دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷

توصیه‌های تغذیه‌ای در ایام امتحانات

توصیه‌های تغذیه‌ای در ایام امتحانات - گناباد

تحقیقات و مطالعات جدید حاکی از آنست که رژیم غذایی نامناسب و ناکافی، تاثیرات سوئی بر قابلیت یادگیری فرد و تمرکز حواس و هوشیاری او بر جای می‌گذارد؛ از این رو توجه به توصیه‌های تغذیه‌ای در روزهای امتحان، بایستی مد نظر دانشجویان قرار گیرد.

به گزارش مفدا – گناباد، سوء تغذیه «پروتئین - انرژی» اختلالی بوده که در اثر کمبود مواد مغذی گوناگون بوجود می‌آید و قادر به مخاطره انداختن سلامت مغزی و قدرت حافظه و یادگیری است. حتی کمبودهای تغذیه‌ای کوتاه مدت نظیر «حذف یک وعده غذایی» مثل صبحانه یا گرسنگی کوتاه مدت قادر به ایجاد افت تحصیلی است.

بنابراین صبح‌ها با بیدار شدن به موقع فرصتی را فراهم آورید تا صبحانه کاملی را میل کنید. متاسفانه صبحانه که مهمترین وعده غذایی بوده در کشور ما بسیار سهل‌انگارانه ترک می‌شود و آزمایش‌ها نشانگر آنست که دانش آموز یا دانشجویی که قبل از کلاس یا امتحان به صرف صبحانه می‌پردازند، توان یادگیری و تمرکز در سؤالات و جواب‌ها به شکل چشم‌گیری افرایش نشان می‌دهد.

از آنجایی که راهکارهای تغذیه‌ای به خوبی قادر به تأمین این مواد مغذی است در این مطلب علاوه بر ذکر مواد غذایی سرشار از ویتامین و مواد معدنی که قادر به ارتقا قدرت حافظه، یادگیری و توان مغزی هستند، به مواردی که سبب کاهش استرس و  اضطراب در دانشجویان در زمان امتحان می‌شود، می‌پردازیم.

توصیه‌های مربوط به تغذیه در روزهای امتحان:

- در زمان کار یا مطالعه غذا نخورید و برای این کار زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با آرامش بیشتری غذا بخورید.

- بررسی‌های دانشمندان نشان می‌ دهد که غذاهای نشاسته‌ای مانند ماکارونی، برنج و نان به دلیل تأثیر در بهبود کیفیت خواب، در شب امتحان مفید هستند.

- صبح روز امتحان بهتر است به منظور افزایش کارایی مغز، از مواد سرشار از پروتئین یا سرشار از فیبر مانند تخم‌ مرغ، نان سنگک یا بربری با عسل یا پنیر استفاده شود.

- کارشناسان تغذیه به دانشجویانی که اضطراب زیادی دارند و نمی‌توانند صبحانه مفصلی بخورند، توصیه می‌کنند از موز و مقداری کشمش استفاده کنند.

- بعضی از دانشجویان به دلیل اضطراب زیاد، امتحانات خود را خراب می‌کنند، بنابراین بهتر است برای مقابله با این اضطراب از غذاهای مناسب استفاده کنند. بعضی از سبزی‌ها از قبیل ریحان، نعنا، کاهو و سیب در کاهش اضطراب بسیار مفید هستند.

- خوردن نان و پنیر و گردو یا یک ظرف عدسی در روز امتحان کمک می‌کند تا در طول امتحان آرام باشید. همچنین خوردن عسل و نوشیدنی‌های حاوی عسل در کاهش اضطراب بسیار مؤثر است.

- خوردن جگر، گوشت و ماهی، کمک زیادی در کاهش اضطراب می‌کند، زیرا کم‌ خونی نیز یکی از دلایل کاهش یادگیری و تمرکز است.

- مصرف سبزی‌ و میوه‌های تازه توصیه می‌شود.

- در ساعات مطالعه از خوردن ماست ترش و دوغ ترش بپرهیزید و خوردن روزانه شیر و همچنین ماست شیرین را فراموش نکنید.

- در ایام امتحان، بیشتر مواظب سلامت خود باشید تا در معرض سرماخوردگی، گرمازدگی، مسمومیت‌های غذایی و سوء هاضمه قرار نگیرید و از خوردن غذا در بیرون از خانه جدا خودداری کنید. غذا را خوب بجوید و به آرامی میل کنید.

- در طول روز آب کافی بیاشامید، اما دقت داشته باشید که آشامیدن آب و نوشیدنی‌های دیگر در وسط غذا، سبب اختلال در هضم و ایجاد نفخ می‌شود.

- از مصرف زیاد شیرینی جات و تنقلات خودداری کنید. این خوراکی‌ها ممکن است در نگاه اول انرژی ‌زا به نظر برسند، اما باید توجه داشت که این قابلیت در آن ها بسیار کم دوام بوده و پس از مدتی احساس خستگی بیشتری به شما دست خواهد داد.

- بر خلاف تصور عموم، مطالعه و درس خواندن نیاز بدن‌ ‌به انرژی را به میزان زیادی افزایش نمی ‌دهد، بنابراین استفاده بیش از حد از مواد غذایی شیرین و چرب در طول دوران امتحان، نه تنها مفید نیست، بلکه سبب چاقی‌ ‌می‌شود.

- صبحانه غذای اصلی است، ناهار و شام را کمی مختصرتر بخورید، اما صبحانه را کامل میل کنید.

- مصرف روزانه یک لیوان شیر،‌ ‌برای ایجاد آرامش در طول دوران امتحان مؤثر است.

- خوردن آجیل از قبیل بادام، کشمش، فندق، گردو و نخودچی که سرشار از منیزیم بوده، به یادگیری کمک می‌کند، زیرا کمبود آن یکی از علل کاهش یادگیری است.

- از خوردن قهوه و چای پُررنگ، خودداری کنید، ولی چای کم‌ رنگ مفید است.

- تغذیه متعادل و متنوع شامل نان و غلات، انواع سبزی، لبنیات، گوشت‌ها و میوه‌ها سبب کاهش استرس در زمان امتحان می‌گردد.

- اگر احساس خستگی می‌کنید، کمی استراحت کنید. انسان در موقع خستگی احتیاج به استراحت دارد نه محرک، بنابراین مصرف قهوه به منظور بیدار ماندن توصیه نمی‌شود.

تهیه شده توسط اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گناباد

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.