سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳

راهکارهای مقابله با اضطراب کرونال ویروس

راهکارهای مقابله با کرونا

اداره مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت راهکارهای مقابله با اضطراب کرونا ویروس ارائه کرد.اضطراب هیجانی است که مانند دیگر هیجان های عمومی (خشم ، غم و ترس ) که مقدار مناسب آن برای سلامت و بقای انسان ضروری است.

به گزارش مفدا جیرفت ،در شرایط بحران و وقایع  ناگوار در ابعاد بزرگتر و گسترده، به وجود آمدن اضطراب و نگرانی – تشویش و درماندگی اجتناب ناپذیر است. به رفتارهایی که برای مقابله با موقعیت استرس آور از آنها استفاده می کنیم ، مکانیسم های مقابله ای می گویند. این رفتارها یا مسئله مدارند یا هیجان مدار، در مسئله مدار با بررسی دقیق ابعاد مشکل،چاره اندیشی می کنیم، مثلا مشورت با متخصصان بهداشتی ، جمع آوری اطلاعات درباره مسئله و برنامه ریزی کردن سالم . در هیجان مدار، برای مدیریت هیجانات ناشی از رویارویی با عامل تهدید دست به عمل می زنیم. مثلا درد ودل با دوستان و مثبت اندیشی،که هیجان مدار سالم نامیده می شود . متاسفانه بعضی از افراد به مصرف مواد و مشروبات الکلی و پناه بردن به رفتارهای خرافی که هیجان مدار ناسالم نامیده می شود روی می آورند.

روش های مسئله مدار و هیجان مدار سالم که برای کنترل اضطرابمان در مقابله با ویروس کرونا مفید است عبارتند از:

  1. رعایت توصیه های کارشناسان بهداشتی و برنامه ریزان کشور، مانند، شست و شوی صحیح دست ها، پرهیز از دست دادن و بغل کردن، رعایت حداقل فاصله یک متری، خودداری کامل از دید و بازدیدهای نوروزی و قرنطینه کردن خود در صورت نشانه های بیماری مانند تب ، سرفه های خشک  و تنگی نفس و در صورت تشدید تنگی نفس مراجعه به مراکز درمانی
  2. از جستجوی علائم و نشانه های بیماری در خودمان دست برداریم مانند چک کردن دمای بدن -شمردن تعداد سرفه ها و...
  3. از دنبال کردن اخبار و اطلاعات به ویژه اخباری که جنبه هشدار و وخامت خطر را دارند دست برداریم زیرا مغز با انبوهی از اطلاعات و تصاویر وحشتناک روبه رو می شود.
  4. ورزش کردن را فراموش نکنید چرا که آدرنالین اضافه تولید شده ناشی از نگرانی و اضطراب را مصرف می کند.
  5. نگرانی و اضطراب و خصوصی ترین افکار و اضطراب خود را در طول روز بر روی کاغذ بنویسید این کار حس کنترل و آرامش بیشتری را به شما می دهد.
  6. خوا ب و رژیم غذای کافی را فراموش نکنید.
  7. افکار فاجعه ساز را در ذهن خود شناسایی کنید و در نهایت به جای افکار بدبینانه ، فاجعه ساز و منفی گرایانه افکار واقع بینانه و مثبت را جایگزین کنید.
  8. شبکه های مجازی اشتغال ذهنی بیشتر با کرونا و افکار فاجعه آمیز را در ذهن  شما افزایش می دهند که درنهایت تبدیل به افکار فاجعه آمیز می شوند پس دقت کنید که با چه کسی و درباره چه چیزی درحال گفتگو هستید.
  9. به یاد داشته باشیم که با یاد خداوند متعال دلها آرام می گیرد، با تمام قلب متوجه او عظمتش،علم و آگاهی اش و حاضر و ناظر بودنش باشیم.

   

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.