سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵

اطلاعیه اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان در خصوص اضطراب ابتلا به کرونا

مشاوره

اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بم اطلاعیه ای در زمینه اضطراب ابتلا به ویروس کرونا صادر کرد.

به گزارش مفدا بم به نقل از اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان، بسیاری از افراد اضطراب ابتلا به ویروس کرونا را دارند، اضطراب واکنش طبیعی به شرایط سخت و تهدید آمیز است، اما اگر شدید و طولانی شده و رنج ایجاد کند، زندگی را مختل می‌کند. اضطراب می‌تواند روی سیستم ایمنی تأثیر منفی داشته باشد و بدن را در برابر بیماری‌ها تضعیف کند. گاهی نیز اضطراب باعث رفتارهای ناکارآمد می‌شود. برای مثال، ممکن است باعث شود، مکررا اخبار اشتباه یا ناخوشایند را برای هم ارسال کنیم و پیام‌های درست و دستورالعمل‌های علمی را ندیده بگیریم.

اقداماتی که فرد مبتلا به اضطراب انجام می‌دهد و چرخه اضطراب خودش و دیگران را بیشتر می‌کند، شامل جستجوی مداوم خبر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نامعتبر است، همچنین، عدم اطمینان و بزرگ نماییِ خطرات، از ویژگی‌های افراد مضطرب است. اشخاصی که از قبل دچار اختلال اضطراب منتشر، اختلال اضطراب بیماری و اختلال وسواسی جبری بوده اند، در این شرایط اضطراب بیشتری را تجربه می‌کنند.

اگر شما هم از اضطراب ابتلا به ویروس کرونا رنج می‌برید، می‌توانید با استفاده از روش خودآرام سازی، آثار سوء آن را کاهش دهید:

خود آرام سازی :

با توجه به اینکه اضطراب به احساس تنیدگی، نگرانی و برانگیختگی عمومی در شما منجر میشود، منطقی است که اگر بتوانید خودتان را آرام کنید، راحتر میتوانید با اضطراب مقابله کنید.

یکی از روش های موثر، متمرکز کردن توجه بر بدن خود است. تنفس، ضربان قلب و سایر علائم برانگیختگی بدنی مانند سفتی عضلات و تعرق کف دست خود را مورد توجه قرار دهید. هرگاه در بدنتان علائم اضطراب را مشاهده کردید وقت آن است که از مهارت خود آرام سازی استفاده کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید " در حال صحبت با یکی از دوستان خود هستید که در مورد شیوع ویروس کرونا اطلاعاتی را به شما میدهد "، در این لحظه بدنتان علائم اضطراب را نشان میدهد، به جای اینکه وحشت کنید و کنترل خود را از دست بدهید به خودتان بگوئید : " خوب، لازم است نفس عمیقی بکشم و آرام باشم. " مزیت استفاده از واکنش های بدنی به عنوان علامتی برای شروع خود آرام سازی این است که احساس میکنید در هر شرایطی آماده ی مقابله با اضطراب هستید. بدین ترتیب این مهارت مقابله ای، همه جا همراهتان خواهد بود. روانشناسان این کار را خود آرام سازی زنده در زندگی روزانه می نامد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.