دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳

دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛ مولف کتاب "بنیاد برتر":

مهم نیست در چه مرتبه علمی هستید، یک شبکه ارتباطی گسترده برای خود پایه‌گذاری کنید

مصاحبه

دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و مولف کتاب "بنیاد برتر"، توصیه کرد: مهم نیست که در چه مرتبه علمی هستید سعی در پایه گذاری یک شبکه ارتباطی گسترده برای خود باشید و دایره ارتباطی خود را گسترش دهید تا در موضوع مقتضی مشورت و آگاهی میدانی داشته باشید؛ مثلا خود من در سیر تکمیلی این کتاب حتی از اساتیدی در آمریکا هم مشورت گرفته ام. 

به گزارش مفدا گیلان؛  کتاب "بنیاد برتر" توسط علیرضا فیض خواه، دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال گذران مراحل نهایی چاپ است؛ این مهم، مفدا گیلان را بر آن داشت که درباره چرایی و چگونگی تالیف این کتاب به گفتگو با نویسنده، بپردازد؛ شرح گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

_ برای آشنایی بیشتر مخاطبان، ابتدا خودتان را معرفی کنید.
+ علیرضا فیض خواه هستم، دانشجوی دکترای عمومی پزشکی، ورودی مهر ۱۳۹۶


_ از فعالیت‌هایتان در دانشگاه برایمان بگویید.
+ در کنار تالیف این کتاب، مقاله ای در حوزه مغز و اعصاب دارم و در حال مطالعه و جمع آوری اطلاعات برای دو مقاله دیگر نیز هستم، همچنین در مراحل نهایی ثبت اختراع در حوزه ماسک‌های تنفسی قرار دارم.


 _ چه چیزی شما را به تالیف کتاب تشویق کرد؟
+ در کلاس انگل شناسی، استاد از انگلی که به مغز حشرات وارد شده و آن‌ها را تحت کنترل قرار می‌دهد، گفت و ذهنم در لحظه نخست با این سوال درگیر شد که: "این انگل با چه ساز و کاری این عمل را انجام می‌دهد؟" و در مرحله دوم با این پرسش مواجه شدم که: "چرا ما این فرایند را برای ساخت ابزاری به‌ کار نبریم تا کنترل حشرات را داشته باشیم و مفهومی جدید به کنترل بدهیم؟" پس از مطالعه و تحقیق درباره این موضوع  با انواع ساز و کارهای متناظر در موجودات دیگر در طبیعت مواجه شدم و فرایندهای این چنینی را در سایر موجودات نیز مشاهده کردم مثل انگلی که در کفشدوزک با کنترل مغز و اعصاب و رویکردی پاتوفیزیولوژیکی سبب دستکاری شناختی شده و باعث ایجاد رفتار بادیگاردی در این موجود می‌شود که درنهایت کفشدوزک تا مدتی طولانی از لاروهای انگل محافظت می‌کند. 
در ادامه کنجکاوی برای  این سوالات  به ساز و کارهایی برخوردم که هنوز به درستی شناخته نشده بودند و در مرز دانش تلقی می شدند آنجا بود که با نحوه گسترش علوم نیز آشنا شدم و در همین راستا یکی از نظریه های این کتاب "از الهام گیری سیستم کنترلی نوروآناتومی انسان تا  ساخت ربات‌ها و ماشین‌های مولکولی کنترل پذیر برای نابودی تومورهای سرطانی" را بنا کردم. یکی از مفاهیم رسیدن به این موضوعات زیست الهامی است چون به طور خلاصه اگر به اطرافمان نگاه کنیم ابتکارات علمی کارآمد یا از این نوع هستند یا ترکیبی از مفاهیم مختلف آن؛ مثلا جالب است بدانید منبع الهام ساختار همین سوزن های آمپول معمول، برداشته شده از شکل نیش حشرات هست تا در بهینه ترین حالت خودش باشد؛ این یکی از این مفاهیم است و به نظرم مهم است که مطلع های شناخت علمی را به درستی درک کنیم؛ البته سعی کردم ضمن معرفی این موارد روش شناسی این مسیر را هم طراحی و ارائه کنم.
پس از مشورت و جمع آوری اطلاعات درباره موارد مختلف و با توجه به رسالت مباحث و انتخاب قالب مناسب و مقتضی برای عدم صدمه به رهیافت مطالب به این نتیجه رسیدم که انتشار این مطالب جز از طریق قالب کتاب ممکن نیست و  تصمیم به تالیف کتابی با نام "بنیاد برتر" گرفتم.

_ انگیزه و هدف شما از نوشتن این کتاب چه چیزی بوده است؟

+ هدفم در ابتدا، انجام تحقیقی ساده برای پاسخگویی به کنجکاوی‌های پیش آمده بود، اما در این سیر با توجه به انگیزه ام به اهداف دیگری ارتقاء پیدا کرد. به طورکلی معتقد به تاثیر گذاری مثبت برای جامعه بوده و هستم ولی اگر هدفی مشخص را از من بخواهید اصلاح و ارتقای دید جامعه علمی و کسب تجربه مد نظر بوده است.
در راستای تحقق این مهم کتاب‌های مرجع حشره شناسی و رشته های مختلف مهندسی و... را بدون محدودیتی، مطالعه کردم، تا حدی که وقتی می‌خواستم به مباحث نوظهور بپردازم می توانستم خلاقیت خود را در قالب واقعیت علوم، فراترکیب کنم تا جایی که در این کتاب یکی از جالب ترین مباحث "میکروبیورباتیک" است.

_ تجربه های مثبتی که این کتاب به تجارب  شما افزود، شامل چه مواردی است؟

+ با توجه به شناختی که در حین نگارش این کتاب از واقعیت و فلسفه علم کسب کردم متوجه شدم که در شناخت "ماهیت دانش" و "انتقال و معرفت بخشی دانش" که از اساسی ترین مباحث آموزش هستند، دچار سردرگمی هستیم و این فقط مختص کشور ما نیست.
که در مورد اول، در بعضی علوم اساسی نیازمند نگرش دوباره یا اصلاح قالب و به طور ویژه درونی سازی و همچنین نیازمند شناخت شناسی دقیق هستیم تا بتوانیم در زمان مناسب و مقتضی به دنبال بروزرسانی آن باشیم و با توجه به فاصله و تاثیرمندی علوم و فنون می توانیم به تولید علم در مراتب بالای خود دست پیدا کنیم که دست یافتن به این مهم در کشور ما بسیار جای امیدواری دارد. باید اشاره کرد که با توجه به ویژگی‌های دانشجویان جدید که متفاوت از نسل قبلی هستند و شیوه های انتقال دانش اکنون نیازمند روش های متناسب با این ویژگی ها هستیم.  همچنین، نیاز به معرفت بخشی اطلاعات داریم مثلا یکی از مولفه های مهم اینست که اطلاعات تزریقی به دانشجو در یک بازه زمانی مناسب به او یاد داده شود تا بتواند این اطلاعات را رسته بندی و جایگذاری کند و به معرفتی در علم برسد تا ضمن اینکه از آن به‌درستی استفاده کند همچنین بتواند آن را پیشرفت دهد.

لازم است، به این نکته توجه داشته باشیم که عصر، عصرِ انتخاب و فراگیری هوشمندانه است و در آینده اعتبار این موضع بیش از پیش خواهد بود؛ در غیر اینصورت اطلاعات بی پایانی وجود دارد و چه بسا در خیلی از موارد با یک داده کاوی ساده می شود به راحتی از آن  اطلاعات استفاده کرد پس بهتر است در این علوم بیشتر روی یادگیری داده کاوی آن تمرکز شود.


_ از این کتاب برایمان بیشتر بگویید.

+کتاب بنیاد برتر برای اکثر فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته‌های مختلف قابل ارائه است و دارای چهار نوع فهرست است که فراگیر هر حیطه می تواند بر اساس آن پیش برود و مشکلی از بابت درک مناسب پیش نیاید. این کتاب در ۱۲ فصل، تدوین شده مباحث اصالتا میان رشته ای است و برای استفاده بهتر مخاطبان رشته های مختلف، چندین نوع فهرست و شیوه نامه خواندن کتاب بر اساس رشته های مختلف قرار داده شده است.
این کتاب علمی و تخصصی است و کتابی آکادمیک در قالب میان رشته گرایی است و با دنبال کردن یک سیر در حوزه مغز و اعصاب و البته مباحثی مثل ماشین های مولکولی سعی در شناخت درست علمی و راه های مناسب رسیدن به آن دارد تا حدی که یکی از فصول کتاب آنتولوژی و در پی اش شناخت شناسی یا اپیستمولوژی و متدولوژی یا روش شناسی علمی را ارائه می‌دهد که البته می توان اشاره کرد که انسان جهان بینی درستی از ادراک خود از علوم طبیعی را تعریف کند و حتی پارادایم های مناسبی را برای علوم طبیعی بنا کند که این موضوع مهمی است و در فصل آخر اساس بندی شده؛  در مورد ادراک و جهان بینی مثلا چهارچوب مبداءنگری، ارتباط نگری و غایی نگری در علوم طبیعی مطرح می شود که به نوبه خودش بحث قابل توجه ای است.

در ملحقات کتاب جداولی تحت عنوان جداول مهندسی به زیست شناسی قرار داده شده است که رویکرد آن  متناظر قرار دادن مفاهیم این دو حوزه است که به آن مخازن مبدل هم گفته می شود. در آخرین فصل کتاب مشکلات جامعه علمی و راه های مناسب حل آن و همینطور تاثیرات فرهنگی-اجتماعی آن بارویکرد تمدن سازی بحث می شود که امیدوارم برای جامعه روبه پیشرفت ما مفید باشد، پس می توان گفت که مطالب، اهدافی فرهنگی نیز دنبال می کنند.

_ پیشنهادهای شما به هم‌سنگرهای دانشجویی‌تان چیست؟

+ مباحث زیادی هست که باید دانشجو امروز به آن توجه کند؛ هدف گذاری درست با توجه به آینده، جایگاه خود در جامعه معنی می‌دهد نه وضعیت حال به عبارت دیگر شاخص های حال را به طور مطلق در آینده گسترش ندهیم و متوجه تغییرات اساسی علوم و محیط با توجه به پیشرفت تصاعدی فناوری ها باشیم.
اما اگر بخواهم به طور عملی به دوستانم پیشنهادی بدهم این است که به دو موضوع توجه داشته باشند یک: ایجاد ارتباطات در این عصر اطلاعات. دو: گسترش آگاهی و مهارت های فردی.
 در مورد اول باید عرض کنم که مهم نیست که در چه مرتبه علمی هستید سعی در پایه گذاری یک شبکه ارتباطی گسترده برای خود باشید و دایره ارتباطی خود را گسترش دهید تا در موضوع مقتضی مشورت و آگاهی میدانی داشته باشید؛ مثلا خود من در سیر تکمیلی این کتاب حتی از اساتیدی در آمریکا هم مشورت گرفته ام. 
درباره موضوع  دوم نیز خودتان را محدود به جزوات نکنید حتما در حداقل موارد درآمدی بر سایر علوم هم داشته باشید؛ مخصوصا در علومی که مشخصا با آینده شما همپوشانی خواهد داشت با عنایت بر اینکه علوم به سمت میان رشته ای گرایی در حال میل کردن است، فلسفه و روش های تفکر و خلاقیت را جدا از مسیرتان ندانید که این مباحث از هیچ موردی جدا نمی‌شوند، فناوری های اطلاعاتی راه ها و مهارت های بسیاری برای تامین اهدافتان خواهند داشت در واقع فراروی از بعد مکانی به ابعاد مختلفی تغییر موضع داده است بنده به شخصه  بسیار ناراحت می‌شوم برای کسی که بدون داشتن چنین اطلاعاتی دست به مهاجرت یا فراروی مکانی می‌زند در این مباحث شناخت پتانسیل های فراوان درونی به طور درست و دقیق یک شرط است و الا فرد اشتباهی راهبردی مرتکب می شود و چه بسا اطلاعات کم میدانی از کشور های دیگر منتج به تناقض در نظر و عمل و مشکلات جدی عمیقتری خواهد شد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.