) بود، روایت کرده که او گفت: به خدمت حضرت امام عسکری (ع) شتافتم. آن حضرت را ناتوان و بیمار یافتم. آن جناب چند نامه ای نوشته و به من داد و فرمود که این ها را به مداین برسان و به فلان و فلان از دوستان ما بسپار، و بدان که بعد از پانزده روز دیگر به این بلده خواهی رسید و آواز نوحه از خانه خواهی شنید و مرا در غسل گاه خواهی دید. ابوالادیان می گوید: گفتم ای مولای من! چون این واقعه روی دهد، حجت خدا و راهنمای ما که خواهد بود؟ فرمود: «آن کسی که جواب نامه های مرا از تو طلب کند.» گفتم: زیاده از این هم نشانی بفرمایید. فرمود: «آن شخصی که بر من نماز گزارد، او حجت خدا و امام و راهنما و قائم به امر است بعد از من.» پس نشانی زیاده بر آن از آن حضرت طلب نمودم، فرمود: «آن شخصی که خبر دهد به آنچه در همیان است.» پس هیبت آن حضرت مرا مانع شد که بپرسم که چه همیان و کدام همیان و چه چیز است در همیان...

پس از سامرا بیرون آمده، نامه ها را به مداین رساندم و جواب آنها را گرفته و بازگشتم. روز پانزدهم بود که داخل سامرا شدم بر وجهی که آن حضرت به اعجاز آن خبر داده بود، آواز نوحه از خانه آن حضرت شنیدم و نعش آن امام بزرگوار را در غسل گاه دیدم. برادرش، جعفر، را بر در خانه آن حضرت دیدم که مردم دورش جمع شده بودند و او را تعزیت می نمودندوجانشینی اورا تبریک! با خود گفتم که اگر امام بعد از حضرت امام حسن عسکری (ع) او باشد، پس امر امامت باطل خواهد بود، زیرا می دانستم که شراب می آشامد و طنبور می زند و قمار می بازد. پس او را تعزیت نمودم. هیچ چیزی از من نپرسید و جواب نامه را نطلبید. بعد از آن عقید خادم بیرون آمد و خطاب به جعفر گفت: ای خواجه! برادرت را کفن کردند، برخیز و بر او نماز بگزار. جعفر برخاست و داخل آن خانه شد و شیعیان گریان وارد خانه شدند. در آن حال امام (ع) را کفن کرده بودند. جعفر پیش رفت که نماز بگزارد. با خود گفتم: عجبا! اگر امام مردم بی‌دین بشود، معلوم می‌شود که همواره دین از اول سست بوده است! من هم دنبال جعفر به راه افتادم تا ببینم جریان به کجا منتهی می‌شود!

کنار جنازه امام عسکری (ع) رسیدیم، جعفر پیش ایستاده و همراهان پشت سرش، با خود گفتم: دیگر کار از کار گذشت.

جعفر چون قصد آن کرد که تکبیر بگوید، ناگهان پرده سفیدی که در حجره آویزان بود بلند شد، دیدم کودکی نورانی پیدا شد گندمگون و مجعد موی (صلوات الله علیه) و ردای جعفررا گرفته و کشید، و فرمود: «ای عمو! دور شو که من به نماز گزاردن بر پدر خود از تو سزاوارترم.» جعفر رنگ پریده کنار رفت ونمیدانست چه بگوید وشوکه شده بود و آن برگزیده خداوند غفار بر پدر عالی مقدارش نماز گزارد. و امام عسکری (ع) را در کنار مرقد پدر بزرگوارش، امام علی نقی (ع)، دفن کردند. سپس آن کودک خردسال و آن ولی ایزد متعال به من خطاب کرد که: «ای بصری! جوابهای نامه ها را بیاور.» جوابها را به او تقدیم کردم ایشان رفتند به حجره و با خود گفتم: حمد و سپاس خدا را که دو علامت از علاماتی که امام عسکری(ع) به من فرموده بودند، ظاهر شد، فقط علامت همیان مانده است!! نزد جعفر آمدم و گفتم : این طفل که بود؟ گفت: من اصلا چنین کودکی را ندیده‌ام و نمی‌شناسم!  

آنچه از همه شگفتی آورتر بود این که آنها با کودکی پنج ساله روبه رو بودند که می گفت جانشین امام عسکری (ع) است. امامت در دوران کودکی فقط مختص امام زمان (عج) نبود بلکه امامان دیگری همچون امام جواد (ع) هم این شرایط را دارا بودند اما شرایط حاکم بر امامت حضرت مهدی(عج) این روند را به گونه ای دیگر رقم زد، و تردیدهای شکننده ای را در ذهن شیعه پدید آورد. ایشان نه فقط در سن و سالی کمتر از دیگر امامان به امامت رسید،  بلکه به خاطر مصالحی ولادتش نیز پنهانی بود و تا زمان امامت ایشان جز اندکی جمال دل آرای او را ندیده بودند.

روز پس از شهادت امام حسن عسکری  را به عنوان روز یادآوری و بزرگداشتی برای مقام امام حیّ و حاضر خود جشن می گیریم تا گونه ای خاکساری و سپاس باشد به درگاه خداوند متعال به پاس نعمت بزرگ امامت، واسطه فیض رحمت و روح جهان هستی و شایسته است که در این روز برای سلامتی امام زمان علیه السلام و تعجیل در فرج ایشان دعا کنیم و با امام خود تجدید بیعتی داشته باشیم در اعتلای اسلام و عمل به وظایف مسلمانی‌مان

پس میبینیم که امام حسن عسکری (ع) بی جهت نشانه دانش وآگاهی زیاد را برای فرزندش انتخاب نکرده بود چون فقط از این طریق مردم می توانستند گفته کودک ۵ ساله را باور کنند و این نشانه هایی بود که کسی جز امام دارای آن نبود.

همان گونه که یاد شد پیش از آن با هدایت های پیوسته پیامبر و ائمه نور: شیعه به این نکته باور پیدا کرده بود که، خداوند متعال از طریق آخرین پیامبر خود، مقام امامت و ولایت را به جهت قابلیت‌ های ذاتی به افرادی خاص عطا فرموده و فقط از طرف اوست که امام بر جامعه نصب می‌ گردد و نیز این که این قابلیت هیچ گونه ارتباطی به کمی و یا زیادی سن و سال ندارد جالب این که این گونه پیشوایی پیش از آن نیز، هم در بین ائمه و هم در زنجیرة پیامبران دارای سابقه بود.

گفتنی است، روز پس از شهادت امام حسن عسکری  را به عنوان روز یادآوری و بزرگداشتی برای مقام امام حیّ و حاضر خود جشن می گیریم تا گونه ای خاکساری و سپاس باشد به درگاه خداوند متعال به پاس نعمت بزرگ امامت، واسطه فیض رحمت و روح جهان هستی و شایسته است که در این روز برای سلامتی امام زمان علیه السلام و تعجیل در فرج ایشان دعا کنیم و با امام خود تجدید بیعتی داشته باشیم در اعتلای اسلام و عمل به وظایف مسلمانی‌مان.

درباره پویش و پویایی مهدویت در جهان حجت‌الاسلام ابوالفضل صابری اراکی، عضو جامعه مبلغان کشور  معتقد است: 

برای پرداختن به مقام و منزلت امام زمان(عج) باید عبارت‌های کوتاه، مهم و تأثیرگذار را به کار بریم، حکومت ایشان حکومتی جهانی است. مهدویت پویایی و پویشی جهانی به راه خواهد انداخت، حکومت آن حضرت عدالت گستر و ظلم‌ستیز هستند. لذا معتقدان به مهدویت داشته باشد همگی مدافع مظلومان و ظلم ستیز هستند. به طور مثال مردم نیجریه پیام امام حسین(ع) و انقلاب ایران که برگرفته شده از راه و مکتبی حسینی و مهدوی است را شنیدند و عاشقانه در قلب آفریقا حرکتی انقلابی کرده و در برابر ظلمی که به آنان برای تیرگی پوست آنان از سوی فرعونیان زمان شده است ایستاده و جان دادند. دشمنان به گمان خود می‌توانند شیعیان را ساکت نگه دارند، در حالیکه تفکر اصیل مهدویت برای همیشه در دل‌ها زنده است و همین تفکر مردم را صلح‌جو، عدالت‌خواه و ظلم ستیز می‌کند.

شناخت آن حضرت در عصر حاضر بسیار مهم است، ایشان را نباید تنها در سختی یاد کرد، مهدی‌باوران و مهدی‌یاوران باید در جامعه افزایش پیدا کنند. مهدی‌باوران افرادی هستند که به امام زمان(عج) برای تحقق دکترین مهدویت، ایجاد عدالت و ریشه‌کن کردن ظلم ارادت دارند و در این مسیر حرکت می‌کند حال اگر خود در این مسیر به شهادت رسند آرزوی دیرینه آنان است که محقق شده است و در این میان می‌توان از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان سربازی مهدی‌باور و مهدی‌یاور حقیقی نام برد. مهدی‌باوران بسیارند و مهدی‌یاوران کم. در مسیر مهدی یاوری افرادی همچون حاج قاسم تربیت شده و در این مسیر نیز به شهادت می‌رسند، اما برخی از افراد به این امام همام ارادت و علاقه دارند، اما گرانفروشی نیز می‌کنند، مهدی باوری باید در کنار مهدی یاوری باشد. در سطح بین‌المللی مهدویت سبب بیداری مردم می‌شود وقتی بیدار شدند دیگر حکام ظالم همچون ترامپ و ترامپ‌ها توان ظلم بر آنان را نداشته و قادر نیستند افکار خود را در جامعه حاکم کنند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.