پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳

غلبه بر ترس بیماری کرونا

الهام رحیمی

الهام رحیمی، رئیس اداره مشاوره و سلامت روان معاونت فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در یادداشتی آموزشی به بررسی راههای غلبه بر ترس بیماری کرونا پرداخته است.

به گزارش مفدا یاسوج؛ الهام‌ رحیمی در این یادداشت آورده است: انسان از بدو خلقت همیشه در معرض آسیب های جسمانی و روانی نظیر بحران بوده و لازم است که دانش و آگاهی لازم را برای مقابله با این موانع و مشکلات کسب کند. 
 رحیمی گفت: "بحران" وضعیت اضطراری، تهدید به خطر و نیاز به اقدام را منعکس می کند. از این واژه وقتی استفاده می کنیم که با یک وضعیت اضطراری و پر استرس مواجه می شویم و بحران حالت و شرایطی است که باعث نابسامانی در وضعیت روانشناختی افراد یک جامعه می شود.
رئیس  اداره مشاوره و سلامت روان معاونت فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ابراز داشت:  از منظر روانشناسی سلامت، "بحران" به معنای شرایطی است که در آن، فرد در برابر یک موقعیت تهدید کننده قرار می گیرد و تعادل جسمی و روانی خود را از دست داده، با اختلالات عاطفی و رفتاری مواجه می شود.
رحیمی تصریح کرد: در زمینه اداره و مدیریت بحران نمی توان برای تمام افراد، نسخه یکسانی تجویز کرد، اما یک سلسله اقدامات اصولی و عمومی وجود دارد که از طریق آن ها می توان بحران را مهار نمود. وی ادامه داد: بنابراین، مقصود از مدیریت بحران روانی یعنی : "توانایی روانشناختی شخص در شناخت، تجزیه و تحلیل منطقی مشکل و به کار بردن شیوه های اثربخش و روش های سازگارانه و ارائه واکنش های صحیح منطبق بر واقعیت در مواجه با معضل و بحران در زندگی ".
الهام رحیمی گفت: جالب است بدانید تنش یا بحران می تواند جنبه مثبت داشته باشد و هم منفی، هم سازنده و هم زیان بخش! از این لحاظ که فرد برای حل رویداد پیش آمده به رفتارها و روش های غیر منطقی و ناسازگارانه متوسل می شود که نتیجه آن، آسیب و اختلال در عملکردهای اجتماعی و روانی می گردد و جنبه منفی و مخرب بروز می کند اما از آن جهت که زمینه ایی برای کوشش و تلاش بیشتر به منظور غلبه بر وضعیت ناخوشایند، فرصتی برای رشد و یادگیری است و باعث رشد و تحول و احساس اعتماد به نفس می گردد، و نتیجه مثبت به ارمغان خواهد داشت.
 رحیمی بیان کرد: همه می دانیم که این روزها نگرانی‌های زیادی راجع به ویروس ناشناخته کرونا در مردم شکل گرفته و این احساس نگرانی، استرس و اضطراب کاملا طبیعی است و اضطراب یک واکنش طبیعی به شرایط سخت و تهدید آمیز است، گاهی استرس طولانی و شدید شده و برای ما رنج ایجاد می‌کند، بنابراین بهترین حالت داشتن اضطراب «اضطراب بهینه» است یعنی سطحی از اضطراب که نه آنقدر زیاد باشد که عملکرد ما را مختل کند و نه آنقدر کم که باعث شود که نسبت به مسائل بی تفاوت وخونسرد باشیم. 
رحیمی گفت: لازم است بدانیم که در کجای طیف اضطراب قرار داریم، زیرا اضطراب، استرس و ترس‌های ذهنی سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و آن را از بین می‌برد و در این بین اگر ویروس یا مشکلی وجود داشته باشد افراد مضطرب و نگران بیشتر در معرض آسیب خواهند بود، در این شرایط باید بتوانیم مدیریت رفتاری داشته باشیم، زیرا داشتن اضطراب کمکی به ما نخواهد کرد.
 الهام رحیمی در ادامه برخی نکات برای بهبود شرایط روحی و روانی افراد  را نام برد: از جمله 
۱- درصدد کسب اطلاعات زیاد به هر قیمتی و از هر کانالی نباشیم، هر چقدر میزان اطلاعات بیشتر شود میزان نگرانی افزایش می یابد. اطلاعات صحیح را از منابع موثق دنبال کنیم. 
۲- در مورد واقعیت های گذشته و رویدادهای پیش رو بزرگ نمایی، فاجعه انگاری و در عین حال ناچیز انگاری هم نکنیم؛ قبول کنیم موضوع جدی است ولی می توان با مراقبت و پیشگیری آن را مدیریت و ابتلا به آن را کم کرد.
 افکار ناسالم: ناچیزانگاری
_من قوی‌تر از آنم که کرونا بگیرم!
 _دارن الکی شلوغش می‌کنند!
_بدون دست دادن و روبوسی، زندگی معنا نداره!
افکار ناسالم: فاجعه انگاری
_ کرونا کنترل نمیشه!
_ کرونا آخر زندگیه!
_ هر حرکتی ما را به کرونا نزدیک می‌کنه! 

افکار سالم: جدی گرفتن
✔️خطر جدی است ولی می‌توان با پیشگیری میزان آن را کم کرد.
✔️با انجام توصیه‌ها، به مسئولیتم درمقابل خود و دیگران عمل خواهم کرد.
✔️نگرانی‌هایم را مدیریت خواهم کرد تا با سیستم ایمنی قوی به مقابله با کرونا بروم. 
۳- تلاش کنیم اقداماتی مانند رعایت بهداشت فردی، نحوه ارتباط با اطرافیان، تغذیه، خواب و ورزش مناسب، سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت را مد نظر داشته باشیم. 
۴- استفاده از جملات یا رفتارهای آرامش بخش و سعی کنیم فضای زندگی مان را با هیجانات مثبت از جمله نشاط، شادی، محبت، ‌طنز، شوخی و خنده پر کنیم.
۵- در مواردی که ترس و اضطراب مان زیاد است و نمی توانیم آن را مدیریت کنیم، از یک روانشناس کمک بگیریم و در نهایت روی سرمایه روانشناختی خود که شامل امید، خوش بینی، تاب آوری و خود کارآمدی است، تمرکز کنیم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.