دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵

تغذیه مناسب و تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقاومت و ایمنی بیشتر در برابر ابتلاء به ویروس کرونا

کرونا

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر رعایت اصول تغذیه ای مناسب و تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقاومت و ایمنی بیشتر در برابر ابتلاء به ویروس کرونا تاکید کرد.

به گزارش مفدا زاهدان؛ مسعود فیروزکوهی کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفتگو با خبرنگار وبدا در زاهدان در خصوص تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقاومت و ایمنی بیشتر در برابر ابتلا ویروس کرونا گفت: ویروس کرونا بسیار مسری است و تاکنون مبتلایان و قربانیان آن افرادی با ضعف سیستم ایمنی و گرفتار بیماری های زمینه ای مانند دیابت ، فشار خون، قلبی _ عروقی و یا سوء تغذیه ای بوده اند.


فیروزکوهی، تقویت سیستم ایمنی با تغذیه مناسب، رفع کمبودهای غذایی بدن از نظر پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی مورد نیاز را بسیار ضروری دانست و گفت: تغذیه مناسب و همچنین کنترل و درمان بیماری های زمینه ای اعم از غیر واگیر و واگیر اهمیت زیادی دارد.
به گفته فیروز کوهی تحرک و ورزش هم به پویایی بدن، سلول ها و افزایش مقاومت کمک می کند و پر واضح است که باید از عوامل تضعیف کننده سیستم بدنی هم دوری کرد، مثل استعمال دخانیات، مصرف الکل و کمخوابی، تنش و استرس، قرار گرفتن در برابر مواد شیمیایی محیط کار یا زندگی و بدغذایی و مصرف مواد غذایی آلوده به میکروب ها، فلزات سنگین ، مواد شیمیایی باید دوری کرد.
وی برای جلوگیری از ابتلا به عفونت و بیماری، رعایت بهداشت فردی، بهداشت عمومی و بهداشت محیطی را توصیه کرد و گفت: اصوال بهداشتی را باید بیشتر رعایت کرده و اقداماتی مثل شستشوی مرتب دست ها و صورت با آب و صابون، استحمام، استفاده از ماسک مناسب در محیط های شلوغ و پر تردد، استفاده از دستمال یکبار مصرف، همراه داشتن دستکش یکبار مصرف را توصیه کرد.
وی با اشاره به این موضوع که برای سالم ماندن و تقویت سیستم دفاعی بدن، باید تغذیه مقبول و متناسب با نیاز بدن صورت گیرد، افزود: تغذیه مناسب، تغذیه ای است که با هرم غذایی طراحی شده برای ایرانیان، منطبق باشد تا درشت مغذی ها و ریز مغذی ها به کفایت دریافت گردد واین اتفاق نمی افتد مگر اینکه در برنامه روزانه و یا حداقل در برنامه هفتگی، تنوع غذایی با حضور 6 گروه اصلی غذایی داشته باشیم .

وی گفت: صبحانه باید حاوی ترکیبات پروتئینی مثل شیر و پنیر به همراه غلات کامل حاوی فیبر باشد ، مثل نان سبوس دار ، نان جو و ناهار و شام را بموقع و به اندازه میل کنید و نیمی از بشقاب غذایمان بهتر است از سبزیجات رنگارنگ باشد تا فیبر و آنتی اکسیدان ها ، ویتامین ها و بخصوص ویتامین C ، ویتامین های گروهB ، فلاونوئیدها و املاح مثل کلسیم ، منیزیم ، روی را تامین کند. سیر ، پیاز ، هویج ، بروکلی ، اسفناج، فلفل قرمز و دلمه ای و قارچ از سبزیجات موثر هستند .
به گفته کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان آنتی اکسیدان های موجود در گروه سبزیجات با رادیکال های آزاد مقابله می کنند و با تقویت سیستم ایمنی بدن مانع از تخریب سلولی و کاهش احتمال ابتلا به انواع بیماری ها می شوند و دو تا سه میان وعده حاوی میوه و سبزی و محصولات ناشی از آن مناسب است و از میوه های رنگارنگ فصل استفاده شود . میوه ها هم مثل سبزیجات ، تامین کننده املاح و ویتامین ها هستند . مرکبات اهمیت زیادی دارند.
وی افزود : از آب قلم در پخت سوپ ها و خورش ها استفاده شود ، پروبیوتیک ها مثل ماست ، دوغ کفیر در ارتقای سیستم ایمنی و بهبودی بیماری ها موثر است .
وی مصرف آب و مایعات کافی را با توجه به دمای هوا ، نوع ترکیبات غذایی و نوع فعالیت روزانه توصیه کرد و گفت: آب مواد سمی را از بدن دفع می کند، دستگاه تنفسی را مرطوب نگه میدارد و به بهبود عملکرد سلول ها کمک می کند. و یکی از توصیه ها در پیشگیری از ویروس کرونا ، مرطوب بودن گلو هست که توصیه می شود در فواصل کوتاه ، یک جرعه آب نوشیده شود .
به گفه فیروز کوهی بهتر است از پروتئین های با کیفیت استفاده شود و لبنیات کم چرب ، گوشت های سفید، تخم مرغ ، حبوبات از آن جمله هستند و گوشت قرمز یک سوم سهم گوشت ها را شامل شود . یک سوم گوشت مورد نیاز از مرغ و ماکیان و یک سوم از ماهی و غذاهای دریایی باشد تا سلنیوم و آهن و ویتامین B12 ، روی تامین شود .
کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: کمبود ویتامین ها و املاح در کاهش ایمنی بدن بسیار موثر هستند و اگر از طریق مواد غذایی به کفایت تامین نشوند ، باید از طریق مکمل های دارویی خوراکی و یا تزریقی به سطح مطلوب رسانده شوند .
وی گفت: توصیه می شود بیشتر به صرف غذا در منزل تمایل داشته باشند، چرا که حضور مکرر در رستوران ها و اغذیه فروشی ها و فست فودی ها ، ضمن کم ارزش بودن برخی غذاهایشان ، احتمال ابتلا به بیماری را بجهت تردد افراد مختلف ( بیمار یا سالم) و تماس دست با سطوح میز و راه پله و پیشخوان افزایش می دهد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.