دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹

هش تگ (Hash Tag) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

هشتگ چیست

بعد از ظهور شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر و تلگرام و... مفهومی بر سر زبان‌ها افتاد و این روزها دیگر فراگیر شده با نام «هش‌تگ». اما کمتر کسی می‌داند این کلمه دقیقاً به چه معناست!؟

بنابر تعریف های ارائه شده هشتگ # یک نماد پیشوندی و یکی از تگ‌های ابرداده است. اگربخواهیم هشتگ را به زبان ساده تر تعریف کنیم، برچسبی است که برای دسته بندی و به اشتراک گذاری پست‌ها و نظرات درباره موضوعی خاص در سطح جهانی و فراتر از حلقه و فهرست دوستان بکار می رود.

Hash یعنی چه؟

هش، گلچینی از یک داده است که نماد آن داده باشد. دقیقاً همان چیزی که شما با نام «اثر انگشت» می‌شناسید. اثر انگشت هر فرد، گلچین بسیار کوچکی از یک فرد است اما هر کجا باشد می‌توان با کمک آن، آن فرد را شناسایی کرد.

در دنیای کامپیوتر، طبق الگوریتم‌های هش (مانند MD5 و SHA1 و...) از یک داده (چه به کوچکی پسورد شما و چه به بزرگی یک فایل ده گیگابایتی) یک هش در حد مثلاً ۳۲ کاراکتر به دست می‌آورند که آن هش نماد آن فایل خواهد بود و هر کجا مشاهده شود، کامپیوتر می‌فهمد که آن فایل مد نظر بوده.

Tag یعنی چه؟

تگ به معنی برچسب است؛ همین!

پس Hash Tag در دنیای شبکه‌های اجتماعی یعنی چه؟

یعنی برچسبی که نماد یک بحث یا اتفاق یا ایده یا پویش و هر محتوای دیگری باشد.

مثلاً هر کجا شما #یازده_سپتامبر را مشاهده کنید، این برچسبِ نمادین، شما را یاد خروارها مطلب می‌اندازد که اگر بخواهید در موردش صحبت کنید، شاید چند جلد کتاب بشود! همین یک برچسب ساده، این همه مطلب در پشتش نهفته و در حقیقت نماد آن همه مطلب است.

هشت تگ hash tag چیست و چه کاربردی دارد؟

این، مفهوم ساده هش‌تگ یا هشتگ بود؛ پس: هش‌تگ یعنی یک برچسب ساده که هر کجا مشاهده شود مخاطب را یاد یک محتوای خاص می‌اندازد.

برای مثال پس از صحبت‌های جنجال برانگیز بنیامین نتانیاهو درباره ممنوعیت پوشیدن شلوار جین در ایران، کابران برای رساندن صدای اعتراض خود به جامعه جهانی عکس های خود با شلوار جین را در شبکه های اجتماعی پست کرده و از کلمه کلیدی#jeans استفاده کردند. حال شما با کلیک بر روی این هشتگ می توانید همه پست های ارسال شده در خصوص این موضوع از کاربران سراسر جهان را به سادگی و بدون اتلاف وقت مشاهده کنید.

هشتگ ابزاری برای دسته‌بندی چنین پیام‌هایی فراهم می‌کند، تا افراد بتوانند آن هشتگ را جستجو کنند و مجموعه‌ای از پیام‌هایی را که شامل آن هستند به دست آورند. عموماً کلیدی‌ترین کلمه‌ مربوط به آن موضوع را با علامت هشتگ همراه کنند. این همراه کردن با استفاده از علامت # قبل از کلمه مورد نظر، انجام می‌شود. در نامگذاری هشتگ می‌توانید از حروف، اعداد و علایم مجاز استفاده کنید اما علامت‌هایی مانند $ یا % غیرمجاز می‌باشند و به شما اجازه نامگذاری نمی‌دهند.

هشتگ اولین بار به وسیله توئیتر ایجاد شد و پس از آن توسط بسیاری از شبکه های اجتماعی از جمله گوگل پلاس، فیسبوک، فیلکر، اینستاگرام، فرندفید، یوتیوب و پینترست مورد استفاده قرار گرفت. 

مزایای هشتگ hash tag

به طور کلی می توان مزایای هشتگ را اینگونه برشمرد:

مطالب گذاشته شده در هشتگ را همه می‌توانند مطالعه کنند و دیگر نیازی نیست هر شخصی مطلب را جداگانه به اشتراک بگذارد.

با مراجعه به هشتگ، نیازی به جستجوی موضوعتان نیست، می‌توانید مطالب گوناگون را مطالعه کنید.

همچنین در جستجوی گوگل می‌توانید هشتگ مورد نظر را نوشته و مطالب مربوطه را مطالعه کنید.

شما می توانید در سایت hashtags.org  هشتگ های رایج و پربیننده را مشاهده کرده و اطلاعات بیشتری درخصوص معنی و چگونگی استفاده از آنها کسب کنید.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.