جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹

رییس مرکز مشاوره و سلامت روان دانشجویان مطرح کرد:

چگونه با اضطراب و نگرانی ناشی از ویروس کرونا مقابله نماییم

ن

محمد نوری رئیس مرکز مشاوره و سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با توجه به شرایط شیوع کرونا ویروس در جامعه و آسیب های روحی ناشی از گزارش های خبری پیرامون این موضوع، به بیان نکاتی در رابطه با راهکارهای مقابله با اضطراب و نگرانی در این روزها پرداخت. نظر شما را به این مقاله جلب می کنیم.

گزارش های خبری پیرامون شیوع کرونا، همراه با گمانه زنی ها مبنی بر شیوع گسترده تر ، باعث نگرانی بسیاری در برخی افراد شده است. کاملاً طبیعی است که از این بحران در حال ظهور و گسترش که سلامتی را به خطر می اندازد احساس نگرانی کنید. بیماری کورونا ویروس می تواند برای درصد کمی از افراد کشنده باشد ، اما ما می دانیم افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ، به احتمال زیاد بیشتر درگیر آن شده و آسیب می بینند. در اینجا چند نکته برای کمک به مدیریت اضطراب ، و نگاه و رویکرد شما به گزارش های خبری با چشم اندازی مثبت ارائه شده است.

از اقدامات احتیاطی در پیشگیری استفاده کنید:
کرونا از طریق تماس روزمره ، از طریق لمس ، سرفه یا عطسه منتشر می شود. اگر مریض هستید ، در خانه بمانید و سر کار یا بیرون از خانه نروید. اگر مریض نیستید ، از تماس صمیمی با اشخاص دوری نموده و با ایجاد عادات سالم در رعایت بهداشت فردی از بروز و ابتلا به بیماری خودداری کنید. این در درجه اول به معنای شستن دست ها به طور مرتب و کامل است. به خانه که رسیدید حتما دست های خود را بشویید و صابون زیادی استفاده کنید. کاهش استرس و ایجاد محیط شاد و سالم نگه داشتن سیستم ایمنی بدن می تواند به شما کمک کند ، به خصوص اگر بیمار شوید. سیستم ایمنی سالم با یک رژیم غذایی متعادل شروع می شود و با میزان خواب لازم برای سلامتی ادامه یافته و با درگیر شدن در ورزش منظم و مدیریت افکار منفی کامل خواهد شد.

چشم اندازخود به مشکل را تغییر دهید: 

نفس عمیق بکشید و به خود یادآوری کنید که تعداد موردهایی که دچار مشکل شدید می شوند زیاد نیست.این واقعیت که اخبار زیادی در این زمینه وجود دارد ، لزوماً به معنای این نیست که این امر تهدید و ابتلای حتمی را برای شما و یا خانواده تان ایجاد می کند.اما از سهل انگاری درباره آن باید پرهیز کرد زیرا در وسعت زیاد می تواند آسیب جانی ، مالی و اجتماعی ایجاد کند. مغز ما عادت دارد درباره موارد ناشناخته پیش بینی منفی و فاجعه سازی کند.این بخشی از پاسخ ذاتی ، درونی و درگیری ذهنی ما با بیماری و احتمال ابتلا به آن است و میزان مرگ و میر کروناویروس حدود 2 درصد است.

به واقعیت ها توجه کنید: 
در پیگیری گزارش های خبری درباره ویروس ، استفاده از یک روش بالینی و تفکر نقادانه بسیار مفید است. برای این منظور ، شما باید منابع خبری معتبری را پیدا کنید که به آن اعتماد داشته و فقط اخبار را از کانال های معتبر پیگیری نمایید.


بافرزندان خود ارتباط برقرار کنید: 

درمورد اخبار مربوط به کرونا صادقانه و متناسب با سن کودکان و نوجوانان با آنها گفتگو کرده و به سوال های آنها پاسخ دهید.والدین همچنین می توانند با تمرکز فرزندان روی برنامه های روزمره و فعالیتهای مشترک ، در کاهش اضطراب کمک کنند. به یاد داشته باشید که کودکان چگونگی مدیریت شما بر احساسات ، هیجان ها و رفتارهایتان را  در این مدت مشاهده می کنند و از آن تاثیر می پذیرند.


با هم از طریق شبکه های اجتماعی در ارتباط باشید: 
حفظ ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی می تواند باعث ایجاد شرایط بهتری برای داشتن تعلق و امنیت شود و این شبکه ها به عنوان رسانه ای ارزشمند زمینه را برای به اشتراک گذاشتن احساسات و تسکین استرس فراهم می کنند. 


از مهارت های مقابله ای گذشته خود استفاده کنید
مهم نیست که در حال حاضر تمرکز اضطراب شما بر بیماری کرونا است ،زیرا استفاده از آنچه در گذشته برای مدیریت هیجانات منفی ،تنش ها و احساسات کار کرده است ، معمولاً شرط خوبی برای مدیریت ذهن خود برای غلبه بر شرایط تنش زاست. گفتگوی ذهنی خود را از افکار فاقد کارکرد که برای آن کاری نمی توانید بکنید و نگرانی غیرسازنده می باشد به سمت افکار مبتنی بر واقعیت و دارای کارکرد و راه حل ببرید.به یک دوست یا عضو خانواده قابل اعتماد دسترسی پیدا کنید و با او صحبت کنید. تکنیک های ذهن آگاهی یا مراقبه ( تکنیک هایی که قبلاً آموخته اید و در گذشته برای شما کار کرده اند)را بکار ببرید.


به یاد داشته باشید ، شیوع این موارد هر از گاهی در سراسر جهان رخ می دهد و این طبیعی است. اگرچه آنها می توانند بسیار ترسناک باشند  (به خصوص اگر در یک منطقه بسیار آلوده زندگی می کنید) در صورت احتیاط های لازم احتمال ابتلا به بیماری شما بسیار اندک است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.